Jag får omvända spikar vid omstart av servern

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Jag får omvända spikar vid omstart av servern

Inlägg av hellgun »

När jag startar om servern så uppstår ibland, men oftast inte, det fenomen ni kan se på bifogad bild. Det påverkar ju datat negativt då t ex lägsta temperatur ser ut att vara typ 2 grader.

Detta går givetvis att förhindra genom att tillfälligt kommentera bort aktuellt jobb i cron innan omstart och sen aktivera det igen men det känns knöligt och något jag garanterat kommer glömma då och då.

Finns det något annat, smidigare, sätt att slippa fenomenet?

Ps. Jag kör Ubuntu på servern.
Bilagor
graf.png
riro
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2008, 15:35
Ort: Falun

Re: Jag får omvända spikar vid omstart av servern

Inlägg av riro »

Hur ser raden ut som samlar in data?
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Jag får omvända spikar vid omstart av servern

Inlägg av hellgun »

Jag läser in temperaturen i en textfil mha digitemp i ett skript i cron. Sedan stoppar jag in värdet i RRDtool mha ett annat skript i cron enligt följande.

Ute=`cat /home/anders/Elavlasning/Temp/aktuell_temp.txt|sed -e s/" "//g|awk '{$1=$1 + 0.005;printf "%.2f", $1}'`

rrdtool update $RRDDataDirectory$RRDDataFile_ute N:$Ute

Jag har kollat värdet i textfilen och där är det helt tomt. Så av någon anledning tycker RRDtool att null = 2.1 grader celsius.


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Skriv svar