1-wire system till Mac, OS X?

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
johnil
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 mar 2011, 20:51
Ort: Skåne

1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av johnil »

Hej!

Har precis skaffat mig mitt första 1-wire system, och är helt ny på detta. Är riktigt sugen på att komma igång med loggning.
Följande artiklar har inhandlats;
1 st USB-adapter DS9490R
1 st tempsensor DS18B20
1 st luftfuktighetsmätare med en DS18B20
+ kablage

Mitt problem nu är att jag sitter med en MacMini, OS X, som jag tänkt köra detta på.
Finns det någon som har en tydlig steg för steg instruktion för hur jag får igång detta hos mig så vore jag oerhört tacksam!
Har kikat en del i trådarna men har inte lyckats hitta något direkt enkelt svar, om det nu finns.

Tack på förhand!
Mímir
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2011, 15:40
Ort: Lund

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av Mímir »

Jag kör ett Mac Mini-baserat system. Problemet med OS X i det här fallet är att det inte finns mycket lättanvänd programvara. Jag är nog rädd att om du inte är förhållandevis van vid att hantera terminalen så kan det hela bli ett svårt projekt. Med det sagt, om du kan berätta vilken typ av processor (G4 eller Intel), samt vilken version av MacOS X du kör så kan jag nog skriva ihop en liten guide.
johnil
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 mar 2011, 20:51
Ort: Skåne

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av johnil »

Hej!

Förväntade mig nästan att det inte skulle vara lätt.
Tur att det finn dem som ändå kanske kan hjälpa till.
Jag kör Intel processor och versionen på OSX är 10.6.6
Vill du hjälpa mig med en instruktion så tackar jag verkligen!
Har lite si sådär kunskaper med terminalen men är inte helt nollad.
Mímir
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2011, 15:40
Ort: Lund

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av Mímir »

Jo, jag kan hjälpa dig. Saken är dock den att Mac Mini:n som jag använder är en gammal G4 som kör en lite äldre version av OS X. Jag har inte testat att få igång det på någon av mina nyare Mac:ar ännu. Därför så får du vänta till nästa vecka innan jag kan skriva ihop något, jag har nämligen en ny USB-adapter på väg som jag då kan testa på.

Det kanske hade fungerat med samma mjukvara som jag kör på G4:an också på din Mac Mini, men jag vill inte skriva något förrän jag vet med säkerhet.
Mímir
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2011, 15:40
Ort: Lund

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av Mímir »

Jag har nu fått reserv USB-adaptern som jag beställt (tack för den snabba leveransen Erik!) och som utlovat så kommer här en guide till hur man får igång ett entråds nätvärk i MacOSX. Jag ber också på förhand om ursäkt för att jag har en tendens att vara långrandig emellanåt.

Det finns två stycken program/mjukvaru-paket för 1-wire nätverk som jag har lyckats få att fungera i MacOSX. Det första är ett javaprogram. Detta javaprogram har visserligen ett användargränssnitt men är skrivet för flera år sedan och jag har bara fått det att fungera med en temperatursensor. Dessutom så lär det inte fungera på din Intel-dator.

Det andra alternativet är owfs som du möjligtvis har läst om här på forumet. Jag har flera gånger försökt att kompilera owfs för Mac utan några större framgångar men har dock lyckats hitta och använda en gammal (från 2005!) färdigkompilerad version på deras hemsida som jag använt på min G4:a. Inte heller denna version lär dock fungera på din dator.

Det visar sig dock att det finns en lösning i form av Homebrew. Homebrew är en samling av program som används från terminalen för att ladda hem och kompilera Linux-programvara till OSX. De som håller på med Homebrew har bland annat modifierat owfs kompileringen så att detta nu fungerar på ditt system. Det finns instruktioner på hur du installerar Homebrew på följande adress: https://github.com/mxcl/homebrew/wiki/installation.

Översatt till svenska så är dessa följande:
1. Installera Xcode (utvecklarverktyg) på din dator. Du hittar utvecklarverktygen på antingen en av de installationsskivor som följde med datorn, eller så kan du registrerar dig på developer.apple.com och ladda hem de därifrån.
2. Öppna terminalen och skriv in (kopiera och klistra in) följande rad:

Kod: Markera allt

ruby -e "$(curl -fsSLk https://gist.github.com/raw/323731/install_homebrew.rb)"
Du måste vara administratör när du gör detta och du kommer att bli ombed att ange ditt lösenord.
Notera att om du redan har Fink och/eller MacPorts installerat så bör du ta bort dessa .

När Homebrew är installerat så är det en smal sak att sedan installera owfs. Skriv helt enkelt följande rad i terminalen:

Kod: Markera allt

brew install owfs
Detta kommando kommer att ladda hem andra mjukvaror som krävs för att owfs ska fungera innan det installerar owfs.

Du är nu nästan igång. Plugga in USB-adaptern och en temperatur sensor i denna och skriv därefter in följande rad i terminalen:

Kod: Markera allt

owserver -u -p 2048 --foreground
Med detta kommando så startar du den serverprogramvara som kommunicerar med 1-wire enheterna på nätverkat.
-u betyder att du har nätverket anslutet via en USB-adapter.
-p 2048 anger att owserver använder nätverksporten 2048 för att ta emot förfrågningar (du kan om du vill ange nästan vilket tal som helst mellan 1024 och ~65000).
--foreground betyder att owserver inte ska "gömma sig" så att du senare lätt kan stänga av programmet genom att trycka på ctrl-C.

Nästa steg blir att ta reda på vilka enheter som är anslutna till nätverket. Öppna ett nytt terminalfönster (?-N) och skriv följande (om du använde 2048 som port för owserver):

Kod: Markera allt

owdir -s 2048
Om temperatursensorn är inkopplad som den ska så bör du få en lista som ser ut något i stil med följande:

Kod: Markera allt

/81.860B2F000000
/28.700FB8010000
/bus.0
/uncached
/settings
/system
/statistics
/structure
Det är en av dom översta raderna som är intressanta i det här fallet. Raden som börjar med /81. indikerar en identifikationskrets som sitter i USB-adaptern medan den andra raden är adressen till din temperatursensor. Notera att adressen på din temperatursensor inte måste börja med /28. utan börjar troligtvis med /10. istället.
För att se vilka alternativ som finns för utläsning av din temperatursensor så skriver man (i mitt fall):

Kod: Markera allt

owdir -s 2048 /28.700FB8010000
Du byter förstås ut adressen i raden ovan med adressen för din temperatursensor.
I listan som du får fram av kommandot så bör du kunna se alternativet temperature.
För att faktiskt också läsa ut temperaturen så ska man istället använda kommandot owread.
Skriv i terminalen följande rad (med adressen utbytt med adressen för din temperatursensor):

Kod: Markera allt

owread -s 2048 /28.700FB8010000/temperature
Om allt har fungerat som det ska så ska terminalen nu spotta fram en temperatur i grader celsius.

Med detta som start så bör du kunna fortsätta med andra guider för att lägga in temperaturer i tex. en rrd-databas, eller om du vill så kan jag ge dig en väldigt enkel metod för att lagra datan i en vanlig textfil.
johnil
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 mar 2011, 20:51
Ort: Skåne

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av johnil »

Hej och tusen tack för den tydliga instruktionen!

Tyvärr kom jag inte längre än till installationen av owfs. När jag körde kommandot fick jag ett fel enligt nedan

" Error: Failure while executing: ./configure --prefix=/usr/local/Cellar/libusb-compat/0.1.3 --disable-dependency-tracking
Please follow the instructions to report this bug at:
https://github.com/mxcl/homebrew/wiki/new-issue
It looks like an autotools configure failed.
Consider re-running the install with '-vd' to keep 'config.log' around:
brew install -vd libusb-compat
Gist 'config.log' and any error output when reporting an issue.
Remember to include your config information: brew --config

Also try:
`brew doctor` to check your setup for common problems.
`brew missing` to check installed packages for missing deps.

Jag kör här "brew doctor" och får nedanstående

/usr/bin is in your PATH before Homebrew's bin. This means that system-
provided programs will be used before Homebrew-provided ones. This is an
issue if you install, for instance, Python.

Consider editing your .bashrc to put:
/usr/local/bin
ahead of /usr/bin in your $PATH.

Some brews install binaries to sbin instead of bin, but Homebrew's
sbin was not found in your path.

Consider editing your .bashrc to add:
/usr/local/sbin
to $PATH.

"Git" was not found in your path.

Homebrew uses Git for several internal functions, and some formulae
use Git checkouts instead of stable tarballs.

You may want to do:
brew install git


Då jag inte är helt hemma med allt jag gör här så tänkte jag att det är lika bra att jag frågar dig först om du känner till felmeddelandet?
Finns det någon lätt lösning för problemet?
Mímir
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2011, 15:40
Ort: Lund

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av Mímir »

Hm, jag har inget svar just nu. Ge mig en dag eller två att fundera lite på problemet så kanske jag kommer på något.
Mímir
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2011, 15:40
Ort: Lund

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av Mímir »

Ok, nu har jag fått mig lite sömn och har kunnat titta lite informationen du gav mig. Från vad du nämnde så har jag inte kunnat se någon uppenbar anledning till att installationen inte fungerade. För att kunna säga något mer definitivt så skulle jag behöva titta på den log-fil som felmeddelandet nämner.

Med det sagt så säger min erfarenhet att problemet troligtvis beror på något av följande:

1. Du glömde att installera Xcode eller har installerat fel (för gammal) version av Xcode.
2. Du har redan libusb installerat någonstans.
3. Du har MacPorts eller Fink installerat. Vilket betyder att du har en "opt" eller "sw" mapp direkt på hårddisken.

När jag själv testade att installera OWFS så gjorde jag så på en helt ny Mac varför en nästan garanterad lösning (om än troligtvis onödig sådan) skulle vara att helt enkelt formatera hårddisken och installera om MacOSX.
johnil
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 mar 2011, 20:51
Ort: Skåne

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av johnil »

Ursäkta men jag har missat att du svarat och bevakningen har visst inte fungerat som den ska....

Ska börja kika på det du nämner men jag installerade Xcode 3.2.5, precis som du skrev. Vad det gäller Fink eller MacPorts så är detta inga program jag installerat, mig veterligen.
Tanken har slagit mig att formatera och installera om MacOSX men det känns som en sista utväg.

Ska forska lite till o se om jag kommer fram till något vettigt.

Tack så länge
Mímir
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2011, 15:40
Ort: Lund

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av Mímir »

Jag kom på att jag kunde ta reda på hur Homebrew gjorde för att kompilera owfs på min Mac. Det visade sig att det hela var ganska enkelt när man väl visste hur. Jag lyckades faktiskt till och med kompilera det till min gamla G4 Mac mini!

I vilket fall så följer instruktionerna jag använde här:
1. Med Xcode redan installerat, se till att libusb samt libusb-compat också är så. Detta kan du göra antingen via MacPorts, Fink Homebrew eller manuellt.
2. Ladda hem och packa upp följande fil: http://downloads.sourceforge.net/projec ... 8p4.tar.gz
3. Gå till den resulterande mappen och skriv (det här är det gyllene kommandot som jag inte visste om tidigare):

Kod: Markera allt

autoreconf -ivf
.
4. Du kan nu configurera owfs som vanligt, för sakens skull så använde jag samma inställningar som Homebrew angav:

Kod: Markera allt

./configure --disable-debug --disable-dependency-tracking --disable-swig --disable-owtcl --disable-zero
5. Slutligen så bör du nu kunna kompilera och installera owfs utan några fel med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo make install
Eftersom du också kör MacOSX 10.6, så bör jag dock kunna ge dig filerna i fråga om du fortfarande har problem efter det här.
johnil
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 mar 2011, 20:51
Ort: Skåne

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av johnil »

Jag har ändå landat i att faktiskt formatera och installera om MacOSX. Har en del skräp som ändå ligger o skvalpar runt som kan vara skönt o bli av med.

Återkommer så fort jag är igång igen och testat med en ny färsk installation.
johnil
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 mar 2011, 20:51
Ort: Skåne

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av johnil »

Yes! Det fungerar....

Formaterade disken. Allt fungerade precis som beskrivits från början. Nu gäller det bara att få till någon snygg presentation av detta med statistik o allt annat gott.
Tackar så mycket för uppstartshjälpen, tänk att det kan vara så kul att få en temperatur presenterad i text i terminalfönstret :)

Några tips på hur och vad jag skulle kunna börja med?

som sagt, tusen tack!
Mímir
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2011, 15:40
Ort: Lund

Re: 1-wire system till Mac, OS X?

Inlägg av Mímir »

Jag har faktiskt några tips. När jag själv började så använde jag ett skript för att spara ner värdena i en vanlig textfil för att sedan använda gnuplot till att skapa ett diagram från dessa. Jag kanske fortfarande har den koden liggande någonstans. Om inte så tar jag och skriver om det. Ge mig bara några dagar, även om det går väldigt snabbt så har jag annat också som jag håller på med.

Faktum är dock att än så länge så är den enda riktiga lösningen för Mac-användare att skriva sin egna kod. Jag kanske gör något åt det någon gång långt in i framtiden, men tills vidare så får det vara som det är.
Skriv svar