Egen hemsida alt adress ?

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Patrik
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 dec 2007, 12:47
Ort: Mjölby

Egen hemsida alt adress ?

Inlägg av Patrik »

Såg att det fanns en sida med väder info över hela Sverige här.
Mjölby fanns ej med så jag tänkte jag kunde skicka info om detta.
Dock ville dom ha en adress alt hemsida antar jag, där dom kan läsa av aktuell data.
Men hur gör man (skapar) detta ? :roll:
WS2300
bjorktorp
Gillar hemautomation
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2007, 13:55
Ort: Gistad

Inlägg av bjorktorp »

"Hemsida" är kanske inte nödvändigt om man läser detta: http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=186 Men om man nu vill skaffa sig ett ställe "på www" där man kan placera en webbsite så är det väl enklast att vända sig till ett webbhotell. Det finns väl ungefär hur många som helst därute, med skiftande prissättning och kvalité.

På ett webbhotell får man oftast hjälp att registrera ett domännamn, man får ett visst antal MB eller GB i utrymme och ett antal e-postadresser. Sedan kan man få en hel del andra funktioner också, beroende på vad man vill ha och vad man vill betala.

Om man bara vill ha någonstans där man kan placera en liten fil innehållande temperaturuppgifter så får man nog anse att ett webbhotell är overkill. Det kanske ingick lite "webbplats" i ditt bredbandsabonnemang? Kolla villkoren för det.

Du har säkert någon form av PC som står och går därhemma och som loggar temperaturen? Temperatur.nu skulle kunna hämta temperaturuppgifterna direkt från den. Då underlättar det om du har en fast tilldelad IP-adress till ditt bredbandsabonnemang. Du får "trixa lite" med din router/brandvägg och leda in en viss sorts kommunikation från temperatur.nu till din PC. PC'n behöver också köra någon form av serverprogram (webb-, ftp-, ssh...)

Det finns andra varianter också. Som du märker så blev det här ett ganska allmänt resonemang. Det är så mycket som beror på....
-vad du vill
-tekniska förutsättningar
-vad du vill betala
-osv

/Roger
Skriv svar