Till er som har egen webserver hemma.

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 270
Blev medlem: 16 jun 2008, 20:08
Ort: Oskarström

Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av HUSKii »

Hej!

Ni som har egen webserver hemma, vilka mjukvaror kör ni på servern?

Operativsystem?
Servermjukvara? Apache, MS IIS etc etc.

Hur löser ni det med säkerheten?
Antivirus?
Brandvägg?

Samt diverse andra inställningar för att göra den såpass säker att
man kan ha servern utåt och inte bara i mitt eget lokala nätverk.

Jag hade tänkt använda min tunna klient som jag har bytt moderkort på, till att agera webserver.
De nya specifikationerna är:
CPU: Intel Atom Dual Core 330, 1.6GHz
RAM: 1Gb DDR2

Jag gärna vill ha ett grafiskt gränssnitt på servern så att jag kan redigera hemsida och dylikt "direkt på servern".
Vilka alternativ har jag om jag vill göra detta?
Vad blir enklast? Win XP + Apache/MS IIS eller Linux med GUI + Apache?

Går att köra "vanliga" Ubuntu som OS på servern och isåfall hur bra blir det?

Om jag har varit otydlig på något så är det bara att fråga.

MVH Henrik
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av larky »

Jag kör http://centos.org/ vilket är redhat utan logotyper.
webserver och ssh öppet utifrån.

Det blir rätt många inloggningsförsök om man har ssh på standardport, det är nog bäst att byta eller bara tillåta inloggning med nyckel.
Använder Apache.

Jag kör servern som brandvägg/NAT, filserver, skrivbordsserver(vnc), ftpserver till nätverkskameror och givetvis 1-wire.

Om jag skulle göra om allt från början;
Separat brandvägg, typ WRT54GL för att lägga till ett extra steg både i säkerhet och i möjlighet att bibehålla NAT om jag ska skruva i servern även om den är igång 100 dar i taget i snitt.
Nu borde det gå att få tag i en ännu mer energisnål server som kan göra ovanstående, den drar nu 90W före UPS inklusive en hel hög, 6 tror jag, väggvårtor till diverse prylar, FON-router, IP-telofonidosa, KVM, geigermätaren, switch, nätverkskamera och säkert nåt jag glömt.

Och, jag hade aldrig valt windows. Aldrig kört ubuntu som webserver annat än i en virtuell masin som test, men det borde fungera.
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 270
Blev medlem: 16 jun 2008, 20:08
Ort: Oskarström

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av HUSKii »

För tillfället har jag en router med NAT/SPI brandvägg.

Kikade lite på CentOS verkar intressant.
Hur fungerar OWFS på CentOS om alls?
Isåfall Krävs det en massa pill för att få det att fungera eller räcker det med att följa guiden med ubuntu och owfs som finns här på forumet?

Kan man göra så att man bara kan logga in lokalt och stänga av SSH så att man inte kan logga in från en annan dator?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av larky »

OWFS funkar rätt bra, guiden kan följas ganska bra men det är nåt typ libusb som måste installeras med något inte uppenbart paket innan kompilering av owfs. Det går bra att stänga allt utom webserver för utsidan.
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 270
Blev medlem: 16 jun 2008, 20:08
Ort: Oskarström

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av HUSKii »

Om man har pillat lite med ubuntu innan, om det är någon skillnad isåfall hur stor?
Har du info såhär på rak arm vad som behövs för att få OWFS att fungera med CentOS?

Vad behövs göras för att stänga av allt utom webserver utåt och hur gör man det?
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av gein »

Jag kör separat router med http://m0n0.ch/wall. I lanet har jag en switch + accesspunkt för WLAN. Servern, som sitter i LAN:et är en gammal AMD Opteron 165-processor som går hur stabilt som helst! CPU:n är visserligen ämnad för serverbruk. Maskinen kör 2 speglade 1TB-diskar samt 4GB minne. I denna kör jag sedan vmware server med ett gäng olika virtuella maskiner. Huvudsakligen en för mail + www + utveckling och en annan för fildelning inom LAN:et.
Eftersom jag har lite problem med OWFS och virtuell maskin så kör jag owserver på värddatorn och sedan en owfs-klient inuti en av mina virtuella maskiner.

Värden kör CentOS och de virtuella maskinerna kör diverse olika operativsystem (FreeBSD, FreeNAS (FreeBSD i botten), CentOS, Ubuntu)
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av larky »

Största skillnaden CentOS/Ubuntu är väl att CentOS har ett rootkonto, annars är det inte så mycket. Använder yum för pakethantering, lite segare men i grunden samma sak som apt-get.
Det finns inställningar för vilka tjänster som ska vara igång och man kan ju alltid kolla med nån online portscanner vad som är öppet och inte. Prova dig fram så finns det nog folk som kan hjälpa dig när du kört fast! Och en passiv USB-hubb rekommenderas alltid numera!
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av gein »

larky skrev:Största skillnaden CentOS/Ubuntu är väl att CentOS har ett rootkonto, annars är det inte så mycket. Använder yum för pakethantering, lite segare men i grunden samma sak som apt-get.
Det finns inställningar för vilka tjänster som ska vara igång och man kan ju alltid kolla med nån online portscanner vad som är öppet och inte. Prova dig fram så finns det nog folk som kan hjälpa dig när du kört fast! Och en passiv USB-hubb rekommenderas alltid numera!
Alla Linux-distributioner har en root-användare. Bara det att Ubuntu inte ger dig tillgång till root-lösenordet vid nyinstallation. Inget hindrar dig dock från att sätta det i efterhand.
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 270
Blev medlem: 16 jun 2008, 20:08
Ort: Oskarström

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av HUSKii »

larky skrev:...Och en passiv USB-hubb rekommenderas alltid numera!...
Av vilken anledning ska man ha en passiv hubb? Strular USB->1Wire adaptern annars?
jonas482
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 jan 2011, 11:45
Ort: stockholm

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av jonas482 »

Hej alla,

Drar upp denna tråd igen. Angående VMware som det pratats om här nedan. Vilka program är bra och har någon lite erfarenhet att dela? Jag har läst om ett par olika och fastnat för vmware hantering från nimsoft. Fördelar nackdelar contra andra företag?

mvh
Jonas
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Till er som har egen webserver hemma.

Inlägg av larky »

Vmware är bra, men jag har ingen erfarerhet av övervakningsprogram då jag bara har en eller två virtuella maskiner i en. Tror inte det behövs så mycket övervakning för hemanvändare av vmware.
Skriv svar