Telldus Live

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
marcus-aa
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 okt 2020, 22:04

Telldus Live

Inlägg av marcus-aa »

Hej,

Förstår jag det rätt att för att få temperatur.nu att hämta en sensor från min Telldus, så måste jag ange mina kontouppgifter, inklusive telldus-live-lösenordet, som då blir tillgängligt för m.nu ?

Problemet är ju att det bara finns en användarnivå på Telldus, så dessa uppgifter kan ju användas till att stänga av värmen eller lite vad som helst...

MVH /MArcus
marcus-aa
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 okt 2020, 22:04

Re: Telldus Live

Inlägg av marcus-aa »

Hittade så småningom att man i processen endast tillåter tillgång till specifika sensorer, vilket ju är bra. Kunde dock vara tydligare, och nåt svar här fick man ju inte.

Nu gjorde jag en egen lokal uploader genom att polla datan från Znet via API istället.

/M
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Telldus Live

Inlägg av supportM »

marcus-aa skrev: 15 dec 2020, 16:55 Hittade så småningom att man i processen endast tillåter tillgång till specifika sensorer, vilket ju är bra. Kunde dock vara tydligare, och nåt svar här fick man ju inte.

Nu gjorde jag en egen lokal uploader genom att polla datan från Znet via API istället.

/M
Hej,

Ber så mycket om ursäkt, måste ha missat ditt ursprungliga inlägg!

Visserligen är temperatur.nu och m.nu tätt förknippade med varandra men vi på m.nu har inte tillgång till några uppgifter från temperatur.nu. Vi kan INTE komma åt ditt lösenord till telldus live eller logga in i ditt namn.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
marcus-aa
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 okt 2020, 22:04

Re: Telldus Live

Inlägg av marcus-aa »

Tänkte lägga över hämtningen till Telldus API, men blir då ombedd att acceptera följande rättigheter:
The third party software "Temperatur.nu" is requesting permission to do the following:
Change Location information
This permission allows Temperatur.nu to change name of TellStick and set/change coordinates and time zone for your location.

List and view Location information
This permission allows Temperatur.nu to view information about a TellStick including name, coordinates, and time zone.

Add, edit and remove devices
This permission allows Temperatur.nu to change name and parameters for devices, add and remove devices.

List and view device information
This permission allows Temperatur.nu to view name and parameters for devices, including device history.

Control devices
This permission allows Temperatur.nu to change state of devices.

Example: Turn a connected device on or off.

Add, remove and change events
This permission allows Temperatur.nu to add new events, change and remove existing events.

List and view events
This permission allows Temperatur.nu to view information about your events.

Add, edit, and remove schedules
This permission allows Temperatur.nu to add new schedules, edit existing schedules and remove schedules.

List and view schedules
This permission allows Temperatur.nu to list schedules and view schedule information.

Change sensor information
This permission allows Temperatur.nu to hide and rename sensors and activate/inactivate sensor history.

View sensor information
This permission allows Temperatur.nu to list and view sensor name and value, and view sensor history.

View user profile
This permission allows Temperatur.nu to view your user information, including name and email address.

Varför allt detta? Styra mina enheter, ändra namn, se min user profile etc etc.


Det enda som behövs är ju

View sensor information
This permission allows Temperatur.nu to list and view sensor name and value, and view sensor history.


Verkar helt olämpligt med tanke på integritetsskydd och datasäkerhet.

/M
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Telldus Live

Inlägg av elf98 »

Håller med - När temperatur.nu-appen skapades för dryga 10 år sedan var det allt eller inget som gällde. Och jag kan inte ändra i efterhand. Och att skapa nya uppgifter skulle innebära att alla som använder Telldus skulle behöva ge tillgång på nytt.

Ska se om Telldus kan lösa det!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar