Webkamera?

Weather Display är en mjukvara som finns för både Windows och Linux. WD har stöd för ett stort antal väderstationer samt ett visst stöd för 1Wire-enheter.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Webkamera?

Inlägg av bjornsson »

Undrar vad jag ska köpa för kamera och koppla till datorn för att köra upp en bild till WD på internetsidan.
Är det bara att ta vilken som helst med USB och plugga in så ska det funka sedan?

--
Flyttat till Weather Display mötet //Mod
morando
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 59
Blev medlem: 18 jan 2009, 19:49
Ort: Karlskrona

Re: Webkamera?

Inlägg av morando »

Ja, det funkar med en "vanlig" USB kamera. Har själv en Logitech 350, som lägger in bilder på min hd. Jag laddar inte upp dessa till någon sida längre.
Som vanligt är det stroke-framkallande att ställa in WD så att det funkar, men principen är att låta något program ta bilden och lägga den på din hd, och sedan låta WD ladda upp denna till din sida.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Webkamera?

Inlägg av Dowser »

Okej, så WD kan i princip ta vilken bild som helst som källa?
Dvs, totalt oberoende av om devicen är en USB-kamera, ett capture-kort, en IP-kamera eller VFSH-kamera?
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Webkamera?

Inlägg av bjornsson »

Finns det något bra program man kan använda för att låta kameran ta en bild låt säga en gång i minuten. Och hela tiden skriva över den.

Men kanske även spara säg en bild per dag i en annan mapp med datum och klockslag.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Webkamera?

Inlägg av Dowser »

Svaret på frågan är: ja, massor.

Med de flesta webbkameror brukar det följa med sådana program, annars är det bara att gå till valfritt programbibliotek typ tucows eller liknande och hämta ett i mängden.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Webkamera?

Inlägg av bjornsson »

Hitta ett program som iaf tar en bild men inte så mycket mera :)

http://bjornsson.no-ip.com/wenkamera.jpg

Men nu behöver jag en vettig kamera, för den jag har nu funkar ju sisådär :)
Skriv svar