NexaHome setup (WinXP)

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

NexaHome setup (WinXP)

Inlägg av BjörnH »

Försöker sätta upp NexaHome men stöter på patrull när jag skall konfigurera sensorerna. Satt upp path\filnamn men får ingen indikation på att filen läses in, borde ju visa temperaturen. Manuella till- och frånslag funkar så tellsstick sänder och mottagarna reagerar. Utan att se tempen är det svårt att veta utgångspunkten. Det finns massor av möjliga inställningar vilket försvårar för en gammal man ;-)

1: Det enda jag vill är att slå/från brytarna beroende på om tempen är under eller över uppsatt värde, var nu de skall sättas.

2: Då jag kör virtualhost på min server för nexahome så fattar jag inte hur jag skall ge adressen, de verkar utgå från domain.se/nexahome medans jag har nexahome.domain.se och hittar inga exempel.
Senast redigerad av BjörnH den 27 jan 2011, 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: NexaHome setup

Inlägg av MartinF »

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men du har i alla fall kommit längre än mig.
Har inte funnit någon detaljerad guide för noviser i stil med den för OWFS på detta forum. Så kanske får jag låna tråden lite? Jag försöker starta NexaHome så här och får detta resultat:

Kod: Markera allt

martin@DarUt:~$ java -jar /home/martin/Skrivbord/NexaHome_1.1.1.jar
java.lang.reflect.InvocationTargetException
   at java.lang.reflect.VMMethod.invoke(Native Method)
   at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:327)
   at jamvm.java.lang.JarLauncher.main(JarLauncher.java:50)
Caused by: java.lang.InternalError: Failed to invoke main method
   at SplashWindow.invokeMain(Unknown Source)
   at NexaHome.main(Unknown Source)
   at java.lang.reflect.VMMethod.invoke(Native Method)
   ...2 more
Caused by: java.lang.reflect.InvocationTargetException
   at java.lang.reflect.VMMethod.invoke(Native Method)
   at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:327)
   at SplashWindow.invokeMain(Unknown Source)
   ...4 more
Caused by: java.lang.NoClassDefFoundError: java/awt/SystemTray
   at i.E(Unknown Source)
   at i.B(Unknown Source)
   at i.<init>(Unknown Source)
   at n.<init>(Unknown Source)
   at HomeOnOffStart.<init>(Unknown Source)
   at HomeOnOffStart.main(Unknown Source)
   at java.lang.reflect.VMMethod.invoke(Native Method)
   ...6 more
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: java.awt.SystemTray not found in java.lang.ClassLoader$1{urls=[file:/home/martin/Skrivbord/NexaHome_1.1.1.jar], parent=null}
   at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:531)
   at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:341)
   at java.lang.ClassLoader$1.loadClass(ClassLoader.java:1112)
   at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:293)
   at i.E(Unk
Något saknas, men vad?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: NexaHome setup

Inlägg av BjörnH »

Det är ok, låna du :D
Operativ under Linux begriper jag inte alls. Allt är så annorlunda. Det jag reagerade på att du kör en äldre version, senaste är 2.1.0 och en del vet jag har ändrats.

Själv trodde jag att *.bsh, som exempel visat på, bara körde under Linux men ack så fel, verkar som att det körs även på WinXP som i mitt fall, skripten påminner väldigt om php men jag har inte lyckats konfigurera så det fungerar efter mina premisser. Däremot kunde jag köra en vanlig batch *.bat och "type" filnamnet resultatet rätt ut, det fattade NexaHome. Dock får jag inte programmet att reagera på resultatet som visas på aktuell rad under "Sensor Value".

@MartinF, var har du tagit koden ifrån som du visar?
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: NexaHome setup

Inlägg av MartinF »

Jag kan förmodligen lika lite Linux som du trots att det är det jag kör :).
Koden är alla felmeddelanden jag får när jag försöker starta NexaHome.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: NexaHome setup

Inlägg av BjörnH »

Haha, då är det illa ställt med dig med :)
Gissade att det kunde vara någon errorlog. Min ser annorlunda ut så säker kan man ju inte vara. Har för lite! error i logg eller på skärmen, ville veta var felen kan vara. "console.2011-01-26.log" visar bara snygga data. Nå, antar att du uppdaterar till senaste programvaran, det kan ju fixa en del skumma saker.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

NexaHome setup

Inlägg av MartinF »

I nattens sena timma lyckades jag göra en ominstallation av Java som gjorde att NexaHome startade. Nu är frågan hur jag konfigurerar mottagarna. Jag antar att du konfigurerar med Telldus Center men det funkar nog inte med Linux. :-(
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: NexaHome setup (Linux)

Inlägg av BjörnH »

Bra, en bit på väg då :)

Tror du kan hitta bra med info på http://www.telldus.se/forum/ där det mesta penetrerats. Vet att jag läst här eller på något annat forum om ditt problem men eftersom det inte direkt berör mig så har det hamnat i det fördolda.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: NexaHome setup (WinXP)

Inlägg av BjörnH »

Har nu kommit en bit till. Fått konstaterat att NexaHome inte kan styra det jag var ute efter, att hela tiden passa temperaturen och slå till eller från element. NexaHome styr nu enbart ytterbelysning beroende på om det är mörkt eller inte plus klockan.

Skrev nu ett eget program i VB6 som funkar bra. Det jag inte kommit underfund med är hur jag skall hämta ut data från TelldusCenter direkt från TelldusCore.dll". Hittat hur man får ut andra data i deras exempelfil:

Kod: Markera allt

Public Declare Function tdGetDeviceId Lib "TelldusCore.dll" (ByVal a As Long) As Long
Public Declare Function tdGetName Lib "TelldusCore.dll" (ByVal i As Long) As String
Public Declare Function tdGetNumberOfDevices Lib "TelldusCore.dll" () As Long
Men hur deklareringen skall vara för att hitta senaste skickade instruktion och/eller nuvarande status, det får jag inte att fungera. Tips?

Just nu kör jag därför via en batch: "...\Telldus\tdtool.exe -l >...\Switch\x.txt" som programmet sedan läser in. Lite onödig omväg.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
hekj
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:22
Ort: Stockholm

Re: NexaHome setup (WinXP)

Inlägg av hekj »

BjörnH skrev:Har nu kommit en bit till. Fått konstaterat att NexaHome inte kan styra det jag var ute efter, att hela tiden passa temperaturen och slå till eller från element.
Här finns ett av inläggen som handlar om en temperaturvakt som använder sig av NexaHome:
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... vakt#p7090

/Henrik
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: NexaHome setup (WinXP)

Inlägg av BjörnH »

Hej och tack för svar.

Nå, jag testade jvaprogrammet men det kan inte köras i bakgrunden utan att ha ett kommandofönster öppet hela tiden. Detta gjorde att jag skrev färdigt med eget VB-proram. Där saknas en massa finesser som du har i NexaHome men vill inte tjôta, speciellt eftersom jag verkar vara ensam om önskemålet.

Kanske jag missat något om hur köra ditt extra javaprogram? I övrigt har jag läst igenom "ditt" forum många gånger men inte fattat om där fann en lösning.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Skriv svar