Hur göra flera RRD "fönster" - Hjälp

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
ante
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 nov 2012, 19:06
Ort: Stockholm

Hur göra flera RRD "fönster" - Hjälp

Inlägg av ante »

Hej,

Får inte till det i huvudet om hur jag skapar flera olika fönster i RRD, alltså generera flera .png filer. :?
Tex ett fönster för utetemp, ett för innetemp, ett för elförbrukning osv.

Var tidigare inne på att försöka få in merparten av graferna i samma fönster, men har förstått att det blir orimligt och det blir mycket bättre med separata fönster med kanske max ett par grafer i.
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Re: Hur göra flera RRD "fönster" - Hjälp

Inlägg av kaaswe »

Vet inte om jag är med dig helt ,men vill du ha fler olika grafer så duplicerar du bara koden du använde för första grafen. Du kan ja allt i samma script men du måste anropa rrdgraph flera gånger och hämta datat från förslagsvis fler rrd databaser. En rrd för utetemp, en för inne, en för osv. Enda gången du ska lagra fler värden i samma rrd är om du tex mäter framledning och retur. Det här är så klar valfritt och ingen regel, bara allmänt bra att följa.

Hoppas detta besvarar din fundering?

Du kan hitta massor av exempelkod här, jag har även några enkla exempel på min sida under hemautomation.

/Janne
bosse123
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 jan 2014, 18:13
Ort: Alingsås

Re: Hur göra flera RRD "fönster" - Hjälp

Inlägg av bosse123 »

Varför inte rita allt i samma graf och sedan lägga till en funktion där du kan tända och släcka vilken eller vilka givare som du vill visa samtidigt?
ante
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 nov 2012, 19:06
Ort: Stockholm

Re: Hur göra flera RRD "fönster" - Hjälp

Inlägg av ante »

Tack för svar, har dåligt med tid till detta tyvärr.

bosse - kan du utveckla detta, ge nåt exempel?
bosse123
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 jan 2014, 18:13
Ort: Alingsås

Re: Hur göra flera RRD "fönster" - Hjälp

Inlägg av bosse123 »

Har kört igång med en testversion av en mjukvara för detta, är ingen programmerare själv.

Man kan ju också välja att spara alla givares data men endast rita några av dem, vilket jag gör,
förutom ovanstående så sparar jag all data i en db men ritar enbart upp solfångarna .


Hoppas du kommer vidare i ditt uppdrag.
Skriv svar