Tidsstyrd ftp uppladdning? Tips på programvara önskas!

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Tidsstyrd ftp uppladdning? Tips på programvara önskas!

Inlägg av Walo »

Hej

Nu börjar ju hösten närma sig och vi har snart vinter... Brrrrr

Jag har i min sommarstuga en loggdator som kör WinXP och LogTemp.
Det finns en inbyggd ftp överföring i programmet, men jag vill ladda upp last.htm oftare än
jag laddar upp den grafiska kurvan och lägger detta på min hemsida.
Detta krångel för att spara på kbits... Jag har endast en mobil internetuppkoppling där med
ett kontantkort som jag kör data via GPRS, då betalar man per MB.

Så vad jag är ute efter är ett program som helst kopplar upp modemet mot nätet, skicka filer på utsatt tid och sedan kopplar ner sig.
Är det någon här som har ett tips på ett bra program för detta ändamål?


//Tony

http://walo.se/franses/week.png
bjorktorp
Gillar hemautomation
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2007, 13:55
Ort: Gistad

Ftp och schema

Inlägg av bjorktorp »

Det där med att koppla upp modemet har jag inget svar på, däremot ftp och tidstyrning. Där har du ju redan vad du behöver medskickat i XP.

Du skapar en BAT-fil (CMD) som tex innehåller:

CD <mappen_där_filen_du_vill_skicka_ligger>
ftp -s:<full_sökväg_till_en_ftpkommandofil>

ftpkommandofilen kan tex se ut som:
open <fqdn_eller_IP-adress>
<username>
<password>
put last.html
bye


Sedan tidkör du kommandofilen med "Schemalagda aktiviteter" i kontrollpanelen.

/Roger
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Du kan ju konfigurerar XP's fjärranslutning att automatiskt ringa upp när ett program vill ansluta via TCP/IP. Se http://support.microsoft.com/kb/316530 - visserligen det bakvända problemet, men samma ställe du konfigurerar det på.

Att få modemet att koppla ned sen borde också vara en inställning där någonstans. Dock vet jag inte hur tillförlitligt detta blir.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Hittade ett program som heter FTP VOYAGER", verkar rätt lovande!

Någon som kör detta program?

http://www.upstream.se/?page=167

//Tony
bjorktorp
Gillar hemautomation
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2007, 13:55
Ort: Gistad

FTP Voyager

Inlägg av bjorktorp »

Nej, som du förstår av mitt inlägg så är jag för snål för det. Kan jag köra ftp utan extra kostnad så köper jag hellre några temperatursensorer till för de pengar jag spar på ftp-programmet. :wink:

Så tillåter jag mig att glida lite off topic också:
Rent allmänt börjar jag bli lite trött på hostingföretag, och för den delen också ren företag-till-företagskommunikation, där man bara accepterar och fokuserar på ftp. Jag tycker att det känns mindre bra att skicka allt i klartext; på "vykort". Tacka vet jag SSH, men oftast har man inget val.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Jag kunde inte låta bli att titta efter hur svårt det skulle vara att skriva ett program som kan hantera uppkopplingen. Ganska så lätt visade det sig vara, får se vad det blir av det hela; om du har tur blir det något användbart i slutändan :D
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: FTP Voyager

Inlägg av Walo »

bjorktorp skrev:Nej, som du förstår av mitt inlägg så är jag för snål för det. Kan jag köra ftp utan extra kostnad så köper jag hellre några temperatursensorer till för de pengar jag spar på ftp-programmet. :wink:

Så tillåter jag mig att glida lite off topic också:
Rent allmänt börjar jag bli lite trött på hostingföretag, och för den delen också ren företag-till-företagskommunikation, där man bara accepterar och fokuserar på ftp. Jag tycker att det känns mindre bra att skicka allt i klartext; på "vykort". Tacka vet jag SSH, men oftast har man inget val.
Är oxå snål, men har nu ett 20 tal givare liggande för kommande behov... :lol:

Visst kan jag göra ett script, har kört med detta tidigaren när jag använde Lämpömittari.

Men nu har jag haft lite krångel med att mitt mobilmodem kopplar ner sig från telenätet då och då, samt att Windows tenderar att skicka en massa onödig data när anslutningen är uppkopplad...
Så det lutar åt detta program Ftp Voyager, testar först med utverderingsversionen så får vi se sedan.
Jag är ingen programerare, så med ett program så får jag lite överblick oxå.
Detta program ser lovande ut, skall prova det när jag kommer upp till stugan nästa gång...

//Tony
ep50
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 jan 2008, 18:57
Ort: Birsta

Inlägg av ep50 »

FLING är en gratis ftp-klient som bl. kan skicka filer via ftp när innehållet i en mapp förändras. Tx när temperatur loggas i fil i mappen skickar fling in värdet till hemsida.

Sök FLING via Google
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2007, 10:42
Ort: Karlstad
Kontakt:

save2ftp

Inlägg av Magnus »

Jag kan rekommendera Save2ftp freeware

http://avpsoft.com/products/ftp-backup- ... -save2ftp/

Man kan överföra ett godtyckligt set av filer tidsstyrt eller när de ändrats och mycket mer
Skriv svar