Asus wl500

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Asus wl500

Inlägg av daromer »

Jag lyckas inte uppgradera firmwaren?

Jo jag köpte en wl500 härifrån från Elf för ett braaa tag sedan och började nu pilla lite med den. Jag tänkte reseta och sedan uppgradera den till senaste. Orsaken är att jag faktiskt inte kommer in på den och såg att det fanns nyare firmware.

jag följer guiden på: http://wiki.openwrt.org/toh/asus/wl500g ... stallation

Jag kan köra en reset och kan då telnetta in på den på 192.168.1.1. So far so fine.
Jag kan dock inte köra uci? Det finns inte.

Oavsett vilket tänker jag: Jag kör upp den i uppgrade mode istället. Men då kan jag inte pinga 192.168.1.1 längre.
Enable Failure Mode: The WL-500gD has four LEDs on the front (named LAN1 through LAN4). If you press and hold the reset button, so that it's pressed during power-up, these four LEDs become alight right from the power-up. Now pay attention: some two/three seconds after power-up, these four LEDs turn dark. Release the reset button immediately when you observe this. The router should revert to the "Failure mode". Within a few seconds the PWR LED starts flashing slowly (once second on, one second off). If you keep the button pressed, the Failure mode might not activate.

This also happens automatically if the bootloader finds a corrupted firmware.

You should be able to ping the unit:

ping 192.168.1.1
Funkar inte och det står att den ev kan ha ipt som är satt sedan tidigare? Men hur får jag reda på det isåfall? Finns ingen networking folder. Och alla spår på maskinen pekar lite mot att 192.168.1.1 var default? Jag hittade lite i scripten på lådan att den jobbat mot nät 192.168.5. Så satte igång den igen och körde upp ett 192.168.5.0/24 nät på min router och körde en nmap scan men hittar inga pingbara hostar på det nätet heller.


Vad gör jag nu? Någon med snabbt svar?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Asus wl500

Inlägg av daromer »

Efter lite mer tittande såg jag att den hade 192.168.5.101

Men kommer inte in på den. Scannar jag är ingen port öppen. Gissar på att iptables spärrar. FÅr kolla vidare.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Asus wl500

Inlägg av daromer »

Och nu hittade jag att iptables hade spärrat allt till 192.168.5.2

Kom in på maskinen. ska strax prova på att flasha den så får vi se...

Bra att prata med sig själv ibland 8)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Asus wl500

Inlägg av daromer »

Löst!

Lite gamla iptables regler på burken ställde till det. Jag trodde förövrigt att i recovery mode för att skicka in ny firmware så borde ju default adressen användas och inte den som var satt.

Men nu vet man! :D
Tobab
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 jan 2010, 23:38
Ort: Kalmar

Re: Asus wl500

Inlägg av Tobab »

daromer skrev:Och nu hittade jag att iptables hade spärrat allt till 192.168.5.2

Kom in på maskinen. ska strax prova på att flasha den så får vi se...

Bra att prata med sig själv ibland 8)
Då får man bra svar :)

Klarar den routern att samla in mätvärden från 1-wire?

Så man slipper ha en dator igång.
Skriv svar