Schemalagd intervalltagning av video

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daniel Wennerberg
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 sep 2013, 22:56
Ort: Norrköping

Schemalagd intervalltagning av video

Inlägg av Daniel Wennerberg »

Hej!
Håller på att scripta lite i bash. Tänkte mig att försöka mig på att filma filmsekvenser på 5 minuter, en gång i timmen (Jag kommer nog att försöka göra så det blir valbara intervall när man kör scriptet)
Det största problemet jag har nu är att jag vill att varje fil ska döpas med datum och tid för exekvering, varje gång det exekveras.
Jag kör RPI och använder raspivid för att filma.
Så här ser det ut nu:

Kod: Markera allt

watch -n 3600 raspivid -o ./filename.sh -t 300000 -fps 25 -w 320 -h 240
där filename.sh har följande innehåll.

Kod: Markera allt

date -u +"%Y%m%d_%H%M%S"
Svaret blir:

Kod: Markera allt

mmal: main: Error opening output file: ./filename.sh
No output file will be generated
Jag har försökt att lägga datum och tid som en variabel i samma script som jag kör raspivid i, men, variablen sätts ju bara en gång, således skriver jag över outputet var tionde sekund istället för att evaluera variabeln varje gång. Jag är med på att det här är ett riktigt nybörjarproblem, men är oerhört tacksam för all hjälp :)
fredrikw
Gillar hemautomation
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 nov 2008, 14:44
Ort: Malmö

Re: Schemalagd intervalltagning av video

Inlägg av fredrikw »

Kod: Markera allt

watch -n 3600 raspivid -o $(date -u +"%Y%m%d_%H%M%S") -t 300000 -fps 25 -w 320 -h 240
Fast det är nog en ide att göra ett script som körs med cron
Daniel Wennerberg
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 sep 2013, 22:56
Ort: Norrköping

Re: Schemalagd intervalltagning av video

Inlägg av Daniel Wennerberg »

Hmm, får fortfarande problemet att date bara evalueras vid första körningen av scriptet varpå den använder samma datum och tid vid varje exekvering. Jag moddade scriptet för att köra lite snabbare, just för testning så det ser ut som:

Kod: Markera allt

watch -n 10 raspivid -o $(date -u +"%Y%m%d_%H%M%S") -t 3000 -fps 25 -w 320 -h 240
Fick bara en fil som output istället för de förväntade multipla filerna var tionde sekund :\

Har funderat på cronjobb, men, det kommer att ändras ganska friskt i tid och intervall av noviser, därav att jag helst vill ha allting i ett och samma script. Jag hyser inte så stora förhoppningar om att de är bekväma med att fixa cronjobb :)
Skriv svar