Domoticz och motion

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Domoticz och motion

Inlägg av kaaswe »

Hej.

Jag tänkte kolla läget här med er någon har gjort någon cool integration mellan Domoticz och motion? Jag vill inte uppfinna hjulet på nytt och sitter nu och funderar vad man kan göra. Har båda systemen i drift, än så länge på varsin raspberry. Kanske slår jag ihop installationerna senare. Bilder och filmer lagras just nu på en 3: raspberry som agerar både NAS och squeezebox.

Tankar på saker man kan spinna på:
-Domoticz larmpanel, när man larmar av så skickar man via script en signal till motion så att innomhuskameran inte känner av rörelser och spelar in något.
-När motion detekterar en rörelse och aktiverar inspelning så sätter man ett Dummy device i Domoticz som sänder en notifiering via mail. Man kan ju använda Prowl för notifiering till mobil eller sända e-post direkt, men tankten var att config redan finns i Domoticz.
-Jag önskar en visuell timeline för när motion har triggat en cam, just nu triggar jag ett script via on_motion_detected som skriver tid och datum i en fil. Man skulle kunna skriva det i en RRD fil och sedan med rrdgraph rita en graph så man får denna tidsaxel. Alltså RRD databasen innehåller bara 0 normalt och ett värde med antalet detections.

Ja det var några tankar, bara tiden och tålamodet som saknas. Hopps det finns fler som vill leka med idén.

//Janne