Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av The_donk »

Så sant har man redan en linux kärra, så är det nog inte så svårt att välja, för då kan man redan skripta och allt det där krångliga :) För alla vet att i LINUS kan man göra allt...
Och för oss andra dödliga får vi numer fördelen att kunna använda MSure. Absolut inte nöja oss med för MSure är ett MYCKET kraftfullt verktyg, och det kommer som sagt att bli ännu bättre och ännu användarvänligare hela tiden.

Så ni som vet vilka bra funktioner som man får med OWFS, kan ju vara med och påverka och berätta för utvecklaren av MSure vad ni vill ha, i ett Windows baserat system.
http://www.msure.se
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Niklas »

The_donk skrev:Så sant har man redan en linux kärra, så är det nog inte så svårt att välja, för då kan man redan skripta och allt det där krångliga :) För alla vet att i LINUS kan man göra allt...
Och för oss andra dödliga får vi numer fördelen att kunna använda MSure. Absolut inte nöja oss med för MSure är ett MYCKET kraftfullt verktyg, och det kommer som sagt att bli ännu bättre och ännu användarvänligare hela tiden.

Så ni som vet vilka bra funktioner som man får med OWFS, kan ju vara med och påverka och berätta för utvecklaren av MSure vad ni vill ha, i ett Windows baserat system.
http://www.msure.se
Ja, om det hade varit en windowsmaskin så hade jag kört Msure. Vet inte hur det är med LCDn men stöd är väl påväg där?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av PerM »

Japp, sitter och jobbar med LCD-stödet just nu.
MGKea
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 62
Blev medlem: 01 dec 2008, 10:52
Ort: Eskilstuna

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av MGKea »

Niklas skrev: Hur menar du?
Som det är nu så är owfs överlägset när det kommer till antalet 1-wire-prylar som det finns stöd för.
Att läsa av ett 1-wire dataflöde är väl det samma i Linux som i Windows ... alltså att läsa en 1-wire slinga från två program samtidigt är tämligen lika illa i Linux som i Windows ...
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av Niklas »

MGKea skrev:
Niklas skrev: Hur menar du?
Som det är nu så är owfs överlägset när det kommer till antalet 1-wire-prylar som det finns stöd för.
Att läsa av ett 1-wire dataflöde är väl det samma i Linux som i Windows ... alltså att läsa en 1-wire slinga från två program samtidigt är tämligen lika illa i Linux som i Windows ...
Jaha. Jag kör OWSERVER och OWFS samt OWHTTPD snackar med OWSERVER som i sin tur läser från slingan.
Innan körde jag OWFS och OWHTTPD mot samma adapter direkt. Det gick inte lika bra.

OWSERVER används för att ge flera program tillgång till nätet utan att det ska krocka.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av PerM »

1-Wire drivrutinerna för Windows stödjer flera samtida program; problemet ligger i att de olika programmen ochså får åtkomst till 1-Wire adaptern. Jag önskar att Maxim/Dallas hade bestämt ett namn på en Mutex så att alla windows program kunde synkroniseras, men tyvärr har de inte gjort detta.

Denna lösningen hade också fungerat i Linux.
MGKea
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 62
Blev medlem: 01 dec 2008, 10:52
Ort: Eskilstuna

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av MGKea »

när man läser ur 1-wire slingan låser man adaptern "beginExclusive". Hur kan man då få två program att göra det samtidigt?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av PerM »

Problemet är att anropet till beginExlusive() inte går utanför din applikation - det finns ingen global mutex som alla program kan använda. Dessutom så är det inte alla program som ens försöker låsa adaptern.

Den bästa lösningen hade ju varit om Maxim i sina drivrutiner kunde ha implementerat ett BeginExclusive() API som man kan anropa.

Om jag har fel så får du gärna säga till för jag vill väldigt gärna hitta ett sätt som fungerar.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av PerM »

Föresten, starta 1-Wire viewern som kommer med drivrutinerna. Den läser mina enheter samtidigt som andra program, fast inget av programmen får ut det väntade datat.
MGKea
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 62
Blev medlem: 01 dec 2008, 10:52
Ort: Eskilstuna

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av MGKea »

PerM skrev:Föresten, starta 1-Wire viewern som kommer med drivrutinerna. Den läser mina enheter samtidigt som andra program, fast inget av programmen får ut det väntade datat.
Viewern kanske hoppar över fel..?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av PerM »

Det jag menade var att viewern inte heller låser adaptern.

Hur som helst, så har jag skickat en förfrågan om detta till min kontakt på Dallas.
MGKea
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 62
Blev medlem: 01 dec 2008, 10:52
Ort: Eskilstuna

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av MGKea »

PerM skrev:Det jag menade var att viewern inte heller låser adaptern.

Hur som helst, så har jag skickat en förfrågan om detta till min kontakt på Dallas.
Så om jag fattar dig rätt så läser viewern över adaptern medans dian program är igång och under den tiden inte får läsa av?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Läsa av DS9490R med två program är detta möjligt?

Inlägg av PerM »

Ja, ingen låsning av adaptern sker.
Skriv svar