linux, owfs & RRdtool - Struktur för flera sensorer?

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
popunonkok
Gillar hemautomation
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 apr 2011, 14:56
Ort: Piteå

linux, owfs & RRdtool - Struktur för flera sensorer?

Inlägg av popunonkok »

Ni som använder Owfs & RRDtool, hur ser eran "struktur" ut för att samla in datan och sedan rita den till graf.

Alltså det jag menar är:

Efter följt guiderna på m.nu så har jag kommit igång och har nu börjat att utveckla lite för att få fler grafer och lägga till fler sensorer.

Mitt cronjob ser ut så här med en sensor och då har jag inte med årsgrafen än. Detta innebär att om jag lägger till årsgrafen och mina nuvarande 7 sensorer så kommer det bli 28 nästan likadana rader i cronjobbet. Det känns "kodmässigt" inte särskilt snyggt eller rent.

Kod: Markera allt

*/2 * * * *          pi /home/pi/bin/get_temp.sh
*/2 * * * *          root export LANG=sv_SE.utf8 && /home/pi/bin/graph_temp.pl
*/30 * * * *          root export LANG=sv_SE.utf8 && /home/pi/bin/vecka_graph_temp.pl
0 * * * *          root export LANG=sv_SE.utf8 && /home/pi/bin/month_graph_temp.pl
Förvisso är det inte säkert att man vill ha en enskild graf för varje sensor men i alla fall.

Gör ni så att ni från cronjobbet kör ett script för tex alla dygnsgrafer och ett för alla månadsgrafer osv.

Jag är helt enkelt sugen på att veta hur er "struktur" ser ut så jag vet i vilken riktning jag ska gå.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: linux, owfs & RRdtool - Struktur för flera sensorer?

Inlägg av elf98 »

"Snyggast" är nog att skapa en fil där du lägger in alla grafer du vill skapa, och sen kör den filen från crontab.

Som lite kuriosa finns det på Temperatur.nu ungefär 3000 fördefinierade grafer + att användaren kan skapa grafer dynamiskt själv. Och sen kan grafer även skapas med valfria parametrar via api.temperatur.nu (som faktiskt temperatur.nu använder för all grafgenerering med).

Totalt genereras många tusen olika grafer per dag - utan att ett enda cronjob är involverat i genereringen.

Kanske lite overkill om det inte är väldigt många grafer som ska genereras, men det är rätt smidigt att bara accessa en url ex graph.php?vecka&ute1 för att skapa en veckograf för utesensor 1.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar