CACTI - Kan man använda det??

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
nissemanpower
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 maj 2011, 20:35
Ort: kalle

CACTI - Kan man använda det??

Inlägg av nissemanpower »

Go kväll!

Jag har sedan ett drygt halvår loggat temperaturer och luftfuktighet mha en ubuntu dator med OWFS och RRDtool.
Det fungerar bra och jag ritar grafer över senaste dygnet, veckan, månaden osv som jag sedan viasr vi en hemsida.

Detta är väl OK men jag har ofta tyckt att det vore bra att kunna ändra vilken period jag vill se via webgränssnittet, det enda program jag hittade som verkar fixa detta (och som inte ligger på en sida
7version som inte är uppdaterad sedan 90-talet) är cacti.
Detta installerades således och jag lyckades skapa en graf över minnesanvändningen i servern (vilket jag anser ganska ointressant) men inget annat lyckas jag med.

Som vanligt när det gäller öppen mjukvara så är dokumentationen extremt dålig och det enda man hittar är dåligt och ofullständigt. När man väl hittar något som eventuellt skulle kunna vara en how-to så saknas bilder och därmed är hela how-ton meningslös (syftar här på http://forums.cacti.net/about12202.html)

Det jag är ute efter är att skapa grafer i cacti utifrån mina "gamla" rrdfiler, är det någon som har lyckats med detta?
Om ja, går det att förklara hur? Eller är det programmerar trial-and-error i tre månader som gäller?

Finns det redan idag något guide som beskriver det? eller har mitt just nu pessimistiska jag rätt i att *ingen* programmerare klarar beskriva vad dom har gjort (för *någon* måste ha gjort exakt detta)?

Please hjälp mig innan jag begår kollektivt självmord (utan kollektiv visserligen), troligtvis behöver jag bara en spark i rätt riktning men jag har ingen kompass :( .
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: CACTI - Kan man använda det??

Inlägg av CirruZZ »

Känner så väl igen mig i det du skriver! Jag tror att många har känt lika. :wink:

rrdtool är ett lysande verktyg för att logga, men det är en hel del pill med det för att få det att funka "manuellt". Och det är där som Cacti kommer in i bilden. Men Cacti är långt ifrån självklart! Om man bara skall använda de körkonfigurerade loggningarna som kommer vid installation så är det väll ok, men om man vill använda det lite mer anpassat så är det inte enkelt.

Jag har själv testat att använda Cacti för att rita grafer på befintliga rrd-filer, det går. Det var ett tag sedan men jag har för mig att jag utgick från samma länk som du nämnde. Tyvärr så har jag inte så mycket mer att komma med. :roll:
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: CACTI - Kan man använda det??

Inlägg av CirruZZ »

Skriv svar