Lämpligt "skal" för RRD?

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
JanJoh
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 aug 2013, 12:53
Ort: Huddinge

Lämpligt "skal" för RRD?

Inlägg av JanJoh »

Hej!

Jag tänkte att det var dags att börja logga lite klimatdata, och undrar vilka "skal" som kan vara lämpliga att kika på.

Cacti känns ju lite som de facto, men jag vet dels inte hur lämplig den är för tempvärden (Jag har fått för mig att den är ganska inriktad på networking), dels så skulle jag behöva nånting där man kan skicka in data via http (för att kunna skicka över data från min HC2)

Något tips?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Lämpligt "skal" för RRD?

Inlägg av CirruZZ »

Cacti är bra, MEN, det är stort och oöverskådligt. Hög tröskel och kräver en hel del läsande innan man är igång. Ja, det är väll tänkt för nätverk och servrar från början men det är inget du skall se som en begränsning. Cacti kan även användas med fördel även för temp mm. Jag har testat men inte slagit in på den banan av ovan nämnda orsak.

En "light version" av Cacti finns, Serverstats (http://serverstats.berlios.de/), som är helt ok. Behöver ingen MySql för att funka. Har testat den en hel del också.

Ingen av alternativen stöder POST eller GET, det måste du fixa själv via någon mellanlösning, eller om HC2 kan tillhandahålla det och du låter Cacti/Serverstats hämta det. (Båda har en egen "motor" för att köra loggningen)

3:e alternativet är att hacka själv, kanske inte helt optimalt, men tycker man det är kul så och vill ha det som man själv vill så är det lösningen.
JanJoh
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 aug 2013, 12:53
Ort: Huddinge

Re: Lämpligt "skal" för RRD?

Inlägg av JanJoh »

Mjo.. Men ju mer jag ser på saken desto mer inser jag att cacti nog är rätt motor.

Datainsamlingen kommer jag nog att lösa genom att helt enkelt fixa ett PHP (eller ruby) som helt enkelt anropas med ?Parameter=X&Value=y och då helt enkelt uppdaterar en fil med namnet från parameter med värdet från value, och sedan suga in dem i Cacti.
Skriv svar