Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Walo »

Går det att läsa av ett DS9490R interface med två olika program mot samma interface är det möjligt?
Jag har stora problem med Logtemp som bara låser sig...
Nu skulle jag villa prova ett annat program parallellt med LogTemp och läsa av samma slinga, går det?
Finns det någon programvara som gör detta möjligt?

// Tony
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av maeron »

Rent indirekt är detta möjligt med de flesta programvaror låser upp adaptern.
LogTemp låser tex adaptern tills man avslutar programmet.

Jag försökte få till det på ett bra sätt när jag utveckar mitt program men det slutade med att jag köpte en DS9490R till.

/Martin
Betatestar 1Wire Sharp
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Niklas »

Med Linux och OWFS är det inga problem. Känner inte till något motsvarande för Windows dessvärre.
maeron
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 31 dec 2007, 17:21
Ort: Rönnäng

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av maeron »

Finns det mer till linuxen är OWFS?

Helt seriöst har jag inte hört talas om något annat men antagligen har jag en enkelspårig M$$$$ hjärna *ler*
/Martin
Betatestar 1Wire Sharp
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Niklas »

maeron skrev:Finns det mer till linuxen är OWFS?

Helt seriöst har jag inte hört talas om något annat men antagligen har jag en enkelspårig M$$$$ hjärna *ler*
/Martin
digitemp finns bl.a.
http://www.digitemp.com/

Ser dock ingen anledning till att använda något annat än OWFS då det har stöd för väldigt många sensorer osv. Inte bara temperatursensorer.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av elf98 »

Skall man enbart mäta temperaturer är digitemp ett mycket bra val då installationen är enklare.

Så snart man skall ansluta något mer än temperatursensorer är det Owfs som gäller. Owfs stödjer ett mycket stort antal enheter och stöd för nya prylar läggs till kontinuerligt.

Det fiffiga med både Digitemp och OWFS är att presentationen och lagring av datat lämnas helt fritt till användaren. Visserligen kräver det lite mer kunskaper än med windowsmjukvarorna, men det finns en mängd guider och howtos på nätet som beskriver alla möjliga lösningar för presentation och lagring.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
krillew
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jan 2009, 21:06
Ort: uppsala

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av krillew »

Jag har skrivit ett program för windows som klarar lite olika givare... Jag bygger ut hela tiden.. (med det jag behöver)
Jag skulle kunna lägga in att man kopplar från sig från porten efter varje läsning... om du behöver...
Fast jag tror det fungerar bäst om man tar porten och behåller den hela tiden...

Mitt program funkar som com+ server och man kan koppla sig via socket till den.. samt att den sparar i en sql-databas..
programmet är tänkt att vara insamlings programmet... sen får man skriva olika klienter för att styra eller visa data..
Själv kommer jag att skriva olika program för att styra temperaturen och ventillationen i mitt hus.. Funderar lite på att ta
nån embeded linux maskin för att fixa styrningen.. ev att servern skrivs om för att rulla på en linux NAS senare..
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av PerM »

elf98 skrev:Så snart man skall ansluta något mer än temperatursensorer är det Owfs som gäller.
Åja, MSure stöder också annat än temperatursensorer (och annat än bara 1-Wire). Visserligen inte lika många som OWFS, men MSure är å andra sidan betydligt yngre.

Ta gärna en titt i manualen.

Edit: Ok, är det bara för Linux vi snackar så är det naturligtvis OWFS som gäller.
Senast redigerad av PerM den 01 jan 2009, 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av elf98 »

Msure är/kommer nog att bli världsledande när det gäller 1wire under Windows! :D
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MGKea
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 62
Blev medlem: 01 dec 2008, 10:52
Ort: Eskilstuna

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av MGKea »

Är ingen linux fantast men jag har svårt att tro att de kan läsa av en 1-wire bättre än något annat operativsystem.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Niklas »

MGKea skrev:Är ingen linux fantast men jag har svårt att tro att de kan läsa av en 1-wire bättre än något annat operativsystem.
Hur menar du?
Som det är nu så är owfs överlägset när det kommer till antalet 1-wire-prylar som det finns stöd för.
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av The_donk »

Vilka 1-wire prylar är det som OWFS klarar
säg nu inte alla, vi kan ha det som tipps på vad man kan bygga och jag menar konkret vilka prylar:

temp ds18x20
temp,samt högtemp ds2760
current, voltage ds2438
A/D ds2450
counter ds2423
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Niklas »

The_donk skrev:Vilka 1-wire prylar är det som OWFS klarar
säg nu inte alla, vi kan ha det som tipps på vad man kan bygga och jag menar konkret vilka prylar:

temp ds18x20
temp,samt högtemp ds2760
current, voltage ds2438
A/D ds2450
counter ds2423
Det är inget jag har i huvudet. Det är några stycken.
http://www.owfs.org/

Kolla Software och håll över man pages så ser du massor.
Sen stödjer den ju mycket annat som inte är direkt 1wire också.
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av The_donk »

OK jag kan lägga till Switches
allt detta stödjer ju Msure samt att det packeteras prydligt :) och inte ala linux
att OWFS stödjer alla 1wire kretsarna är nog så bra, men vad ska jag/vi med ALLT till.
för att spetsa till det vad kan OWFS som inte Msure kan och för all del tvärtom...
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Niklas »

The_donk skrev:OK jag kan lägga till Switches
allt detta stödjer ju Msure samt att det packeteras prydligt :) och inte ala linux
att OWFS stödjer alla 1wire kretsarna är nog så bra, men vad ska jag/vi med ALLT till.
för att spetsa till det vad kan OWFS som inte Msure kan och för all del tvärtom...
Det där är ju behovsstyrt och vad man har tillgång till.
Antingen så använder man bara sånt som Msure stödjer eller så gör man det inte.
Själv har jag länge haft en linuxserver som rullar dygnet runt så det är ganska logiskt att jag valt en linuxlösning. I mitt fall var owfs bäst.
Jag sätter ju inte upp en windowsdator enbart för att polla temperaturer och lite annat roligt när linuxservern kan göra samma sak. ;-)
Antingen kör man windows och då lär Msure bli förstahandsvalet eller så kör man linux och där gäller owfs om man vill ha stöd för så mycket som möjligt.
Sen utvecklas ju Msure så stöde för fler grejer tillkommer väl hela tiden antar jag. :)
Skriv svar