Karta

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?

Moderator: elf98

Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 » 17 jan 2009, 09:35

Kunde inte hålla mig...

Nu har jag lagt den lilla grafen i en statisk ruta till höger. Grafen ändras med mouseover.

Min tanke är:
1. Vid mouseover på en station öppna en _liten_ inforuta med stationsnamnet. Ballongen är alldeles för stor.
2. Vid click uppdatera grafen och visa lite mer info som tex senaste temperatur och url till grafsidan i infoboxen.

På detta sätt bör det bli rätt lätt att hitta till den station man vill, samtidigt som det är mycket lätt att få upp minigrafen utan att det stör navigeringen totalt.

kommentarer?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Bild Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Kontakt:

Inlägg av CirruZZ » 17 jan 2009, 11:09

elf98 skrev: kommentarer?
Grymt!
Projekt tråd | Blogg | Hemautomation
Rapporterar för : Ystad & Duved
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 18 jan 2009, 00:05

Och nu har jag pillat lite till med kart-sidan.

En mycket mindre info-ruta visas när man hovrar över en färgplutt. Stationsnamn & temperatur visas i denna lilla ruta.

Klickar man istället på plutten uppdateras grafen i högra hörnet, lite info om stationen visas + att det finns länkar till stationens sida på temperatur.nu

Kommentarer?

Vad mer för info skall visas när man klickat?

Bild Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser » 18 jan 2009, 03:31

Frugan kollade lite tidigare idag och tyckte det såg bra ut, men att det borde vara röd-aktiga färger på de orter som har plus-grader, och det håller jag nog med om.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 18 jan 2009, 10:40

Jo, det stämmer nog. Det är inte helt lätt att hitta en lämplig färgskala.

Nu har jag valt en lite annan skala och gjort ett hopp precis vid 0 så temperaturer över 0 blir lite röda snabbare.

Kommentarer.

Bild Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Kontakt:

Inlägg av CirruZZ » 18 jan 2009, 10:56

Kartknappen i rutan? :roll: Till att barja med så är vi ju på en karta, så att ha en länk "från kartan till en annan karta" känns lite kaka på kaka. Dessutom just för Ystad så hamnar man på 100% ut zoom'ad hos hitta när man klickar på den vilket är sämre än den kartan man var på innan! :shock: Vad som skulle vara bättre är då att om man klickar på knappen så kommer man till lägsta zoom nivå på DIN karta istället, för den (Google) är bättre än Hitta.se, i alla fall i mitt tycke. Lika så kart länkarna från infosidan för orterna skall ju givetvis också gå till DIN karta istället.
Projekt tråd | Blogg | Hemautomation
Rapporterar för : Ystad & Duved
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser » 18 jan 2009, 10:58

Hmm, nu är jag förvisso nästan certifierat färgblind men jag ser ingen skillnad mellan 0 och +3, men jag föstår problematiken.

Om du kollar på http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5489&l=sv och temperaturprognos europa så har du den temperaturskalan de använder sig av.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser » 18 jan 2009, 11:00

Jo, kartknappen borde snarare zooma in i den befintliga kartan om det att går att få till på något rimligt vis.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 18 jan 2009, 11:02

Dowser skrev:Jo, kartknappen borde snarare zooma in i den befintliga kartan om det att går att få till på något rimligt vis.
Förstår inte vad du menar!

Bild Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser » 18 jan 2009, 11:09

Du har en länk till hitta.se under grafen, men istället för att öppna ett nytt fönster med hitta.se's karta vore det väl bättre om den ökade zoom-nivån och centrerade över orten på den kartan som redan är öppen?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 18 jan 2009, 11:12

Nu kör jag med samma färgskala som SMHI. Jag vet inte om jag tycker att det vart bättre direkt...

Hitta.se ger klirr i kassan! :D
Kan lägga till en knapp till som zoomar in på gatunivå i google-kartan.

Bild Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser » 18 jan 2009, 11:17

Ah! Det skall inte underskattas! Då är det väl snarare ett komplement typ "Zooma in" som skulle vara trevligt, men jag vet inte om det nödvändigtvis behöver vara ända in på gatu-nuvå, stads-nivå skulle nog räcka gott och väl.

Men jag håller med om att skillnaden inte blev direkt revolutionerande. Fortfarande är det väldigt svårt att se skillnad mellan 0 och +3, men på det stora hela tycker jag det blev enklare att se att det är varmare i skåne än i norrland med denhär skalan än gårdagens.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 18 jan 2009, 11:18

Färgskalan sträcker sig över 40 grader, det kommer aldrig att gå att få en stor skillnad mellan några få grader!

Bild Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser » 18 jan 2009, 11:20

Mja, om vi säger såhär då, det är mycket tydligare skillnad mellan -0 och 0 än det är mellan 0 och 3, det är väl egentligen det som stör mig mest. Men jag har inget riktigt bra förslag själv heller. :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 18 jan 2009, 12:59

Det beror på att det är två skalor, en för minus och en för plus. Man vill väl antagligen inte att det skall vara rosa när det är minus och inte blått när det är plus....

Klurigt!

Bild Bild
Skriv svar