Multipla one wire hosts?

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Pansatonic
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 dec 2013, 13:32
Ort: Lidingö

Multipla one wire hosts?

Inlägg av Pansatonic »

Hej,

Har ett nät med ca 20 one wire sensorer som idag läses av en "Logger2020", den stödjer bara loggning till sitt egen cloud webserver. Men jag vill ha sensor datat även till min egen linux servers rrd databaser.

Tänkte köra en Raspberry med ett R-PI i2c expansion bord. Kan jag koppla in mitt R-PR i2c one wire på ett befintligt onewire nät och läsa av sensorerna samtidigt som en annan host (Logger2020) också är inkopplad på samma one wire nät? Kommer det att funka? Befintligt nät är kopplat med ström till sensorerna alltså 3tåtar.
Användarvisningsbild
NiclasF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 160
Blev medlem: 24 sep 2011, 00:55
Ort: Stockholm

Re: Multipla one wire hosts?

Inlägg av NiclasF »

Det kommer troligen inte fungera eftersom två mastrar kan börja prata i mun på varandra.
Det finns en tråd om detta på värmepumpsforum, där tillverkaren av logger2020 säger att den läser av 1-wire-bussen väldigt ofta.
Jag vet inte om den gör det eller om det bara är BS, för att förhindra att andra går in och läser efter att logger2020 har scannat sensorerna.

Säg att det scanningen sker en gång i minuten. Då kan man tänka sig att man implementerar en pryl som lyssnar på 1-wire bussen. Om det börjar pratas på bussen, så startar man prylen en timer och väntar säg 2 sekunder tills man gör en egen förfrågning på 1-wire-bussen.
Den där "prylen" kan då vara just din Rpi.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Multipla one wire hosts?

Inlägg av flyvert »

Tror att det blir problem - en busmaster förväntar sig nog ingen trafik alls (förutom den som den själv ger upphov till).

Om jag förstått protokollet rätt kommer en "dip" (när den andra busmastern gör något) att tolkas som att en ny enhet adderats till nätet vilket triggar en "discovery" där mastern inventerar alla slavar på nytt.

Jag misstänker att två busmastrar ideligen kommer att trigga discovery hos varandra och ödelägga alla former av kommunikationsförsök på bussen.

Men som sagt, bara en teori...

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Pansatonic
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 dec 2013, 13:32
Ort: Lidingö

Re: Multipla one wire hosts?

Inlägg av Pansatonic »

Tack, har på känn det inte kommer funka. Lutar åt köra egen server och skicka bef logger till ett Blocket öde.
Skriv svar