[SOLVED] Att kasta orimliga värden

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gflygt
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 101
Blev medlem: 26 jul 2009, 08:24
Ort: Stockholm

[SOLVED] Att kasta orimliga värden

Inlägg av gflygt »

Jag samlar temperaturdata i en mysql-databas. På senare tid får jag in värden, som är helt åt pipan, så att säga. Det kommer in med ojämna intervaller värden à la 10000 grader o liknande.

Är det nån, som har förslag på hur jag enklast automatiskt rensar bort dessa värden? Graferna blir ju helt galna.

Värdena (om det nu skulle spela nån roll) kommer från 1-wiremätare
Senast redigerad av gflygt den 27 apr 2020, 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Att kasta orimliga värden

Inlägg av rogerthn »

gflygt skrev: 24 apr 2020, 10:42 Jag samlar temperaturdata i en mysql-databas. På senare tid får jag in värden, som är helt åt pipan, så att säga. Det kommer in med ojämna intervaller värden à la 10000 grader o liknande.

Är det nån, som har förslag på hur jag enklast automatiskt rensar bort dessa värden? Graferna blir ju helt galna.

Värdena (om det nu skulle spela nån roll) kommer från 1-wiremätare
Vet ju inte hur din tabell ser ut men kanske CHECK CONSTRAINT kan vara till hjälp?
gflygt
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 101
Blev medlem: 26 jul 2009, 08:24
Ort: Stockholm

Re: [SOLVED] Att kasta orimliga värden

Inlägg av gflygt »

Absolut. Det var exakt det jag söker.

Det var ju enkelt att bara köra delete from tabell where värde > 40; i mitt fall


Fungerade efter det jag hade raderat de orimliga värdena manuellt. Så nu innehåller tabellen CHECK CONSTRAINT också :D
Skriv svar