iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
loslassos
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 dec 2007, 11:41
Ort: Lindome

iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av loslassos »

Nu glömmer jag säkert bort att specificera en del saker, men jag letar efter en stabil lösning för att hämta och lagra information från min väderstation.

För min del gäller Microsoft med Windows och SQL server eftersom dessa komponenter redan finns på plats. Egen programmering är uteslutet på grund av tids- och, kanske framför allt, kompetensbrist... :D

Finns det någon programvara som klarar följande:
  • Hanterar informationsinsamling från iROX PRO-X USB
  • Körs som en service i bakgrunden på Windows Server 2003
  • Lagrar data i en SQL Server databas
  • Konfigureras via Windows-applikation eller webgränssnitt
Om det inte finns, finns det något som kommer i närheten?

Jag använder WsWin/PC-Wetterstation lite idag, men jag upplever att den inte går att köra i bakgrunden utan användarinblandning. Eller har jag fel? Den kanske går att konfigurera till bakgrundsservice?

/lasse
safecast
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 10 nov 2006, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av safecast »

Bra ide!

Kan delge alla intresserade uppgiften att en ny standard programvara till Pro-X är på gång. (Windows )

Denna kommer vara fritt nedladdningsbar från vår hemsida. Förhoppningsvis tillgänlig inom 2-4 veckor.
Hur den är har jag ingen aning om, har inte en sett en skärmdump på den.

Men..
Visst vore det fint med en service. Om den dumpar till sql eller annat spelar mej mindre roll.

Har tyvärr inte tid själv.. Men lämnar frågan öppen för utredning. Kanske finns det någon duktig programmerare här som känner för
att bygga lite. Kontakta mej isåfall.
(Söker även efter flitig elektronikkonstruktör med radiokompetens.)

Mvh
Rickard
safecast ab
08-568 219 00
loslassos
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 dec 2007, 11:41
Ort: Lindome

Re: iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av loslassos »

Det låter spännande med en ny IROX-applikation. Jag ska hålla ögonen öppna.

Men visst hade det varit bra med något som ligger i bakgrunden och hämtar information utan att man som användare är inblandad. Fast det verkar inte finnas för Windows för tillfället.

Om man istället sneglar mot Linux. Hur ser det ut där? Finns någon produkt där som jobbar tyst och fyller på en MySQL(?) databas?
Jag har ingen vidare koll på Linux-miljöer, men om det finns någon programvara, ställer det då även krav på Linux-distribution, gcc och vad man nu kan tänka sig? Jag har nämligen en gammal Linux-baserad NAS som kanske skulle kunna användas eftersom den har USB-port. Fast den har inget eget grafiskt gränssnitt förutom lite webadministration utan jag brukar attackera den med PuTTY (med blandad framgång).

/Lasse
safecast
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 10 nov 2006, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av safecast »

Det finns nån programvara som snackar med irox i unix, den får man pröjsa för, kommer inte ihåg vad den heter men bygger på nslu2 router som snackas om här ibland.

Dock är det inte det officiella protokollet utan en ihophackad variant som saknar en hel del.

Officiellt tillhandahålls en dll, dllens gränsnitt är känt för de som är licensierade, (tex. jag).

Vad som händer bakom är Hidekis hemlighet. Och dom släpper inte den infon. Så en snygg linux implementation blir svårt.

Men en service skulle vara fullt möjlig om det är någon som kan, som har tid.
Mvh
Rickard
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av Quart »

Hej
Har också en IROX USB väderstation.
Jag kör windows 2003 server och mysql.
Kunde inget om mysql men det var inga problem, tycker tom att mysql är lättare än mssql, dessutom gratis.
Jag kör Weather-display med tilläget Live.
I weather-display har jag angett att lagra min väderdata var 10 minut i mysql databasen.
Tyvärr kan man inte köra weather-display om en service men det går att lösa på andra sätt.
Tex att man kopplar upp sig via remote desktop och startar weather-display.
Funkar kanon.
safecast
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 10 nov 2006, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av safecast »

Mutter...

Jo men det är ju inte rätt... Mutter.. ;-)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av elf98 »

Det verkar finnas en uppsjö av olik trick för att köra valfritt program som en service:
http://www.google.se/search?q=run+as+service
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
loslassos
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 dec 2007, 11:41
Ort: Lindome

Re: iROX PRO-X USB, Windows service och SQL Server?

Inlägg av loslassos »

Vad bra, det verkar i alla fall finnas alternativ att prova på. Jag ska helt klart ta en titt på den nya (kommande) IROX-applikationen samt kombinationen Weather-display, Live och MySQL. Kanske går det att köra som service också, fast det kanske inte är nödvändigt. Stort tack för tipsen. Nu gäller det bara att få tid att testa också...

/lasse
Skriv svar