Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av Holton »

Ja, mitt andra SD-kort har nu gett upp efter knappa 60 dagar... Detta trots att jag har lagt all temperaturloggning i en RAM-disk. Förmodligen är det andra filer som uppdateras ofta i vanliga Raspbian. Googlade runt på lösningar och snubblade över detta svenska projekt som nu har några år på nacken. Ett operativsystem för Raspberry pi avsett för kontinuerlig drift och loggning år efter år. Det ska vara ett system som när det väl är installerat lägger sig helt i RAM. Man ska till och med kunna dra ur SD-kortet när systemet väl är igång. Dock verkar det inte vara helt lätt att installera och sedan vet jag inte om det fungerar med t.ex 1wire osv. Men är det någon av er här som testat?

Mer info här: http://www.arbetsmyra.dyndns.org/nard/

Den senaste versionen från mars 2017: https://sourceforge.net/projects/nard/

Ni kanske tycker att jag får väl prova själv... ja tids nog, men frågar här först, det kan ju finnas någon som testat detta, eller någon som vet om det ens är en möjlig väg. Annars verkar idén med att ha hela operativsystemet liggande i RAM otroligt smart. Om man har flera Rpi som ska köra samma saker kan man dra igång dessa med samma SD-kort. Spar dels pengar, men även tid. I skolmiljö kan jag tänka mig att detta vore ypperligt. Läraren har förberett ett OS på SD-kort, startar upp klassens alla Rpi med ett och samma kort, sedan kan lektionen börja. Naturligtvis får man se till att ha all loggning och dylika filer backuppade på antingen USB eller typ dropbox.

Nard borde skona SD-kort fullständigt tycker jag i alla fall.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av flyvert »

Jag har själv till stor förtret "rökt" en par SD kort sedan starten 2014, troligen genom att köra MySQL med ett hundratal minutvärden loggade o diverse beräkningar o läsaccesser på det.

Men, peppar peppar... sedan jag kopierade MySQL katalogen (/var/lib/mysql) till en extern USB/SSD disk (o länkade den med en mjuk länk, "ln -s ...") har det rullat på fint i en par år.

Jag tror även att det finns bättre o sämre SD kort (har alltid köpt m.nu:s snabbare kort i paket med Raspberryn).
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av rogerthn »

Efter att ha råkat ut för några pajade SD-kort så kör jag numera alla mina hallonpajer med "extern" USB-disk och "Powered" USB-hub,

/boot/cmdline.txt

Kod: Markera allt

dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/sda1 rootfstype=ext4 elevator=deadline rootwait rootdelay=5
Delar av /etc/fstab

Kod: Markera allt

#/dev/mmcblk0p2  /               ext4    defaults,noatime  0       1
/dev/sda1       /               ext4    defaults,noatime  0       1
Delar av df -h

Kod: Markera allt

/dev/root       458G  3.5G  431G   1% /
/dev/mmcblk0p1   56M   20M   37M  36% /boot
svartöra
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 jul 2012, 00:24
Ort: Göteborg

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av svartöra »

Egentligen är det lustigt att det är skillnad på driftsäkerhet mellan USB-minnen och SD-minnen, för det borde vara samma typ av flash och kontroller, eller missar jag något väsentligt?
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av Holton »

Jag har förstått det som att SD-kort och vanliga USB-minnen är samma typ, men USB-diskar är vanliga HDD eller SSD
De kort jag bränt har varit kingston och samsung, ska ju vara bra grejer, men det finns en lista på nätet med kort listade som fungerar och inte... http://shop24.nu/tangentbord/17681-ibm- ... enska.html
den är dock rätt långt från komplett, mitt Kingson skulle funka, men ja... det sket sig. Samsungkortet med... kör ett nytt samsung nu, grönt på listan...
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av Holton »

Jag har förstått det som att SD-kort och vanliga USB-minnen är samma typ, men USB-diskar är vanliga HDD eller SSD
De kort jag bränt har varit kingston och samsung, ska ju vara bra grejer, men det finns en lista på nätet med kort listade som fungerar och inte... http://shop24.nu/tangentbord/17681-ibm- ... enska.html
den är dock rätt långt från komplett. Samsungkortet skulle funka enligt listan... kör ett nytt samsung nu, grönt på listan det med, men vi får se.
svartöra
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 jul 2012, 00:24
Ort: Göteborg

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av svartöra »

Jag tänkte att rogerthn körde just ett vanligt usb-minne/usb-sticka.

En SSD-disk har väl normalt SATA, SAS eller M.2 eller nått liknande och en sådan kopplad via en USB-adapter till raspen blir nog duktigt säker men lite skrymmande och energislukande.

Helst skulle jag vilja använda raspberrysarna som strömsnåla noder i något mer eller mindre genomtänkt system hemma, alltså för datainsamling och/eller presentation. Databaser och annat diskintensivt hör hemma på en egen "riktig" server. Raspberrysarna borde inte behöva skriva något särskilt till sina diskar. Även loggfiler borde kunna skickas till en central server, eller slängas.

På det sättet är det ju synd minst sagt att de skriver sönder diskarna. Men för mig har det alltså fungerat med SD-minnen i flera år, då med /var/log som tmpfs/ramdisk.

Från jobbet (där vi gör ett antal loggerprodukter som loggar just till SD-minnen) vet jag att något som verkligen dödar korten är att upprepade gånger bryta strömmen då skrivning pågår. Har man osäker kraftmatning hemma kan de där små UPS-erna med litet litiumbatteri vara bra.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av rogerthn »

svartöra skrev:Jag tänkte att rogerthn körde just ett vanligt usb-minne/usb-sticka.

En SSD-disk har väl normalt SATA, SAS eller M.2 eller nått liknande och en sådan kopplad via en USB-adapter till raspen blir nog duktigt säker men lite skrymmande och energislukande.
Jag kör med 2,5 tums SATA-diskar i "hårddiskchassi" med USB, har råkat ut för att nyare modeller inte fungerar på hallonet då disken blir monterad skrivskyddad men de fungerar på Wintendo.
Skrymmande: JA, det blir ju några kablar och 2 extra lådor.
Energislukande: jag har inte mätt men antar att det stämmer procentuellt jämfört med bara hallonet men knappast total energi :?:
svartöra
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 jul 2012, 00:24
Ort: Göteborg

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av svartöra »

Energislukande är nog fel ord ja. :D Det blir kanske 5W till?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av flyvert »

Jag kör databas på en 60 GB Western Digital Passport SSD i USB kabinett som precis får plats i Raspberryn:s strama USB kraftbudget. Den har strulat nån gång när man startat om/resettat i snabb följd, men den startar igen efter en kort tid utan spänning (antar att det finns en självåterställande polyfuse som bryter ifall kraftuttaget blir för stort).

[ 2.995637] usb 1-1.2: new high-speed USB device number 4 using dwc_otg
[ 3.117081] usb 1-1.2: New USB device found, idVendor=1058, idProduct=0704
[ 3.129743] usb 1-1.2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[ 3.141478] usb 1-1.2: Product: External HDD
[ 3.148493] usb 1-1.2: Manufacturer: Western Digital



Jag gillar verkligen att ha tillgång till en kompetent webbserver och SQL-databas utan att köra på en fullfjädrad server; har planer på att byta upp mig från modell 1 till modell 3 för att få lite extra kraft från den fyrkärniga processorn. Antalet rader i databasen blir ju som bekant fler med tiden, så även mätpunkterna.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Jan-E
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 dec 2012, 20:35
Ort: Västervik

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av Jan-E »

Kört med en Raspberry igång för jämnan i ca 5 år. Har råkat ut för 1 ev. SD-kortshaveri, som skedde efter ca 4 år. Då har jag kört med vanliga Raspbian, men min väderdata som trillar in varje minut skrivs till RAM-disk, för att sedan skickas vidare till molnet, bl.a. temperatur.nu
flyvert skrev:Jag kör databas på en 60 GB Western Digital Passport SSD i USB kabinett som precis får plats i Raspberryn:s strama USB kraftbudget. Den har strulat nån gång när man startat om/resettat i snabb följd, men den startar igen efter en kort tid utan spänning (antar att det finns en självåterställande polyfuse som bryter ifall kraftuttaget blir för stort).
Ja, generation 1 har en polyfuse på 5V utgången, men du slipper den i senare generationer, så det är ytterligare en anledning att byta upp sig. Själv bytte jag ut säkringen mot ett 0ohmsmotstånd.
flyvert skrev:Jag gillar verkligen att ha tillgång till en kompetent webbserver och SQL-databas utan att köra på en fullfjädrad server; har planer på att byta upp mig från modell 1 till modell 3 för att få lite extra kraft från den fyrkärniga processorn. Antalet rader i databasen blir ju som bekant fler med tiden, så även mätpunkterna.
Håller med, en raspberry täcker även mina serverbehov på ett bra sätt.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Nard - Kan detta vara lösningen på SD-kort som havererar

Inlägg av rogerthn »

flyvert skrev: Jag gillar verkligen att ha tillgång till en kompetent webbserver och SQL-databas utan att köra på en fullfjädrad server
+1 :mrgreen:
flyvert skrev: har planer på att byta upp mig från modell 1 till modell 3 för att få lite extra kraft från den fyrkärniga processorn. Antalet rader i databasen blir ju som bekant fler med tiden, så även mätpunkterna.
Det blev ju några hundralappar till men jag fick lite mera CPU-kraft, giga-nätverk och dubbelt så mycket ram med en ASUS Tinker Board
Anpassad TinkerOS_Debian men den passar i Hallonlådor och det är ju en ARMv7 Processor rev 1 (v7l) vilket gör att MYCKET som är gjort för hallon fungerar :D
Skriv svar