Temperatur.nu Widget

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
JKB
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2013, 23:17
Ort: Skaraborg

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av JKB »

Tyvärr fungerar fortfarande inte custom fonts. Bläddrar till en mapp där jag vet att det finns fonts med filändelse .ttf, men inga filer visas. Appen kraschar dessutom när man backar.

https://youtu.be/3vUTqc6Vj6U
Automatiserad sedan 2010
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Barometer skrev: 28 apr 2021, 20:46
elf98 skrev: 28 apr 2021, 19:58 Det där är en kvarleva från när det fanns en handfull mätpunkter i Stockholm. Jag håller helt med om att det är overkill delux att så många heter Sthlm nu. Numera går det ju dessutom att söka på kommun, så det är helt klart överflödigt. I sak har det inte med widgeten att göra även om fenomenet blir påtagligt i appen. Är bara något hundratal mätpunkter som behöver redigeras.
Går det att söka på kommun? Menar du typ Sthlm och Malmö? Sökte på Botkyrka fick varken upp Tullinge, Tumba eller Sorunda. Egentligen behövs ju Kommun eller centralortsnamnet bara när man söker sin mätpunkt. Den behöver ju inte synas i widgeten. Användaren vet nog var hen är.
Näe just det ja, appen använder inte den delen av apiet. Det får bli i nästa version. På temperatur.nu (och framförallt nästa version av temperatur.nu som släpps om några veckor) går det utmärkt att söka på kommun.
Barometer skrev: 28 apr 2021, 20:46
elf98 skrev: 28 apr 2021, 19:58 Mer logiskt nu är nog tre val:
a. Hela namnet
b. Första delen (före /)
c. Sista delen (efter /)
Det är nog en bra lösning.
Yes, tar det till nästa version!
Barometer skrev: 28 apr 2021, 20:46 Med autouppdatering, menar du då om man flyttar sig geografiskt mellan mätpunkter? Eller bara att temperaturen uppdateras som den ska under dygnet? Eller menar du möjligen uppdatering av programvaran?
Mest tänkte jag på att appen faktiskt uppdaterar sig över huvud taget - men även vid geografisk förflyttning (men det ser ut att fungera när jag kollar på hur api-frågorna ser ut från min telefon - positionen varierar en aning mellan hämtningarna).
Barometer skrev: 28 apr 2021, 20:46 Hittade en avvikelse från Hipster-appen:
OK/Cancel-knappar sitter omvänt i nya appen. För mig som västerlänning är det mer logiskt att OK-knappen är till höger (=framåt) och Cancel till vänster (=retur, åter eller ångra).
Yes, tar med mig det och fixar i kommande version. Försöker att släcka buggar nu så tar jag noterar grafiska förändringar och tar det i nästa vända. JAg utvecklar inte själv, så det gäller att hålla sig till projektplan så gott det går.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

JKB skrev: 28 apr 2021, 20:50 Tyvärr fungerar fortfarande inte custom fonts. Bläddrar till en mapp där jag vet att det finns fonts med filändelse .ttf, men inga filer visas. Appen kraschar dessutom när man backar.

https://youtu.be/3vUTqc6Vj6U
Japp, tyvärr har jag noterat det med nu. Och buggen är rapporterad!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Barometer
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2015, 09:43
Ort: Tullinge

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av Barometer »

Autouppdatering fungerar inte. Varken när man är stationär eller byter vistelseort. Har Hipster igång parallellt som uppdateras hela tiden.
Om man initierar en manuell uppdatering så dröjer det en halv minut, därefter ser man platsikonen tändas en kort stund och strax därefter görs en uppdatering. Sen ingenting på hela dagen.

Noterade att Hipster och Temperatur.nu-apparna har olika val av platsrättigheter. För Hipster kan man sätta "Tillåt altid" medan i Temperatur.nu som högst "Tillåt bara när appen används". Har kollat att de har lika batteriinställningar, dvs båda kan dra batteri i bakgrunden samt båda använder optimerad batteriförbrukning.
__________________________
Google Pixel 3a med Android 11
+ diverse PC med Windows 10
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Laddade precis upp en ny version som frågar efter rätt rättigheter.

Dock finns det nu en bugg som gör att appen läser sig om man klickar på update now i settings eller väljer manual update by touch.

Men det ser ut som att autouppdateringar fungerar i stället. :)


Custom fonts buggar fortfarande med.

Räknar med att få ytterligare ny version i morgon.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
rille
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 apr 2013, 11:59
Ort: Knivsta

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av rille »

Har nu provat version 0.9 i några (2) dagar.

Samsung A70, Android 11, One UI 3.1

Buggen att det fastnar på Falsterbo finns fortfarande kvar, skulle nästan säga att att den är värre nu. Tidigare version kunde temporärt fastna men senare "komma loss", det gör inte denna version.

0.9 har även att den fryser på ett mätvärden och detta uppdateras ej, trots att underliggande information när den uppdaterades senast ser ut som att allt står rätt till. Lyckades dock få den att släppa temporärt genom att addera ytterligare en widget, men vid nästa uppdatering var det frusna värden igen.

En annan sak som jag tänkt på (som även finns i orginalet) är att manuell uppdatering eller auto slår igenom på alla widgets om man har flera. Kanske en bra feature men eftersom den är inställbar per widget förväntade jag mig att det skulle vara en lokal inställning, inte global.

Kommer temp.nu widgeten bara stödja 2x1 rutor. Saknar 1x1 som fanns i orginalwidgeten.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Nu har vi släppt Beta 0.92!

Kända buggar:
1. "Update Now" fungerar inte om inte "Manual update by touch" är ikryssad
2. För att spara manuellt satt font måste man välja "Other" en andra gång efter att fonten har valts.

För att autouppdatering ska fungera måste du acceptera de utökade rättigheterna till plats i bakgrunden.

För att kunna bläddra efter fonter måste du acceptera de utökade rättigheterna till lagring.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

rille skrev: 30 apr 2021, 14:46
Buggen att det fastnar på Falsterbo finns fortfarande kvar, skulle nästan säga att att den är värre nu. Tidigare version kunde temporärt fastna men senare "komma loss", det gör inte denna version.
Den buggen ska vara helt löst i 0.92 som vi precis släppte!
rille skrev: 30 apr 2021, 14:46 0.9 har även att den fryser på ett mätvärden och detta uppdateras ej, trots att underliggande information när den uppdaterades senast ser ut som att allt står rätt till. Lyckades dock få den att släppa temporärt genom att addera ytterligare en widget, men vid nästa uppdatering var det frusna värden igen.
Just autouppdatering har strulat massor - troligen delvis relaterat till för få rättigheter till plats i bakgrunden. Bör vara löst i 0.92 - men jag är inte helt säker.
rille skrev: 30 apr 2021, 14:46 En annan sak som jag tänkt på (som även finns i orginalet) är att manuell uppdatering eller auto slår igenom på alla widgets om man har flera. Kanske en bra feature men eftersom den är inställbar per widget förväntade jag mig att det skulle vara en lokal inställning, inte global.
Det får nog vara så - inställningarna gällande uppdatering gäller helt enkelt för hela appen och därmed alla widgets.
rille skrev: 30 apr 2021, 14:46 Kommer temp.nu widgeten bara stödja 2x1 rutor. Saknar 1x1 som fanns i orginalwidgeten.
Vet inte! Det är en miss från min sida - och om det inte är superenkelt för mig att fixa det själv, kommer 1x1 att komma tillbaka först i senare version.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
rille
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 apr 2013, 11:59
Ort: Knivsta

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av rille »

Har nu testat 0.92 och hittar inga buggar. Fortsätter testa men kan vara bra för er att veta att Falsterbobuggen och uppdatering nu verkar lira.

Uppdatering 1: Vid manuell uppdatering via touch låser den in på Falsterbo igen. Tyvärr.

Uppdatering 2: Falsterbobuggen verkar vara relaterad till multipla widgets. Så snart man lägger till en andra widget så låser programmet på Falsterbo och därefter blir all uppdatering seg som sirap, om widgeten uppdaterar överhuvudtaget.

Har inte testat custom fonts.

Hade problem i början med att autouppdatering inte fungerade, men det berodde på att 0.9 inte togs bort per automatik vid installation av 0.92 och de troligtvis störde varandra. Om andra har problem, se till att manuellt avinstallera tidigare versioner.

Samsung A70, Android 11, One UI 3.1
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Tack!

Bugg gällande att flera widgets inte fungerar är noterad. Och det är inte bara Falsterbo-buggen som är relaterad till den buggen.

Autouppdatering verkar fungera bra så länge inget oförutsett händer - men om uppdatering misslyckas av någon anledning så crahsar auto updatering hårt.

Räknar med att få ut ny version i början av veckan.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Då har vi släppt version 0.93 där de flesta buggarna ska vara lösta.

Testa testa!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JKB
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2013, 23:17
Ort: Skaraborg

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av JKB »

Kört 0.93 ett dygn nu och nu verkar det inte som uppdateringen fungerar längre. Last update 9:54, HipsterTemp fungerar utan problem. Trycker jag på Update now verkar det som den försöker uppdatera, men inget mer händer.

Custom font verkar nu fungera, dock går det inte backa ur file browsern, man måste trycka antingen längst upp till vänster, eller på en font.
Automatiserad sedan 2010
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Trassligt!

Tolkar jag dig rätt att inte ens update now fungerar?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JKB
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2013, 23:17
Ort: Skaraborg

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av JKB »

Precis, nu verkar det dock hoppat igång när jag tittade igen. Trycker jag på Update now är det dock fortfarande väldigt långsamt eller ingen uppdatering alls. Nu har den snurrat i en minut och fortsätter utan att något händer.

Jag har manuellt valt station med 15 min uppdateringsintervall.

Edit 16:07:
Återigen uppdateras det inte automatiskt. Senaste uppdatering 14:15, trycker jag på Update now visas bara laddikonen och inget mer händer.
Automatiserad sedan 2010
Barometer
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2015, 09:43
Ort: Tullinge

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av Barometer »

Jag ha kört version 0.93 över helgen fram till måndagskvällen. Man kan säga att uppdateringarna är litet godtyckliga. Jag har åkt runt på olika platser och TA följer med Hipster fast oftast med låång fördröjning, ibland 1½ timme.
En sak jag noterade var att vid installationen så frågade den om platsdelning, fast då fanns bara alternativet "När du använder appen" med. Men i systeminställmingsrna kunde man även välja "Tillåt alltid".
Synpunkt: Det bore bra om installationsfilen bär versionsnumret i filnamnet. Vet inte riktig vad som är senaste apk längre. Ändra filens datum i första inlägget ovan också.
__________________________
Google Pixel 3a med Android 11
+ diverse PC med Windows 10
Skriv svar