Varför både RRDtool och mySQL?

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Varför både RRDtool och mySQL?

Inlägg av joblo »

Jag är fortfarande i uppstartsfasen inom detta men om jag förstått allting rätt så är både RRDtool och mySQL databas-kärnor. Blir inte det lite xtra omständligt att få två DB's att jobba mot varandra,,, jag antar att det finns någon vits med det hela?
Mitt syfte är "bara" att logga en massa temperaturer i min värmecentral (sol och pellets) + ute/inne temp och med detta hoppas kunna hålla koll på effektivitet, energiuttag, förbättringspotential, o.s.v.
Jag letar febrilt på nätet för att hitta kod exempel som skulle passa mitt syfte för att sedan med mina minimala kunskaper bara kunna fila på detaljerna och liksom lära mig på vägen.
Just nu har jag på min Raspberry installerat: Raspbian, OWFS, RRDtool, LAMP-server, Cacti,,, och säkert något mer.
Funderar förutom detta på Digitemp!
Ni hör ju vilken spretig konfiguration detta börjar bli :?
Har just nu c:a 8st DS18B20 sensorer inkopplade men har bara kommit till RRDtool How To exemplet som loggar EN temp. Jag antar att jag skulle kunna planka den snutten x 8 men det bär emot och skriva en så klumpig kod, hade hellre velat loopa in data från en lista av sensorer el. liknande.
Tips om lämpliga lösningar mottages med GLÄDJE! :D

//Johan
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Varför både RRDtool och mySQL?

Inlägg av gein »

MySQL och RRD fyller två olika syften. Med en RRD-databas så behöver du inte bekymra dig om att diskutrymmet tar slut eftersom du allokerar ett förutbestämt utrymme åt databasen som sedan återvinns allt eftersom databasen fylls upp. Man kan se databasen som en rund skiva med fack i som man hela tiden snurrar ett steg för varje gång man stoppar i ett värde. Till slut har du gått varvet runt och gamla fack återanvänds.

I en relationsdatabas (som ex. MySQL) så slängs aldrig några värden utan det får du se till att göra själv (om du så önskar). Jag kan själv tycka att RRD är väldigt smidigt för snabb visualisering eftersom RRDtool gör rätt snygga grafer. Medans en relationsdatabas är enklare att läsa ur data ur om man vill använda det för andra syften än just grafer.
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Varför både RRDtool och mySQL?

Inlägg av joblo »

Tack för det svaret, misstänkte väl att det handlade om nåt sånt.
I det "create RRD database" exempel som jag plankade så täcker det upp 20 år data insamlade med 2.5 min upplösning (vilken känns mer än tillräckligt), dock ger detta för varje tempgivare (i nuläget c:a 9st) 5.6MB/styck. Men det känns som om storleken inte är något problem för mig i det här fallet :D
Någon annan här på forumet sa att det går utmärkt att göra beräkningar på dataposterna i RRD databasen (typ att plotta en differentierad kurva, eller presentera en derivata över tid), och stämmer det så tycker jag att RRD fyller mina syften gott nog.
Varför göra det mer komplicerat än det behövs? Eller är det någon som argumenterar emot...?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Varför både RRDtool och mySQL?

Inlägg av flyvert »

Kör MySQL o visst är det lite knep å knåp att få till.

Men friheten o möjligheterna i SQL är i princip oändliga.
Tex korrelera signaler mot varandra.

- Hur många kWh el mindre går det åt när jag är bortrest?
- Vilken timma används mest el?
- Korrelera fjärrvärme mot uppmätta dygngrader o inomhustemp
- När låste jag ytterdörren (givare i låskistan)
- När kom posten - o har nån vittjat brevlådan (två magnetkontakter)
- Hur mycket regnade det i veckan jmf förra?
- etc etc

Med Flot (trendpaket i Java) kan man bygga ganska dynamiska trender som kan zoomas, panoreras o uppdateras i realtid (kräver dock lite kunskaper i Java, Ajax, etc men mycket går att finna på nätet).

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Varför både RRDtool och mySQL?

Inlägg av gein »

flyvert skrev:Med Flot (trendpaket i Java) kan man bygga ganska dynamiska trender som kan zoomas, panoreras o uppdateras i realtid (kräver dock lite kunskaper i Java, Ajax, etc men mycket går att finna på nätet).
Just for the record. Flot är ett bibliotek till Javascript. Java är ett helt annat språk.
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Varför både RRDtool och mySQL?

Inlägg av joblo »

Jag har visserligen en trave universitets poäng i programmering i bagaget (ADA, C, Pascal, m.m.) men problemet är att det var >18år sedan sedan dess (hua va tiden flyger :shock: ).
Ni får väldigt gärna peka i rätt riktning vad det gäller kod att planka så att man kommer så nära slutmålet som möjligt. Jag snubblar ideligen på någonting som avviker från vad jag siktar på vilket leder till vansinnigt och frustrerande googlande. Man är ju lite bortskämd och förväntar sig att hitta ALLT och givetvis gratis på nätet. Jag har absolut ingenting emot att avrosta mina programmeringskunskaper men det blir lite väl mastigt när det är så många olika kunskapsgrenar samtidigt:
Linux, alla olika batch och script språk, java, mysql, owfs, RRDtool, Flot - suck - osv. osv. osv.... :(
Skriv svar