Synpunkter & förbätringsförslag på temperatur.nu

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Sonny_Chiba
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 aug 2021, 10:15

Synpunkter & förbätringsförslag på temperatur.nu

Inlägg av Sonny_Chiba »

Hej

Den nya versionen av webbsidan temperatur.nu är en stor försämring gentemot den förra.

Den förra webbsidan var jättebra, mycket synd att den inte är tillgänglig nu. Jag skulle önska att ni till exempel kunde serva bägge versionerna av webbsidan samtidigt, om det är möjligt. Alla som gillar den nya webbsidan kan använda den, och de som gillar den förra versionen kan välja att använda den.

Det som är av intresse för mig och som jag jämför webbside-versionerna utifrån är startsidan för den förra versionen, gentemot "Alla mätstationen" som är motsvarande på den nya versionen av webbsidan.


Sen vill jag ge en synpunkt på den nya webbsidan: Kartan är en mycket trevlig idé, men den nuvarande implementationen är dålig, många brister. Med en bättre implementation kan kartan säkert bli jättebra, här är förslag på förbättringar.

- Byt till att använda OpenStreetMap, istället för google maps.
Se gärna dessa länkar: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Using_OpenStreetMap , https://switch2osm.org

- Kartfönstret är 768x520 pixlar (ickeförstorat)... är vi tillbaka i 90-talet?
Layouten på denna sida känns som ett slarvjobb. En spontan tanke på bättre design är att kartan skulle kunna ta upp hela sidan förutom ett fält längst upp (sidhuvudet, precis som ni har nu på webbsidan)

- Det är en stor röd rektangel/overlay som täcker hela Sverige. Den är helt värdelös, det kan tillochmed sägas att den försämrar kartan, det blir bara en röd missfärgning av kartan.
Jag märker nu att det är ett "feature" i googles karta (Heatmap), ändra så den är inaktiv per default.

- Gör så att kartposition lagras/visas i URL:en (jämför med osm.org t.ex.), då kan användare direkt spara positionen (bokmärke i webbläsaren) de är intresserade av (sin stad m.m.) så att man inte behöver flytta och zooma in varje gång till platsen man vill komma till.

Jag hoppas ni uppskattar dessa synpunkter på temperatur.nu och att ni kan förbättra webbsidan.

P.S. Nu upptäckte jag att den gamla webbsidan finns kvar! Nu är jag glad!
Det kanske kan vara intressant att mäta hur många som använder den gamla webbsidan?
Ni skulle kunna ha en länk på startsidan av temperatur.nu till den gamla versionen? Om det inte finns en länk så är den inte direkt lättupptäckt.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Synpunkter & förbätringsförslag på temperatur.nu

Inlägg av elf98 »

All feedback är bra! :)

För den som vill använda gamla sidan finns den kvar här:

www.temperatur.nu/old/6

Det mesta har följt med till nya sidan, men den gamla sidan har sina fördelar med.

Vi kommer nog lägga in en länk till gamla versionen i footern så kan de som vill fortsätta använda den versionen.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar