Någon lösning på last.xml

LogTemp är en enkel mjukvara med ett brett stöd för temperatursensorer AD-chip samt luftfuktighetsmätare.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
aten
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 feb 2009, 17:01
Ort: sthlm

Någon lösning på last.xml

Inlägg av aten »

Jag använder Logtemp. Är ingen programerare. Hittar ingen hjälp i forumet.
Söker en lösning för att visa enbart temperatur värdet på en hemsida t.ex. -17.13
I logtemp kan jag minimalt få med

Kod: Markera allt

<DATA>
 <PROGRAM NAME="LogTemp">
  <VERSION>2.21.0.78</VERSION>
 </PROGRAM>
 <TEMPERATURES>
 <SENSOR ROMID="9100080102BF5289">
  <VALUE>-17.13</VALUE>

 </SENSOR>
 </TEMPERATURES>
</DATA>
I Logtemp inställningarna kan man använda standard funktionerna och då ser hela coden ut så här

Kod: Markera allt

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>
<?xml-stylesheet type="text/css" href="style.css"?>
<DATA>
 <PROGRAM NAME="LogTemp">
  <VERSION>2.21.0.78</VERSION>
 </PROGRAM>
 <TEMPERATURES>
 <SENSOR ROMID="9100080102BF5289">
  <VALUE>-17.13</VALUE>

 </SENSOR>
 </TEMPERATURES>
</DATA>
När jag surfar till sidan så ser jag detta: 2.21.0.78 -17.13 dvs den visar versionen på Logtemp och jag vill ju bara ha -17.13

Någon vänlig och kunnig person som vet hur man skulle kunna lösa det?
(Ser liknande frågor på flera ställen så det verkar vara ett stort problem för oss nybörjare.
Ser det som ett sätt att få samma funktion som java scripten som man kan köra mot temperatur.nu vilket inte är aktuellet i detta fallet.)
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Någon lösning på last.xml

Inlägg av PerM »

Är det det visuella resultatet du är ute efter? Dvs ska filen läsas av en webläsare eller av ett annat program?

Är det en webbläsare som ska läsa filen så kan det kanske lösas med XSLT...var så länge sedan jag gjorde något i det men det borde gå. Annars finns det ju andra program än Logtemp du kan köra för att generera en fil.
reinep
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 sep 2009, 15:51
Ort: Gävle

Re: Någon lösning på last.xml

Inlägg av reinep »

Vet inte om du hittat någon lösning på ditt problem. Jag har löst det med att läsa in XML-filen i mitt html-dokument och sedan plockar jag ut mina värden och sätter dem i textrutor. Kräver nog en del programeringsvana för att förstå. Om du kollar på min sida http://hem.bredband.net/reipeg/lastdata.htm och om du har IE och surfar med kan du på menyn välja visa och sedan källa. Du kan du se min javascript kod, så här ser t.ex. taggen ut som läser in XML-filen
<xml ID="tempXML"SRC="last.xml"></xml>

så här ser koden ut när jag hämtar all data ur XML-filen, inte den snyggaste koden men den som ja googlade fram och som fungerar för mej.

myXML= document.all("tempXML").XMLDocument;
myGivarnamn = myXML.getElementsByTagName("NAME");
myGivarvärde =myXML.getElementsByTagName("VALUE");
for(Counter=0;Counter<myGivarnamn.length;Counter++)
{Givarnamn = myGivarnamn.item(Counter).firstChild.nodeValue;
Givarvärde = myGivarvärde.item(Counter).firstChild.nodeValue;
Givarvärde=Math.round(10*Givarvärde)/10
if (Givarnamn=="Solin") {document.show.solvarm.value =Givarvärde;varm=Givarvärde;}
if (Givarnamn=="Framledning Pannrum") {document.show.frampannrum.value =Givarvärde;pfram=Givarvärde}
if (Givarnamn=="Ute") {document.show.ute.value =Givarvärde;}
if (Givarnamn=="Retur Pannrum") {document.show.returpannrum.value =Givarvärde;pretur=Givarvärde;}
if (Givarnamn=="VVberedare") {document.show.topp.value =Givarvärde;}
if (Givarnamn=="Värmeväxlare In") {document.show.vexlarein.value =Givarvärde;}
if (Givarnamn=="Värmeväxlare ut") {document.show.returvv.value =Givarvärde;}
if (Givarnamn=="Retur källare") {document.show.returkallare.value =Givarvärde;rkällare=Givarvärde}
if (Givarnamn=="Fram källare") {document.show.framkallare.value =Givarvärde;kfram=Givarvärde}
if (Givarnamn=="Källare") {document.show.källare.value =Givarvärde;}
if (Givarnamn=="Entre") {document.show.entre.value=Givarvärde;}
if (Givarnamn=="Solkall") {document.show.solkall.value =Givarvärde;kall=Givarvärde;}
}
Skriv svar