Vilka funktioner vill ni ha?

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Vilka funktioner vill ni ha?

Inlägg av maeron »

Hej alla,

I mitt steg som programmerare och ganska nytillkommen i 1Wire världen upptäckte jag att jag saknade några funktioner i alla de programmen jag testade för att hålla koll på övervakningen (Förutom OWFS då som har allt men som inte snurrar alltförbra på en Windowsmaskin).

Så sagt och gjort så började jag knåpa ihop ett litet eget program för att logga min data till alla möjliga ställen, alarmera via mail, FTP värden, rita grafer mm.

Så nu undrar jag vilka funktioner ni saknar/inte kan vara utan i era program ni använder idag?

/Martin
(som uppenbarligen har alldeles förmycket ledig tid)
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Inlägg av The_donk »

Jag vill logga Temp (många), counter (elmätare), samt DS2760 (högtemp), till en databas...
jag kan tänka mig att testa din mjukvara :)
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Vilka funktioner vill ni ha?

Inlägg av Walo »

maeron skrev:Hej alla,

-- Snipp-

Så nu undrar jag vilka funktioner ni saknar/inte kan vara utan i era program ni använder idag?

/Martin
(som uppenbarligen har alldeles förmycket ledig tid)
Jag vill ha lite mer fritt val på kurvorna, dvs kunna skala dom manuellt bättre än det går LogTemp där max är 800x800 samt att jag kan gör flera olika kurvor, kunna gruppera kurvor typ Lämpömittari
så att man kan välja att i kurva 1 visas bara inomhustemperaturer, kurva 2 så visas min solfångare osv.
Det blir så grötigt för mig som har många givare inkopplad se mina kurvor: http://franses.walo.se/
Sedan vill jag gärna kunna styra upp html-sidorna bättre, med LogTemp (som jag kör) i dag så finns det två fasta här är en: http://franses.walo.se/last.htm
Sedan vill jag kunna logga alla mina givare till en databas, tycker det verkar svår att få fart på en SQL-databas - har misslyckats flera gånger (jag tycker det är mycket) krångligt...
En txt-databas som jag kör med i dag via LogTemp är stor, efter nu ca 3 år är mina kurvor hemma på 100 MB (zippat 15 MB)

Provkör gärna ditt program och kommer med synpunkter och idéer, är själv dålig på att programera... :-)

// Tony
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Inlägg av maeron »

Tack för förslagen,

I dagsläget kan man logga upp till 100 enheter (det var tydligen någon gräns där..
Och just nu enbart temp... inväntar 8 olika sensorer ifrån Dallas-Maxim OCH temperatur.nu

Vad det gäller graferna just nu kan man välja vilka du vill ha med, scalan sätts efter ditt mätintervall just nu. Jag har funderat på att man via programmet skall kunna skapa grafer i efetrhand om man så vill (denna funktion inte färdig ännu). Måste doch säga att Grafbiten är INTE helt OKEJ enligt mig änni men på god väg

Just nu loggar man till textfil och MySQLdatabas (Microsoft SQL är på G, men är inte klar.)
Tillskillnad ifrån tex LogTemp så utökas MySQL darabasen AUTOMATISKT när man ansluter en ny givare så man slipper skapa om Mysql databasen själv

Alla sensorer har en MAX och MIN larm som kan aktiveras och larmas via tex mail med valfri larmtext.

Programmet har en INI fil så man lätt kan flytta till ny dator om man vill.

När man startar letar programmet upp MASTER adaptern automatiskt (fungerar på USB modellen, har ingen seriell så har inte kunnat testa men det skallfungera där med)


The_Donk> vet du vilken counter modell det är du har?

Walo> Hur vill du kunna göra dina HTML sidor? JAg har inte börjat med funktionen ännu så det är bara att tala om hur du skulle vilja ha det så kan jag försöka fixa den :)


Tack för synpunkterna. Kommer snart erbjuda betatest av den (inom en månad skulle jag tro)

/Martin
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Ser att det är fler som tröttnat på att ha en mix av programvaror för att uppnå alla de funktioner man vill ha. Så, från en programmerare till en annan: lycka till!

Av ren nyfikenhet, vilket 1-Wire bibliotek använder du?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Stöd för att på ett flexibelt sätt styra (och läsa status) från ds2405/ds2406!

Schemaläggning av till/frånslag
"Peka och klicka" till/frånslag
Alarmhändelser styr till/frånslag
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Inlägg av The_donk »

Japp det är ett par "dual counter" baserat på DS2423, hemmbyggda
dessa använder jag för att räkna pulserna från elmätaren, men funderar på om jag inte även kan räkna "varven" på pellets skruven.

Jag måste säga att ditt projekt låter väldigt intressant...
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Inlägg av maeron »

PerM> Jag använder TMEX biblioteket

elf98> Jo Switcharna är intressanta, behöver dock något att testa på. Har du något bra bygge som en ICKE EL-KILLE (dvs jag) lätt kan löda ihop för att testa med? KOmmer inte vara med i första versionen men abosolut i snart.

The_DONK> Ja DS2423:an sitter ju i AAG's vindmätare som jag hoppas snart kommer in i shoppen så man kan testa av den iallafall

Sitter och funderar på hur många olika sätt man egentligen kan konfigurera sig graf på och har kommit fram till ett tal närmare en liggande '8* :)

/Martin
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Enkelt bygge: http://www.temperatur.nu/forum/viewtopi ... =1686#1686

Mindre än så kan du knappast göra det.
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Inlägg av maeron »

PerM Tack för schemat men som jag tidigare nämt är jag ingen elkille :)

Motståndet skall det vara på 10K eller är det beroende på nåt annat?

Jag antar att det över motståndet är en lysdiod eller minns jag fel ifrån eltimmarna i Gymnasiet?

/Martin
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Anta att du spänningsmatar med 5V och att lysdioden (du mindes rätt) klarar max 20mA, då ska motståndet vara 250 ohm. (R=U/I).

Givetvis måste du också tänka på att du inte kan belasta 1-Wire nätet med hur mycket som helst, men om du har en DS9490 adapter ska 20mA inte vara några problem.

Edit: tog bort något som inte var sant :)
Senast redigerad av PerM den 04 feb 2008, 10:01, redigerad totalt 1 gånger.
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Inlägg av maeron »

Får springa ner till nyöppnade Kjell&Company och köpa lite exprimentkort å sånt medan jag inväntar några kretsar då.

/Martin
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Inlägg av masala »

Har Kjell&Co öppnat i Allum nu :?:
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Inlägg av maeron »

Jepp det har det, de öppnade förra fredagen...De hade tyvärr inte allt på lager men det kommer tills på fredag :)

/Martin
Skriv svar