Taggiga grafer

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gbgustaf
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2015, 21:10
Ort: Tjörn

Taggiga grafer

Inlägg av gbgustaf »

Jag tycker att temperaturgraferna har blivit lite konstiga på sista tiden, om man tittar på korta perioder, som ett dygn eller kortare.
I stället för en jämn kurva så ser det "taggigt" ut. Jag tror inte att den inrapporterade temperaturen har varierat på det viset.

Till och med när min inrapportering hängde sig och rapporterade samma temperatur i några timmar, så ser man de här små svängningarna.
Om man tar fram en egen graf för bara en timme, så ser man att temperaturen nästan alltid ändras +/- 0,1 grad varannan minut (infälld graf har upplösningen 2 min/ruta).
Det är inte möjligt att mina termometrar beter sig så. De uppdateras inte ens så ofta som varannan minut.
Och detta gäller alla mätstationer som jag har tittat på.

tempgraf.png
tempgraf.png (26.97 KiB) Visad 2333 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Taggiga grafer

Inlägg av elf98 »

Intressant!

Jag har inte någon bra förklaring till det fenomenet. i praktiken är det en viss eftersläpning som bygger på glidande medelvärde, men det ska inte kunna ge varierande värden på det sätt du beskriver. Och vi har inte någon inbyggd justering som skulle kunna ge det fenomen du beskriver.

Ser det lika ut om du kollar på www.temperatur.nu/test ? (som släpps inom kort)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gbgustaf
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2015, 21:10
Ort: Tjörn

Re: Taggiga grafer

Inlägg av gbgustaf »

Det låter som att glidande medelvärde skulle kunna vara en förklaring tycker jag!
Hur långt tid bakåt beräknas medelvärdet på?

Jag höll koll på mina termometrar i Telldus och såg att den med lägst värde var oförändrad på 18,6 grader kl 15:00-15:14 idag.
Men grafen blev så här (både i gamla och nya versionen).

Det verkar ofta bli lite tripp-trapp-trull i grafen: 18,7 - 18,6 - 18,5 - 18,7 - 18,6 - 18,5 osv med upprepning var 6:e minut (2 minuters upplösning).
Jag ser samma fenomen på alla möjlig mätstationer, och det verkar vara oberoende av hur data rapporteras in (Telldus, Trafikverket osv).

temp_nu.png
temp_nu.png (58.69 KiB) Visad 2258 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Taggiga grafer

Inlägg av elf98 »

Har för mig att 60% av förändring sparas och hela under 0,2 grader. Syftet är jämnare grafer.

Men med tanke på att det är små förändringar i ett intervall som är kortare än vad data faktiskt sparas i databasen (2 min) är det nog en artefakt som uppstår vid grafgenereringen.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar