Web Interface/gränssnitt

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jajje
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 dec 2008, 19:40
Ort: örnsköldsvik

Web Interface/gränssnitt

Inlägg av jajje »

Hej.

En fråga, finns det nått program som man kan logga temperatur (1 wire) och som har ett Web Interface. Alltså man bara loggar in och läser av. Loggar nu med LogTemp och det fungerar fint men jag vill kunna se temp även om jag inte är hemma. Som jag förstår så går det att exportera data från LogTemp och koppla det till nån hemsida.
Men jag är inte intresserad av hemsideknackande. Vill kunna logga in via min router och koppla loggmjukvaran till en port och läsa av status. Nån som förstår vad jag menar nu :roll:
leif Johanskog
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 nov 2008, 20:40
Ort: sandhem

Re: Web Interface/gränssnitt

Inlägg av leif Johanskog »

om din internet leverantör har fasta ipnummer och kan öppna en port åt dej så fuckar logtemp men många internet leverantörer vill inte ha öppna portar ,Då kan du han en "nätverkshårdisk" på nätet där du loggar in din dator hemma
du ber logtemp spara filerna på den "nätverkshårdisken" sen kan du logga in via en annan dator !!
jajje
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 dec 2008, 19:40
Ort: örnsköldsvik

Re: Web Interface/gränssnitt

Inlägg av jajje »

Jag har en fast adress via DynDns. Porten öppnar jag i min egen router. Om jag bara hittar ett program med Web Interface.
leif Johanskog
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 nov 2008, 20:40
Ort: sandhem

Re: Web Interface/gränssnitt

Inlägg av leif Johanskog »

Då blir frågan hur din information ska se ut för även loggtemp kan dela ut antingen en enkel html tabel
du kan också använda ftp sen kan du använda ett mellan program som utformar informationen
som du vill ha den
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Web Interface/gränssnitt

Inlägg av larky »

Om jag förstår dig rätt, så vill du kunna komma åt dina mätdata utifrån. För detta behövs webbserverprogramvara, typ Apache, http://httpd.apache.org/download.cgi

Enklare är nog att se om det ingår en webbsida i ditt internetabbonemang, och skicka de bilder som Logtemp skapar dit.
MGKea
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 62
Blev medlem: 01 dec 2008, 10:52
Ort: Eskilstuna

Re: Web Interface/gränssnitt

Inlägg av MGKea »

Kör igång IIs på din burk och kör något program som kan läsa ur din 1-wire slinga via schemaläggaren. Skriv ett ASP alt ASP.net skript som kan hantera den data som läses ur 1-wire slingan.

Själv tycker jag det är mer lämpligt att ftp:a upp lokalt inläst och bearbetad data till ett webhotell som ofta brukar ingå i en internet uppkoppling.
leif Johanskog
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 nov 2008, 20:40
Ort: sandhem

Re: Web Interface/gränssnitt

Inlägg av leif Johanskog »

du kan använda filmaker och logtemp . filmaker har egen webserwer och kan importera logtemps filer
där kan man med lite knåp få vilket utsende man vill ,då kan man även söka hur var vädret en vis dag eller vad man vill
Skriv svar