Letar ett program som uppfyller följande...

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jymdis
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 nov 2009, 11:01
Ort: Lund

Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av Jymdis »

1. Windows Server kompitabel
2. Det körs som en service (så att man slipper ha en session inloggad)
3. Det kan skicka alerts via mejl (SMTP)
4. Det har en sjysst graffunktion, gärna som går att komma åt via web och mobil
5. Den klarar många tempmätare
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 nov 2007, 13:48
Ort: Delsbo

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av bruka »

Jag antar att du har ett 1-wire nät?
Då är Msure ett alternativ för dig som uppfyller dina krav.
http://www.msure.se
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av daromer »

Tänkte också säga msure. Lät som en bra beskrivning där.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av PerM »

Tyvärr har MSure inte stöd för mail via annat än just SMTP - vad är det du behöver?
Jymdis
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 nov 2009, 11:01
Ort: Lund

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av Jymdis »

Jag har testat MSure (och gillar tänket bakom det) men utan att överdriva så tar det ju lite tid för att sätta sig in i det. Jag gillar att mecka i XML-filer men jag kan inte försvara att sitta så länge med det för att få lite tempövervakning! ;)

Dokumentationen på hemsidan är vad jag skulle vilja beskriva som bristfällig :(
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av PerM »

Vad är det du saknar i dokumentationen?
Jymdis
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 nov 2009, 11:01
Ort: Lund

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av Jymdis »

Oj, nu låter jag värsta otacksam! Verkligen inte meningen! Som sagt, jag gillar MSure :) (det är nog bara jag som är dum eller lat, eller både och)
Det jag saknar är väl exempel på hur man ska göra saker, exempelvis hur går jag tillväga för att skicka ett mail när en temperatur överstiger eller understiger två givna värden? Även exempel på hur man göra grafer tillgängliga via web till exempelvis iPhone!
Jag har verkligen försökt söka både på forumet och wikin men jag hittar inte något bra exempel!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av PerM »

Lite korta svar på dina frågeställningar (sitter på arbetet nu):

Att skicka mail finns det exempel på i exempel-modulerna som följer med installationen. Om det var för just temperatur-händelser minns jag inte, men det finns andra exempel på hur man gör det, bara att bygga det som passar just dina behov.

Att visa bilderna på webben kräver en webserver; MSure kan generera bilderna åt dig, men sen får du själv sätta upp det som passar ditt behov i form av webserver, brandväggar, osv.

MSure är som du säkert märkt något som kräver mer av användaren än vanliga Windows-program eftersom det tillhandahåller möjligheter i stället för färdiga lösningar. Initialt är det därför svårare att komma igång, men det är väl värt besväret; det är iaf det som jag får höra av användarna. Har du synpukter på hur man kan göra det lättare att komma igång lyssnar jag gärna.

Har ytterligare du frågor är du naturligtvis välkommen att ställa dessa till mig och användarna på forumet.
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Letar ett program som uppfyller följande...

Inlägg av PeterT »

Jymdis skrev:Oj, nu låter jag värsta otacksam! Verkligen inte meningen! Som sagt, jag gillar MSure :) (det är nog bara jag som är dum eller lat, eller både och)
Det jag saknar är väl exempel på hur man ska göra saker, exempelvis hur går jag tillväga för att skicka ett mail när en temperatur överstiger eller understiger två givna värden? Även exempel på hur man göra grafer tillgängliga via web till exempelvis iPhone!
Jag har verkligen försökt söka både på forumet och wikin men jag hittar inte något bra exempel!
Jag vill bara understryka att MSures forum är fullt av hjälpsamma medlemmar. Inga frågor är för dumma utan man får alltid hjälp oavsett vilken nivå man själv ligger på.
Skriv svar