Allmänna frågor om RRDtool

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
popunonkok
Gillar hemautomation
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 apr 2011, 14:56
Ort: Piteå

Allmänna frågor om RRDtool

Inlägg av popunonkok »

Tänkte ställa lite allmänna frågor om RRDtool. När jag läser på internet hittar jag mer detaljerade guider som inte svara på mina allmänna frågor.
Läget nu är att jag är igång och loggar utetempen med 1-wire och det loggas i en RRDdatabas och visas i en Graf. Helt enligt guiden som länkas från m.nu. Stort tack till CirruZZ för hjälp när det tjorvade en del.
Jag tycker det funkar bra.

Jag har tidigare haft 1-wire till MySql loggning och sedan visat datan på olika sätt vi en hemsida.
Så innan jag nu fortsätter och lägger ner mer tid på RRDtools skulle jag vilja höra om ett par saker.


1. Har man en RRD fil till varje sensor eller har man en databas med alla sensorer i?


2. Är det bökigt att i efterhand lägga till sensorer? Jag har idag ca 6st men kan tänkas vilja bygga ut och då vill jag kunna göra det relativt enkelt utan att tidigare data blir oanvändbar.

3. Kommer nog fler frågor sen. =)

MVH Peter F
popunonkok
Gillar hemautomation
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 apr 2011, 14:56
Ort: Piteå

Re: Allmänna frågor om RRDtool

Inlägg av popunonkok »

Svaret på mina två första frågor har jag hittat själv.

1. Man ska helst ha en RRDfil per sensor.

2. Vilket leder till att det är lätt att lägga till en sensor, man skapar helt enkelt en ny RRDfil.
popunonkok
Gillar hemautomation
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 apr 2011, 14:56
Ort: Piteå

Re: Allmänna frågor om RRDtool

Inlägg av popunonkok »

Men nu kommer en svårare fråga. (tror jag)



Kan någon förklara för mig relationen mellan intervallen man sätter på Cronjobbet och de olika tidsintervallerna man har i RRDfilen.


Alltså, om jag skriver cronjobbet så att det bara ska polla temperaturerna 1 gång i timmen så kan förståss inte RRDdatabasen få en upplösning på varannan minut, trots att jag skapat RRDfilen så.

Det är juh inga konstigheter. Men jag undrar ändå hur det blir om RRDdatabasen är inställd så att den vill ha data ett visst klockslag men Cronjobbet pollar bara tempen minuten efter eller på annat sätt misstämmande tidsmässig.

Är det någon som kan förklara hur jag ska tänka när jag skapar RRDfilen och cronjobbet.

MVH Peter
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Allmänna frågor om RRDtool

Inlägg av CirruZZ »

Du har helt rätt med svaren på dina egna frågor 1 och 2.

Jag TROR att det är så, att FÖRSTA datan du sparar i din RRD fil bestämmer utgångtiden, och intervallen du sätter kommer därefter. Sen spelar det ingen roll när i intervallet du skriver värde så länge det kommer med samma intervall som du satt i RRDfilen. Svart på din fråga är, enligt mina erfarenheter, att du inte behöver bry dig så länge som skrivningen till RRDfilen sker med samma intervall. Klokare?
Skriv svar