Karta

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

bruka skrev: Edit: Ser nu att Globen ligger som temperatur uppe i högra hörnet oavsett vilken plutt jag klickar på.
Hade inte den som utgångspunkt när jag sparade kakan.
Nu skall den buggen vara fixad. Globen sparades dock ner globalt, så det kommer att stå Globen där tills du går in på någon annan ort på grafsidorna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Karta

Inlägg av masala »

Minigrafen som visas inlagd på kartan saknar ibland gradering på temperaturaxeln.

Ett exempel är Kungälv just nu där temperaturen har varierat mellan -1 och -9 grader.
Om temperaturen varierat mellan +1 och -9 är 0.0 en ensam punkt. Tycker att åtminstone två tal bör vara med.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Det där är klurigt... Rrd-tool sköter graderingen helt själv och borde inte göra så!

Ska titta lite närmare på det.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gungus
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 nov 2008, 18:02
Ort: Jönköping

Re: Karta

Inlägg av gungus »

I Macs webläsare Safari får jag följande fel vid laddning av sidan.
"Value undefined (result of expression xmlDoc.load) is not object."
Bakgrunden kommer, men inga temp-pluttar.
Firefox i Mac funkar OK.

Använder du någon funktion som inte är standard, eller är det så att safari inte kan tolka standard?
I någon tidigare variant så har det funkat med kartan (vill jag minnas).
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Alla browsers har olika sätt att hantera inläsning av XML-dokument. det är antagligen det som strular.

Ska se om jag kan hitta en lösning så det även fungerar i i Safari.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Karta

Inlägg av masala »

Man trycker först på en ort och sedan på karta och då kommer kartan upp och temperaturen för orten läggs uppe i högra hörnet.

Därefter kommer kartan upp, samt en minigraf där man kan zooma in på den förvalda orten.

Efter en stund vill man uppdatera temperaturen och trycker på de gröna pilarna i minigrafen och då uppdateras temperaturen i all bloppar,
däremot uppdateras inte kurvan i minigrafen och temperaturen för den förvalda orten uppe i högre hörnet.
När man trycker på andra bloppar får man upp aktuell minigraf för dessa.

Men hur gör man för att uppdatera minigrafen för den förvalda orten utan att uppdatera hela sidan och få zooma in igen.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Temperaturen uppe i högre hörnet är inte kopplad till kartfunktionen på något sätt alls än.

Uppdateras temperaturen i inforutan?

Om du i stället för att trycka på de gröna pilarna klickar på ortens färgplutt, uppdateras grafen då? (Jag behöver veta exakt var det går fel...)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Karta

Inlägg av masala »

Temperaturen i blopparna updateras när man trycker på de gröna pilarna och temperaturen i inforutan updateras när man trycker på bloppen.

Däremot uppdateras inte minigrafen varje gång man trycker på bloppen, bara första gången.

Trycker man på en annan blopp vid en senare tillfälle updateras minigrafen, men bara en gång för varje blopp.

Uppdaterar man hela sidan börjar man om igen, men då har man ju tappat inzoomningen.
Det är i alla fall så jag uppfattat att det funkar.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Nu har jag lagt till en slumpvariabel på grafen, så den bör uppdateras. Återkom gärna med resultatet.

Observera att sidan måste laddas om med refresh/F5 en gång för att den nya js-filen skall läsas in på nytt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Karta

Inlägg av masala »

Tack för den ändringen. Nu uppdateras minigrafen när man uppdaterar blopparna.
Skriv svar