LogTemp och flera Räknare ver 2.1

LogTemp är en enkel mjukvara med ett brett stöd för temperatursensorer AD-chip samt luftfuktighetsmätare.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Buster
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 dec 2011, 00:14
Ort: Karlskrona

LogTemp och flera Räknare ver 2.1

Inlägg av Buster »

Hej
Jag håller på att bygga upp ett nät med målet att logga tillförd och förbrukad energi i mitt värmesystem. Sammanlagt handlar det om 6 st energimätare som skall loggas (när allt är utbyggt...) Jag har energimätare med pulsutgång (SVM F2).

Nu till frågorna:
Fungerar det att ha flera räknare av den typ som säljs på m.nu (Räknare/Counter typ 2.1 med DS2423P) i LogTemp, och samtidigt utnyttja både kanal A och B på resp. räknare?
Kommer värden från respektive räknare att visas i en separata grafer, eller hur kommer det att se ut?
Är Logtemp ett lämpligt program för detta, eller vad bör jag använda? (Inom överskådlig framtid så är det windowsbaserade program som gäller...)
Tacksam för svar!
/ Johan
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: LogTemp och flera Räknare ver 2.1

Inlägg av sonnyboy »

Buster skrev:Fungerar det att ha flera räknare av den typ som säljs på m.nu (Räknare/Counter typ 2.1 med DS2423P) i LogTemp, och samtidigt utnyttja både kanal A och B på resp. räknare?
Kommer värden från respektive räknare att visas i en separata grafer, eller hur kommer det att se ut?
Visst kan du använda båda kanalerna i LogTemp, jag gör det själv idagsläget. Graferna visas i mitta fall med en blå graf och en röd graf, men detta är ju enkla inställningar som du kan ändra lätt själv.

Om du inte har ett fungerande system idag så skulle jag rekomendera dig att kolla på Beyond Measure http://www.beyondmeasure.se/

Med den programvaran så finns alla möjligheter som du kan tänka dig, plus en superbra support både från Per och alla andra på forumet.

// Sonny
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Buster
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 dec 2011, 00:14
Ort: Karlskrona

Re: LogTemp och flera Räknare ver 2.1

Inlägg av Buster »

Tack Sonny

Då skall jag absolut titta på möjligheten att använda Beyond Measure...

... men än så länge kvarstår frågan.
Kommer det att fungera med flera räknare samtidigt i LogTemp, och hur ser presentationen i så fall ut??

/ Johan
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: LogTemp och flera Räknare ver 2.1

Inlägg av elf98 »

Jag har mycket svårt att tro att LogTemp skulle ha någon begränsning i antalet räknare. Räknare hanteras på samma sätt som övriga sensorer.

I den senaste versionen av LogTemp skall det gå att gruppera temperaturer, för att skapa flera olika grafer, vad jag kan se fungerar det inte för energi än - allt lär hamna i samma graf.

Någon som faktiskt använder LogTemp kanske kan verifiera?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: LogTemp och flera Räknare ver 2.1

Inlägg av sonnyboy »

elf98 skrev:Någon som faktiskt använder LogTemp kanske kan verifiera?
Jag kör med 2 räknare förvisso bara på en kanal i varje räknare, men det presenteras i samma graf, man bestämmer bara färgen på dom olika räknarna och kanalerna.

I mitt fall så är det Kwh Röd och nederbörd Blå som visas.
energymon.png
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Skriv svar