Temperaturkoll 1.0

Temperaturkolll är ett Windowsprogram som visar aktuella temperaturer i traybaren
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Temperaturkoll 1.0

Inlägg av PerM »

Så äntligen var det dags att släppa version 1.0 av Temperaturkoll, lagom till det nya året.

Nytt i denna version är att temperaturen i notifikationsfältet nu avrundas och/eller delas upp i mindre delar för att få plats. Inga fler av dessa oläsliga temperaturer! Utöver detta endast några kosmetiska ändringar. Se ändringshistoriken här: http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=164

I vanlig ordning kan programmet laddas ned här: http://www.temperatur.nu/temperatur-1-2_2.html
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Inlägg av rca »

Finns det någon möjlighet att se screenshot på programet ?

Det tycker jag är väldigt viktigt att det grafiska är tilltalande.

Kan du styra ds2406/05 (och hur) ta in data från ds2438 och anpassa den till önskad graf ??

Vilka andra Dallas 1-wire kommer ?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Hej,

Temperaturkoll är ingen ersättare till Lämpömittari, Logtemp osv utan har endast som syfte att hämta temperaturer från Temperatur.nu och visa dessa i notifikationsfältet.

Ska se vad jag kan göra åt screenshots på konfigurationsdelen, annars ser du hur det ser ut här i drift: http://www.temperatur.nu/temperatur-1-2_2.html

Om det är en ersättare du söker för ovan nämnda program är det ProcessIt! du söker :) Se min signatur.
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Inlägg av rca »

Men finns det screenshots på den ?

Som sagt jag kör logtemp och är hyggligt nöjd, men skulle vilja kunna trigga mina DS2406 på andra sätt, även div andra saker som jag saknar..

Så jag söker efter ett bra ersättnings program.
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Inlägg av The_donk »

Ersättnigs proggrammet kommer definitift att heta ProcessIt! du hittar hela utvecklingsprojektet, med möjlighet att vara med att betatesta och påverka utveklingen av programmet, du kanske själv har en idè om vad du vill ha in i proggrammet.

Följ länken, och hjälp programmeraren att testa, ni måste anmäla er i "anmäl ert intresse här"
http://www.pmalmberg.com/forum/

Hittils kan jag berätta att de vikigaste senorerna är inlaggda, fler kommer..
de kan loggas direkt in i en MYSQL databas, automatiskt skapade databser...
ladda in gamla text "loggar" i databs...
och mycket mer...

Mycker mer kommer, läs i forumet förstår ni.

Jag själv, är bara betatestare, men mycket imponerad hittils
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

rca skrev:Men finns det screenshots på den ?

Som sagt jag kör logtemp och är hyggligt nöjd, men skulle vilja kunna trigga mina DS2406 på andra sätt, även div andra saker som jag saknar..

Så jag söker efter ett bra ersättnings program.
Programmet är delat i två delar. En kärna som körs som en Windows-service, så det finns inget gränssnitt att ta en skrämbild av, den andra delen (som ännu inte påbörjats) bli en normal Windowsapplikation som kommunicerar med kärnan antingen lokalt, eller via nätverk, och presenterar informationen som passerar genom systemet. I detta kommer funktioner så som styrning av DS2405/06 och en massa annat gott.

Som the_dock skrev (tack för berömmet!) så är det bara att registrera sig på forumet och anmäla intresset så får du också prova den senaste versionen, samt få möjligheten att påverka utvecklingen.
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Inlägg av rca »

Mycket intresant !

Men jag vet inte om jag kan byta just nu ! måste ha en fungerande temp logg bla. hit !

Och har bara ett nät ! skulle vilja bygga ett test nät med 1-wire så man kan prova lite nya program / hårdvaror men inte investerat i detta ännu.

så jag känner att jag kanske borde vänta !

Eller är ditt system så pass bra nu att det kan "ta över" logtemp ?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

rca skrev:Mycket intresant !

Men jag vet inte om jag kan byta just nu ! måste ha en fungerande temp logg bla. hit !

Och har bara ett nät ! skulle vilja bygga ett test nät med 1-wire så man kan prova lite nya program / hårdvaror men inte investerat i detta ännu.

så jag känner att jag kanske borde vänta !

Eller är ditt system så pass bra nu att det kan "ta över" logtemp ?
Jag anser att det är stabilt, och jag har inte fått några indikationer på annat.

Den version du kan ladda hem har en tidsbegränsning på 48h, sen slutar den arbeta, detta för att förhindra att gamla test-versioner körs. Bara starta om den så arbetar den vidare. Sen så körs den idag inte som en service, detta för att lättare kunna testas. Ladda hem och läs manualen, den ger nog en bra bild om vad mjukvaran kan i nuläget.
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Inlägg av rca »

OK jag skall ansöka! du har övertygat mig !

Måste bara fråga, kan den hantera ds2438 ?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

rca skrev: Måste bara fråga, kan den hantera ds2438 ?
Nästan, så fort jag hunnit införskaffa hårdvaran. 1-Wire module stödjer den, men då jag inte har hårdvara att testa på har jag inte fullföljt implementationen. Men om du är frivilligt att testa, så kan jag göra klart det, kanske tom i kväll :)
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Inlägg av rca »

Visst kan jag det !

Men jag har inte riktigt klar i min ände heller.

men visst ! Jag får plocka ihopp något och testa !
Skriv svar