LogTemp slutar sända mätdata

LogTemp är en enkel mjukvara med ett brett stöd för temperatursensorer AD-chip samt luftfuktighetsmätare.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Apeshaft
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2007, 14:43
Ort: Gävle

LogTemp slutar sända mätdata

Inlägg av Apeshaft »

Hejsan, jag har en väderstation här i Gävle och det har fungerat ganska bra fram till för ett tag sedan. Nu slutar programmet skicka data rätt som det är, eller om det är så att min sida hos One.com där jag loggar in var för att ladda upp mätdatat med jämna intervaller strular? Finns det några kände buggar i LogTemp? Eller om det är one.com som strular så kanske någon annan har lite plats på en server där jag kan ladda upp mina data? Lite trist när det blir luckor i grafen.
bjorktorp
Gillar hemautomation
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2007, 13:55
Ort: Gistad

Logtemp och ftp

Inlägg av bjorktorp »

Howdy!

Nja, det är nog inte one.com som trasslar. Jag har råkat ut för samma fenomen som du. LogTemp slutade skicka. Vid det tillfället gjorde jag bara lite halvhjärtade försök att felsöka och gick istället runt problemet genom att "schedulera" ftp i windows som skötte skickandet.

Några veckor senare gjorde jag om mitt 1-wirenät och efter lite omstarter av LogTemp så hostade ftp-funktionen igång igen och jag kunde avsluta ftp-andet i windows. Jag har för mig att jag har sett andra som också har konstaterat att ftp'n i LogTemp inte är rock solid.

/Roger
PS
Jag är också kund hus one.com
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Samma problem för mig i alla fall i sommarstugan, hemma fungerar det bra - peppar, peppar!

Den senaste upplagan av LogTemp verkar även stoppa mätningarna för mig så där varannat dygn... Så där backade jag till föregående ver. och det fungerar än så länge.

För att ladda upp mina kurvor och html filer kör jag nu Voyager FTP, den sköter även om att koppla upp modemet för mitt GPRS modem och laddar upp filerna via mobilnätet.
Har nu testkört detta program ett par veckor och det fungerar bra! (så länge det inte är längre strömavbrott och UPS:n stänger av datorn...)

Roligt att även se att det finns någon som loggar i Gävle, där jag jobbar :-)

// Tony
Apeshaft
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2007, 14:43
Ort: Gävle

Inlägg av Apeshaft »

Ah, ska prova att backa en version och se om det hjälper. Annars kan man tycka att programmet borde vara så pass smart att det startar om sig själv när ftp-funktionen hänger sig. Det klarar ju av att generera felkoder?

Men tack för hjälpen! :)
Apeshaft
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2007, 14:43
Ort: Gävle

Inlägg av Apeshaft »

Efter att jag backat till tidigare version av Logtemp så fungerar ftp-funktionen utmärkt.
Apeshaft
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2007, 14:43
Ort: Gävle

Inlägg av Apeshaft »

Fast nu har det viss börjat krångla igen trots den äldre versionen. Ingen som vet om det finns något sätt att få den här funktionen som en Service istället för en applikation?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Maila utvecklaren och fråga!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Och om inte det ger något resultat så brukar http://www.iopus.com/guides/srvany.htm fungera.

(Inte helt snyggt, men om inget annat hjälper så...)
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Inlägg av PeterT »

Jag installerade LogTemp som en service. Orsaken var att jag tänkte att Logtemp skulle snabbt komma igång om datorn gjorde en omstart. Trots att Logtemp kan autostarta så måste man ju logga in i datorn först. Det fungerade, Logtemp drog igång och levererade filer osv. Problemet blev dock att man kom inte åt själva applikationen. Försökte jag klicka igång Logtemp så kom bara ytterligare en Logtemp upp utan kontakt med 1-wirenätet. Jag fick alltså släcka ner Logtemp först och sedan starta det igen för det skulle fungera. Men fördelen är ju att man får mätdata snabbt om man startar det som service.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jo, som jag sa så är de ingen snygg lösning, de brister du just nämnt är väl det som är det största problemet med att köra vanliga applikationer som services.

En annan lösning på ditt problem, om din burk står "säkert" är ju att göra en auto-inloggning och starta logtemp via autostart.

Då slipper du service-problemen, men får istället en burk som går att logga in på utan ditt lösenord.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: LogTemp slutar sända mätdata

Inlägg av Walo »

Har nu fått problem med templogger...
Den hänger sig lite då och då beroende på att jag tappar internetanslutningen
då och då beroende på att det åskar...

Vad jag behöver är ett script som dödar logtemp och sedan startar det igen
och köra detta via schemaläggaren! Så jag med jämna mellanrum kan starta om LogTemp...

Någon med bra kunskaper som kan hjälpa mig att sno ihop en bat-fil?

// Tony
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: LogTemp slutar sända mätdata

Inlägg av PerM »

Körs den som service?

Kod: Markera allt

net stop servicename
net start servicename
Körs den som en vanlig applikation?

Kod: Markera allt

pskill -t processnamn
start fil.exe
processnamnet hittar du via pslist

PS-Tools laddar du hem här: http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... 96649.aspx
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: LogTemp slutar sända mätdata

Inlägg av Walo »

Tack för svaret, skall genast koppla upp mig mot stugan och testa :-)

Kör den som vanlig applikation via autostart.

// Tony
Skriv svar