[Pi2]Bäst sätt att få 1wire sensordata införd i mysql?

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
snippe
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 sep 2015, 14:48
Ort: sweden

[Pi2]Bäst sätt att få 1wire sensordata införd i mysql?

Inlägg av snippe »

Hej!

Jag har som mål att logga temperatur, el, vatten m.m. med hjälp av Raspberry PI2.

Tänkte mig att den ska lagra data i mySQL databas, sedan illustrerar jag detta på webben med PHP.
- Skulle Pi2 orka driva både säg mySQL databas + apache webbserver eller måste man göra detta på två datorer?

Har försökt googla lite vilka program som används men känner mig inte finna något konkret svar. Mest gamla diskussioner från PI 1 tiden.
- Vilket program är det bästa för att få Pi2 att fånga in data och lägga i databasen?

Om jag bara får en hint om vilka program som är dom bästa, så ska jag googla fram guider och så på egen hand.
- Rädd att jag tröttnar ifall jag testar fel program ibörjan.

Tack på förhand
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: [Pi2]Bäst sätt att få 1wire sensordata införd i mysql?

Inlägg av larky »

En RPI orkar utan problem med att driva en databas och agera webserver för personligt bruk, med en PI2 går det ännu bättre.

Jag är riktigt dålig på Mysql men skulle nog använda ett enkelt script (bash eller perl) som kollar om det är rimliga värden och sen stoppar in detta i databasen tillsammans med en tidsstämpel.
gflygt
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 101
Blev medlem: 26 jul 2009, 08:24
Ort: Stockholm

Re: [Pi2]Bäst sätt att få 1wire sensordata införd i mysql?

Inlägg av gflygt »

Jag kör vanliga shell scripts, och med cron så gör jag uppdatering var 5:e minut

Sen kör jag script för att skapa grafer, som jag lägger ut på en websida

Och jag kör visserligen inte apache utan lighttpd, och mariadb, men det är ju den fria frotsättningen på mysql, o allt det på en och samma rpi. Det var en rpi2 från början, men har blivit uppgraderad till rpi3 numera. Men aldrig några som helst problem även med den äldre rpi’n. Dessutom kör jag operativet på en hårddisk. Startar bara från flashminnet.

Hehe, vådan av att inte logga in så ofta. Svarade på ett inlägg från 2015 :oops:
Skriv svar