Ändra sätt att rapportera?

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av Malmgren »

Hej.
Jag har sedan många år min temperatur med på temperatur.nu (Kinda/Kölefors). Förutom att jag idag noterade att inte mycket är rätt i stationsinformationen längre (ser att jag kan ändra detta själv) så upptäckte jag även att det finns fler sätt att rapportera in värden på, tror inte det gjorde det när jag satte upp detta ifrån början. Om jag förstår det rätt kan jag alltså pusha in värden (via rapportera.php) istället för att ni ska behöva polla dem med ett visst intervall? Känns ju helt klart som en effektivare lösning. Jag får bara inte riktigt klart för mig: Var får man reda på den hash som anropet ska innehålla?

/Daniel
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av larky »

Skapa hash, ett eller två, på
http://www.temperatur.nu/nystation/

maila supporten, inkludera det hash du skapat, eller skriv här så ska det gå att ändra.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av larky »

Bytt till rapporteringsurl
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av Malmgren »

larky skrev:Bytt till rapporteringsurl
Haha... Jag missade helt ditt svar här. Men eftersom jag upptäckte att det inte kom in några värden längre via det "gamla" sättet så slog jag på inrapportering via det "nya" ändå. Verkar funka. Ett par frågor dock:

1. Jag har nu konfat upp det hemma så det bara skickas in värden när det faktiskt har ändrats. Imorse var temperaturen osedvanligt stabil, den låg t ex på 1.1 grader i en och en halv timme (mellan 05:06 och 06:26) så då skickades det inga värden. På grafen hos er visas detta som glapp, jag antar att den utgår ifrån att någonting är fel när den inte får värden på nog lång tid? Behöver man skicka in samma värde igen för att det ska funka? Hur ofta i så fall?

2. Under stationsinformationen står det "Uppdateringsintervall: 3min", var kommer den siffran ifrån? Nu skickar jag ju vidare värden direkt när de kommer ifrån sensorn (förutsett då att de verkligen har ändrats enligt diskussionen ovan), vilket den normalt sett gör en gång per minut.

Inser för övrigt att den här tråden kanske inte ska ligga under FAQ, du får gärna flytta den dit den passar bättre 8)
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av larky »

Det blir ett glapp om det är samma värde som rapporterar in, eller om du inte rapporterar. Samma värde ligger kvar lite längre än ett saknat.
Ett alternativ är att lägga till en till decimal för att det inte ska vara samma en längre tid.

Temperatur.nu önskar ett uppdaterat, helst annorlunda, var tredje minut.

3 minuter är den tid mellan datapunkter för att spara i databasen, rapporterar du inte flera värden däremellan ignoreras dessa.
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av Malmgren »

larky skrev:Det blir ett glapp om det är samma värde som rapporterar in, eller om du inte rapporterar. Samma värde ligger kvar lite längre än ett saknat.
Ett alternativ är att lägga till en till decimal för att det inte ska vara samma en längre tid.
Och det är ingenting som är konfigurerbart per station alltså? Har ingen sensor som rapporterar värden med mer än en decimals noggrannhet. Jag skulle ju förmodligen kunna lägga till en andra decimal som jag slumpar fram var tredje minut bara för att det ska ändras, men det känns verkligen som en ful workaround :shock:

edit: Nu har jag i varje fall ändrat så att om inte tempen ändras så skickar den tempen igen var 19:e minut (exakt samma temp då), borde väl åtminstone göra problemet mindre om jag förstår det rätt...
johobe01
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jun 2016, 15:29
Ort: Västerås

Re: Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av johobe01 »

Hej,

Om jag förstått readme-filen korrekt så kan användare inte starta nya trådar utan bara besvara befintliga. Hoppas då att min fråga hamnar rätt i den här tråden.
Min Pi som rapporterar tempen fungerar lite instabilt och jag skulle vilja använda en annan lösning. Min undrar är om länken nedan går att använda. Den visar temperaturen men med ingen eller en decimal. Ingen decimal när decimalen har värdet noll.

Prova den gärna och om den går att använda för min station så byt gärna.

http://oberg.tech:32480/data_request?id ... emperature

// Johan
johobe01
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jun 2016, 15:29
Ort: Västerås

Re: Ändra sätt att rapportera?

Inlägg av johobe01 »

Verkar inte som om någon läser tråden längre. Jag provar på något annat sätt så bortse från förra inlägget.
Skriv svar