Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sunt
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 nov 2014, 17:21
Ort: Överkalix

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av sunt »

Hej
Det kan inte vara solspikar vid den tidpunkten, som det verkar är det variationer som visar sig på en mätstation längre norrut okså

Mvh Thomas

”Debug-information, används för att kunna rätta till parametrarna vid feltolkningar:
Minut: 210 Datum: 2019-01-15 03:30 - 2019-01-15 05:30 Flanker: 2,6 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 2
Minut: 204 Datum: 2019-01-17 03:24 - 2019-01-17 05:10 Flanker: 1,1 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 1
Minut: 194 Datum: 2019-01-18 03:14 - 2019-01-18 04:58 Flanker: 2,1 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 1
Minut: 184 Datum: 2019-01-19 03:04 - 2019-01-19 03:28 Flanker: 1,1 Matchat mot:4 st tillfällen. Fladder: 1”
cksweden
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 aug 2018, 13:56

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av cksweden »

Jag har två givare som rapporterar, när den ena ligger i sol, så är den andra i skugga. Har inte varit några problem innan. Så förstår inte varför jag får dessa mail.
Användarvisningsbild
pn
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 maj 2007, 07:19
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av pn »

Skickat mail till Supporten att en givare är utbytt så xml filen har ändrats, men inget svar eller uförande.
Nu börjadr det droppa in mail om fel i solinstrålning! Har två givare sen länge men den äldsta gick sönder.
Leif D
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2014, 16:41
Ort: Norrköping

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av Leif D »

Jag får automagenererade mail om att jag skickar felaktig temperatur, pga sk solpik.
Visst, jättebra, men varför har inte det kommit tidigare, då dessa båda sensorer suttit på samma plats i typ 5-6 år.
Det återspeglar ju bara verkligheten att solen på vårkanten når upp högre och råkar lysa på sensorerna. Lite mer känsligt nu innan bladverken hunnit växa ut och skymma lite. Jag anser att detta är den extremt bästa platsen, eftersom jag i början provade några andra, som inte funkade alls bra.
Var snäll och stäng av detta, eller acceptera att det är såhär.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

Scriptet har varit avstängt i ett par år, och det startades igen nyligen.

DEt är en svår balansgång att få scripten perfekta - det går nog inte ens.

Nyttan är dock stor då det det faktiskt gör att många justerar positionen på sina sensorer.

Nackdelen är en del felaktiga mail som det du verkar ha fått.

I nuläget finns det inte stöd för att stänga av för enskilda stationer, så alternativet är att helt stänga av funktionen. Och det är inte någon vidare bra idé då den faktiskt gör nytta.

Så med detta sagt kanske det är ok att du med vetskap om syftet - och att det hjälper till att höja kvaliteten generellt - kan stå ut med att få mailen ibland? Det innebär inte något för själva loggningen av temperatur, och informationen sparas inte på temperatur.nu, så du kan helt enkelt ignorera mailet om analysen har tagit fel.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Leif D
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2014, 16:41
Ort: Norrköping

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av Leif D »

Tack ! Köper den förklaringen och jag kommer ignorera dessa mail.
WhiWhi
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 jan 2012, 18:29
Ort: Åbro

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av WhiWhi »

Får ett mail om dagen om att stationen skickar felaktiga värden.
Stationen det gäller är Rockneby/Åbro. Jag förstår inte vad som skulle vara fel. Jag har en givare som sitter i skuggan när det är sol på den andra och tvärtom. Scriptet jämför de två värdena som kommer in från givarna och skickar det lägsta. Kan jag få några tips på vad som är fel eller vad jag kan göra för att det ska bli rätt annars får jag strunta i att skicka in några värden för då övergår detta mitt förstånd. Mvh Joakim
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

Din mätpunkt var knasigt upplagd i systemet (med Åbro istället för abro) så databasen var förvirrad. Detta är justerat nu, så du bör inte få fler felaktiga mail. :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar