Hur bäst dela upp RRD databasfiler?

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Hur bäst dela upp RRD databasfiler?

Inlägg av joblo »

Hej
Jag är i uppstartsfasen av att sätta upp ett monitoreringsystem i pannrummet men läste nyss ett inlägg där man rekommenderade att skapa separata DB filer för de olika givarna med undantag för t.ex. Fram/Retur-ledningstemp (jag som trodde att man skulle ha EN databas för alla värden :oops: ).
Jag hade tänkt förutom att se processcykler och temperaturer även kunna beräkna tillförd och uttagen effekt från sol- och pellets-värme. Tänkte därför sätta tempgivare (18B20) ut/in i pannan, ut/in från radiator kretsen, mäta temp på 4 olika höjder i ack.tank, ute/inne temp samt på lite andra ställen.
Så då är min fråga till alla erfarna RRD'are; hur går tänket när man delar upp dessa givare i databasfiler?

Mvh.
Johan
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Hur bäst dela upp RRD databasfiler?

Inlägg av CirruZZ »

Varje givare har en egen fil, det är mitt råd. Finns ingen anledning att lägga flera DS i samma rrd fil, det blir bara tungrott. Du kan inte på ett enkelt sätt lägga till en DS i en befintlig fil vilket innebär att du blir låst. Dessutom så spar du ingen plats på att ha flera i samma, det är ändå lika mycket data som skall sparas.
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Hur bäst dela upp RRD databasfiler?

Inlägg av joblo »

Ok, det är taget.
Vet du också om det är möjligt att göra beräkningar mellan 2 (eller flera?) DS. T.ex. plotta en differens mellan 2 temperaturer eller kanske t.o.m. en derivata?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Hur bäst dela upp RRD databasfiler?

Inlägg av CirruZZ »

Absolut, det funkar. Har inget med hur DS är sparade, om de är i samma fil eller olika. Du kan blanda och beräkna hur du vill.
Skriv svar