Sex st Raspberry till en gemensam källa.

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Sex st Raspberry till en gemensam källa.

Inlägg av bjornsson »

Har ett uppdrag att med mäta temperatur och luftfuktighet på sex platser i kommunen, det är serverrum som alla sitter på samma LAN så de kan kommunicera med varandra.

Tänker så här iaf.
Att de via OWFS loggar temperaturerna till en databas och på den använder jag RRDTools och gör grafer som jag sedan presenterar på en intra sida på nätverket för att kunna hålla koll.
Kommer troligen logga mot en mysql eller möjligen en Microsoft sql databas som vi redan har uppe och snurrar.

Går det även att via mejl få rapport om den hamnar över ett bestämt maxvärde?
PatrikN78
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 dec 2011, 16:24
Ort: Jämjö

Re: Sex st Raspberry till en gemensam källa.

Inlägg av PatrikN78 »

När du säger serverrum..
Är det servrar/switchar då?
De har ju ofta temp.sensorer i sig (även 'ambient') och kan rapportera via SNMP. Kanske ett alternativ?

Jag har knackat ihop ett litet script som läser min MySQL och mailar om temp blir för låg så det gör man enkelt.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Sex st Raspberry till en gemensam källa.

Inlägg av bjornsson »

Ja servrar och switchar i rummen.
Jag ska kolla tempen i rummet, golv och tak.

Lägg gärna upp scriptet så får jag kolla lite :)
pipari
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2013, 22:20
Ort: Växjö

Re: Sex st Raspberry till en gemensam källa.

Inlägg av pipari »

Ni har inte nagios eller liknande? isåfall hade jag fått in alla data där i och då kan ni ju få larm från den ifall det överstiger vissa världen. Plus att nagios har tillägg för att fixa grafbiten (kör rrdtool och graphviz)

Det är vår plan på företaget i alla fall. Vi har ju dock redan övervakning av disk, cpu användning etc på våra servrar med nagios...

MVH
Cristopher
pipari
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2013, 22:20
Ort: Växjö

Re: Sex st Raspberry till en gemensam källa.

Inlägg av pipari »

Glömde kolla datumet och såg nu att detta var en mkt gammal tråd..
Skriv svar