Logga vattenburen effekt från flöde och delta T

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
superpaco
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 aug 2013, 07:35
Ort: Orsa

Logga vattenburen effekt från flöde och delta T

Inlägg av superpaco »

Hej!

Jag är sedan i fredags stolt ägare till en Raspberry med 1wire-modul och några roliga mätare. Under helgen fick jag ordning på owfs och rrdtools och kan nu titta på grafer över elförbrukning och temp i krypgrunden. Så långt är allt bra.

Jag har också köpt några vattenflödesmätare med pulsutgång som jag ska koppla till likadana räknare som elmätaren använder. Tanken är att med 1 flöde och 2 temperaturer logga effekt (Om vi antar att jag har framledningstemperaturen a och returtemperaturen b och flödet f så kan effekten beräknas enligt f*(a-b)*k där k är en konstant.). Mitt problem är att jag inte kommer på något bra sätt att logga som inte har några avgörande nackdelar.

Jag skulle kunna logga a, b och f i rrdtools och ta fram en beräknad effekt i de grafer och rapporter jag vill göra. Nackdelen med detta är att jag kommer förstöra datat totalt när det konsolideras (om jag en period har flödet 10 och (a-b) = 10 så får jag en effekt på 100k under den perioden, om jag i nästa period har flödet 2,5 och (a-b) = 40 så får jag också en effekt på 100k. När detta sedan konsolideras får jag ett snittflöde på 6,25 och ett snitt (a-b) på 25 vilket ger en (felaktig) effekt på > 150k.)

Ett alternativ är att logga effekten i stället. Det är ju den jag är intersserad av. Jag ser dock en stor nackdel i att jag då inte kan dra nytta av det stöd man får av RRDTools när det gäller tiden mellan uppdateringarna. Flödesmätaren ger x pulser/liter och i detta fall behöver jag själv räkna ut flödet och alltså ha koll på tiden sedan jag senast kollade.

De alternativ jag ser:
1. Logga a,b och f i en tillräckligt stor databas och aldrig konsolidera datat.
2. Logga a,b och f i storleksordningen några dagar med RRD och gör ett script som räknar ut effekt per t.ex. timme och loggar i en MySqldatabas istället.
3. Hålla koll på tiden "själv" och logga effekten.
4. ?? <-- öppen för förslag :)

Någon som har någon bra idé eller input?

Tack på förhand