Hjälp mig välja Z-Wave controller

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Erhug
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:30
Ort: Karlstad

Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av Erhug »

Jag har försökt scanna av internet efter svar men som vanligt får man lika många + som - på det mesta så jag frågar eliten :D

Jag har idag ett USB anslutet 1-wire nät med lite tempsensorer och ett 2406 kort som läser av statusen på mitt hemlarm, kör det via BM.
För hemautomationen kör jag SK med en Tellstick Duo och en hel del enheter för att styra belysningen, motorvärmare osv. BM matar SK med alla tempvärden samt statusen på mitt larm. Allt rullar på en Hyper-V 2012R2 gäst som är igång 24/7.

Nu till problemet, Tellstick har jag och frun tröttnat på i största allmänhet utav anledningen som alla vet med träffsäkerheten på aktivering/avaktivering av enheter (80-90% träffsäkerhet). Jag har mixtrat en hel del med placeringen av Tellsticken men problemet kvarstår mer eller mindre.

Tanken är att gå över till Z-wave och bygga ett bra meshnät men kan inte bestämma mig vilken controller jag ska köra.

För att behålla WAF måste det vara enkelt samt finnas tillgång till en app som bara funkar. Vill inte att jag ska behöva sitta och meckla lite då och då för att saker hänger sig osv.

Jag vill självklart kunna ta statusen från mina 1-wire sensorer.

Behöver inga avancerade regler men att välja något utan LUA känns fel. Dock så har jag inte all tid i världen att sitta och knacka så ett färdigt stabilt system som det går att anpassa om man vill är vad jag är ute efter. Sen ska det bara funka......

Alltså står det mellan HC2 och Vera lite, har tight ekonomi så prisskillnaden på 4000:- är svår att motivera (blir många Z enheter för den pengen) men vill heller inte börja med fel för att sedan tvingas byta efter 3 månader.

Läst lite om att veran verkar vara instabil för vissa och behöver omstarter lite då och då.

Har ni några kloka tankar att dela med er? Tack på förhand.
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av NoiseMaker »

Det är ju lite trist att Erhug inte fick några svar, men jag har ungefär samma funderingar så jag gör ett försök att väcka denna tråd. Kanske Erhug själv kom fram till något som han vill delge?
SirMaggot
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2014, 17:25
Ort: Strängnäs

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av SirMaggot »

Jag kör Fibaros HC2:a, men kommer förmodligen byta när Smartthings lanseras i Sverige.
Är trött på den usla koden och tomma löften som produceras hos Fibaro.
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av NoiseMaker »

Jag kollade lite på SmartThings. Det verkar som om många är rejält missnöjda med Androidappen. Dessutom verkar enheterna vara dyrare än Z-wave brukar vara. Det är bara hubben som är billig.

Jag funderar nu starkt på en Vera Edge, för till den finns en tredjepartsapp som verkar rätt bra.
SirMaggot
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2014, 17:25
Ort: Strängnäs

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av SirMaggot »

Jag är relativt nöjd med HC2:an ändå, blir mest besviken på att stödet för user-plugin drogs tillbaka, det finns ingen tidsplan för
när dem "aktiveras" igen.
Sen gillar jag inte att Fibaros personal knappt svarar eller förklarar nya funktioner på deras forum.

Men, jag tror att jag ändå skulle köra på Fibaro igen, om jag skulle behöva köpa ny controller idag.
(Sneglar på openHAB och Indigo också)
pj0tor
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2016, 17:48
Ort: Uppsala

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av pj0tor »

Jag skulle slå ett slag för domoticz som mjukvara i kombination med usb-donglar för valda gränssnitt. Du har ju din virtuella miljö, innan du investerar något så kan du väl testa mjukvaran ihop med dina bef. prylar.
mackemot
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 aug 2016, 21:04
Ort: Motala

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av mackemot »

Jag skulle uppskatta lite bra info om vilken controller som fungerar med eventghost jag ser naturligtvis fördelarna med att ha en fin controller box för tillförlitlighet osv men jag önskar kunna köra eventghost och variera styrprogrammen på w7 pc. Jag rullar idag på telstick duo usb med switchking & eventghost. Dessutom har jag en önskan om att koppla in min WH1080 868Mhz väderstation in i zwave styrprogrammet eller EG för att kunna styra blomvattnet beroende på väderlek osv. Jag ämnar att göra en radiomottagare för 868Mhz om nu signalerna inte skulle kunna snappas upp av en Z wave controller eftersom frekvensen är den samma men troligtvis är controllerna inte öppna för det protokollet. Som sagt hoppas på bra tips.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av jolerius »

NoiseMaker skrev:Jag kollade lite på SmartThings. Det verkar som om många är rejält missnöjda med Androidappen. Dessutom verkar enheterna vara dyrare än Z-wave brukar vara. Det är bara hubben som är billig.

Jag funderar nu starkt på en Vera Edge, för till den finns en tredjepartsapp som verkar rätt bra.
Jag kör smartthings och tycker inte android-appen är alls dålig. Jag gillar den skarpt

Enheterna är inte dyrare eftersom man kör precis samma enheter. Jag har lyckats lägga till samtliga mina z-wave enheter utan större krusiduller. Deras community verkar väl utbyggt och är det en enhet som inte fungerar så finns det ofta lösningar där.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av dargosch »

Hej,

Jag bidrar till upplivandet av tråden genom att beskriva mina erfarenheter av controllers. Egentligen måste man ju börja med att konstatera att det är lite olika saker man pratar om när man pratar om olika produkter. Det kortet / dongeln, mjukvarans om kör denna och mjukvaran du ser som du använder för att styra allt detta.

Jag började med att köpa en Zipabox duo, alltså en med både Z-wave och möjlighet att styra nexas brytare (t.ex.). Jag skriver Nexas brytare, för det är i första hand just det företagets brytare som man enkelt kan konfigurera. Jag fick Proove-brytare att fungera också genom att prova alla tillverkares brytare och söka på forum, och också en brytare från Jula faktiskt. Nå, pålitligheten var sådär, så jag skickade först alla kommandon 3 gånger till alla 433 MHz brytare för att vara säker i regler, och sedan bytte jag ut dem mot Z-wave brytare istället. Zipaboxen ser trevlig ut och har många bra fördelar, men det rör sig om en web-app som sedan skickar kommandon till din box lokalt. Det finns alltså ingen möjlighet att göra något med boxen om nätet är nere, och det finns ingen möjlighet att hindra företaget att göra förändringar som direkt påverkar dig! Utan att du fått bestämma något. Jag hade paneler som helt plötsligt inte fungerade i någon känd webbläsare, och enheter faktiskt försvann eller fick namn återställda, utan att det skett någon känd uppdatering eller att jag gjort något mer än att låta boxen vara. Supporten svarade, men var inte så kunnig, så man fick lösa det själv. Regelbyggaren var under all kritik, med fördummande struktur och utan möjlighet att vara säker på 1) om det var en sensor eller en mätare man hanterade (vilket spelade stor roll i regelbyggaren), 2) om du har flera enheter av samman sort, vilken av dessa enheters underenheter du just nu tagit tag i, och 3) att en regel tog emot ANY event från en enhet betydde det inte att alla events faktiskt triggade regeln. "Allting flyter" kände jag, som är van att kunna lita på min programmering, och sålde boxen. Det enda jag saknar ibland var den fina, men inte alltid fungerande dock, hanteringen av grafer för alla enheter utan att man måste sätta upp något speciellt för detta, samt att konfigurationen av egna signaler att sända ut via min Remotec IR-sändare, som styr ACn, var väldigt enkel och fin. Och att man kunde koppla in en stor extern antenn för Z-wave, så att hela vårt stora hus utan problem alls var inom räckhåll för inkludering. Förutom detta är jag ganska nöjd över att ha tagit steget bort från zipatos box.

Som ersättning satte jag in ett Razberry-kort i en Raspberry Pi 2 som jag hade redan, tillsammans med en Tellstick duo. Planen var att köra OpenHAB på den, och vägen dit gick via att sätta upp Z-way (som kommer med Razberry-kortet). Z-way are robust och fint och bara fungerar, med många bra möjligheter att se över och felsöka Z-wave meshet och routing table för de fall där man måste flytta enheter, eller måste inkludera på ett ställe för att sedan installera den permanent på ett annat ställe som inte nås av kontroller-kortet. Några bra regler kunde man inte göra i Z-way, men det är ett bra sätt att kontrollera att kortet fungerar som det ska. Målet var dock OpenHAB och för de som redan har sensorer i 1wire nät man vill ta in, eller enheter man styr med Tellstick så tycker jag man ska titta på OpenHAB. Just nu lite i en övergångsfas mellan version 1 och 2, så det ser lite instabilt ut, och det är det nog också, men värt att titta på ändå tycker jag. Nu hade jag köpt in mig på den känt problematiska kombon av Razberry och Rasberry pi och ett lite större Zwave-nät så jag var tvungen att sluta med det. I den konfigurationen floras nätverket med meddelanden, så efter ett tag kommer inget fram alls. Man vet inte varför, men det är ett känt problem, och byter man kontrollerkort så verkar det försvinna. Jag tycket dock att Raspberry pi inte riktigt orkade med det antalet items jag hade, och lessnade inför tanken att börja undersöka alternativ. Jag var lite less faktiskt. Så jag bytte till en "just works"-lösning. Dock skulle jag nog säga att har man ett 1wire-nät och lite andra källor och enheter man vill få att samarbeta så är Open HAB (eller Home Assistant, verkar också bra) något att titta på. Om Fibaro (se nedan) gör något dumt och jag får lite mer intresse igen för att göra sakerna själv så skulle jag gärna återgå till Open HAB. Jag gillar idén att värden och events har samma status i systemet när de väl kommit in, oavsett var de om ifrån. Alltså, ett temperaturvärde från 1wire, en artuino och från en Z-wave enhet är likvärdiga och bara siffror när man skriver regler i OpenHAB. Zipato har virtual devices och switches, men detta är ett steg längre. Det kan vara lite bök med att sätta upp en datakälla, det kan det, men när data kommer in så är det siffror eller strängar som är likvärdiga oavsett var de kommer ifrån. Och kommandon är likvärdiga, oavsett mottagaren. Pausa Plex-uppspelning när tvätten är klar? Stäng av sin Samsung TV när det är dags att gå och lägga sig en söndag-torsdag? ;-) Få meddelande när skrivarens toner håller på att ta slut. Med lite (eller mycket) tid så kan man faktiskt få ett automatiserat hem, utan att köpa in sig i bara en teknik. Dock, det är Java i OpenHABs fall, så det kan behövas en lite större dator som styr allt detta, speciellt om du har många Items.

Jag gav upp lite och köpte en kontroller jag visste jag skulle vara nöjd med med tanke på det engagemang jag hade för just HA just då. Fibaro Home center 2. Den får kritik, men jag tycker den i många fall är oberättigad. Undantaget är block-regler, som jag inte använder, och att inte mycket händer när det gäller att återinföra plugins. Kör 4.0.90 och allt snurrar på som det ska. I HC2 kan man egentligen tänka bort allt annat än Z-wave. Visst, man kan göra Virtual devices, och visst, där kan man styra externa enheter som inte är Z-wave, men det verkar också vara dessa enheter som folk klagar på. Och det faktum att Qubinos enheter utan kommentarer är den tillverkare som konsekvent inte får "templates" i Fibaros system. Inte för att jag tycker att det är så farligt, för enheterna fungerar finfint ändå, man måste bara läsa manualen ;-) för dem och sätta parametrarna själv om det skulle vara något, men jag håller med om att det ser lite dumt ut. Gillar verkligen möjligheterna att bevaka strömförbrukning och sätta schema för uppvärmning av husets alla delar, i relevanta sektioner. På veckodag-nivå. Räckvidden vid inkludering av z-wave-enheter är inte den bästa i alla lägen, men när enheten väl inkluderats (väldigt nära antennen) så flyter det på finfint. Hanteringen av associations-grupper är en av de bättre jag sett, och också att alla sensorer har möjlighet att ha ett offset-värde (oavsett om enheten själ har den funktionen) så att rapporter av temperatur från golv och tak kan kalibreras så att de stämmer bättre med vad du upplever. Hotell-funktionen, där varje person får styra alla enheter i sitt rum, uppskattas av familjen. Går att skapa också i OpenHAB, men oj så mycket mer jobb, och jag tror inte man kan ta bort möjligheten att gå in och styra någon annans rum :-) i OpenHAB. Fina ikoner är också bra, och en speciell app för Ipad som drar nytta av den större skärmen genom att ha ett helt annan upplägg. Finfint system alltså, tycker jag, även om det får mycket kritik. Kanske är det på grund av att prislappen är en helt annan, och då förväntar sig folk att det ska vara felfritt. Vad vet jag..

Det blev en del det här, men jag hoppas det kan vara till ledning för något senare. Jag måste erkänna att OpenHAB lockar igen, nu när jag skrev om det. Egentligen är det det systemet jag vill ha på sikt, ett system som möjliggör samverkan mellan olika plattformar. Men, Fibaro fungerar och är fint och har man bara Z-wave-enheter man vill få att samverka just nu så är det ett fint system, men dyrare.

Mina "2 cents".

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av CirruZZ »

Tackar för läsningen!! Kul att du beskriver så grundligt. Som du kommit fram till så finns det igen gyllene lösning, tyvärr. Det är upp till var och en vad man värderar och värdesätter. Själv så är min avsikt att få ordning på OpenHAB, har tyvärr inte haft tiden än. Har provat på Pi'en men den är nog i klenaste laget, tror det är värt att satsa på något kraftigare.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
mackemot
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 aug 2016, 21:04
Ort: Motala

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av mackemot »

Hej

Tack för svaren jag ska försöka sikta mot OpenHAB som flera verkar tycka är ok men vilken fysisk controller ska man ha då för att ha en bra USB sticka?, jag skulle värdesätta möjlighet till extern antenn! har flertalet tunna c´klienter hemma som jag kan rulla vad för os som behövs dock är mina kunskapare för windows betydligt bättere än för pigvinen och äpplet.
Erhug
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:30
Ort: Karlstad

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av Erhug »

Kan komma med ett litet inlägg om vad jag gjorde (kul att min tråd vakna till liv igen)

Efter mycket velande fram och tillbaka blev det en HC2, den har väl funkat ok men det är nog mest för att den inte har så många enheter att bry sig om. Dock stagnerade mitt intresse för hemautomation efter att jag införskaffade HCn så min installation är rel liten. Men nu börjar intresset sakta vakna till liv igen...

Sen ligger en del även i att frugan har tappat intresset rätt rejält eftersom hon tycker att HC2 är krånglig jämfört med Switchking som vi hade tidigare.
Blir lite jobbigare att motivera nya investeringar då när WAF är låg speciellt när z-wave enheter är såpass dyra i förhållande till 433MHz.

Men till saken
Jag har mer eller mindre skroatat mitt 1-wire nät efter HC2 införskaffades men har gjort ett litet ryck och ska i alla fall få igång mina tempsensorer med ett par nyligen inköpta universal sensors.
Har totalt 12 Z-wave brytare av blandade märken (popp, fibaro och qubino). Alla har funkat bra förutom det störande momentet att det inte finns templates till qubino.
Övervakar mitt larm med en universalsensor som kollar statusen på larmet samt även om larmet ger ifrån sig någon felkod (typ lågt batteri el likn).

Har konstaterat att ska man få något ur HC2an så är LUA ett måste. Har inte lärt mig det grundligt än men det är mest av lathet, behöver bara ge mig en kick där bak så torde det vara snabbt gjort.

Installerade nyligen upp en PI som kör Domoticz med en Rfx till för för att hålla koll på ett par 433MHz enheter som finns kvar i huset (styrs av väggknappar idag). Integrerat denna med HC2 via fibarolink och virtuella enheter.

Till grundfrågan om jag är nöjd?!
Har bara erfarenhet av 2 Z-wave kontrollers (HC och Domoticz) men med facit i hand har ju HC2 fungerat bra för mig från dag 1. (å andra sidan har den inte använts speciellt hårt)
Har alltid försökt hålla koll på forum hit och dit och det är ju bara att konstatera att alla kontrollers har problem mer eller mindre.

Om jag skulle ge en rekommendation idag så skulle det vara HC2an under förutsättning att man lär sig LUA. Köp även till en notebook kylplatta, har haft min HC2a ståendes på en sen inköp efter att ha last om att den kan bli varm.
Fredrik B
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 okt 2016, 06:45
Ort: Hässelby

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av Fredrik B »

Hej! Jag är ny såväl här på forumet som i hemautomationsvärlden. Står nu inför att köpa min första controller men har insett att det är något av en djungel.

Först väntade jag länge och väl på att Nexa bridge skulle släppas eftersom hemautomation var lika med Nexa i min värld. När den väl hade släppts upptäckte jag dock att det fanns en helt annan värld där Nexa inte ens verkar vara med bland kandidaterna.

Mina behov idag skulle nog kunna tillgodoses av den simplaste lösningen då jag i nuläget bara ska ersätta en del "manuella" timers med trådlösa dito samt sätta in några trådlösa rörelsedeckare som ska styra varsina lampor.

Men om ett drygt år när jag ska vara pappaledig tänker jag mig att det är dags för nästa steg. Det verkar som att bara fantasin sätter gränserna, så länge man har valt rätt controller. Med andra ord vill jag välja en lösning som jag inte behöver byta ut när jag vill göra det hela lite mer avancerat.

Efter att ha läst här på forumet och några andra sidor tycker jag mig läsa in att Fibaros Home Center 2 är den enhet som är mest komplett. Nackdelarna verkar mest vara priset men även om det så klart spelar in även i mitt fall så är det inte den avgörande faktorn. Det här som ni benämner WAF (fick mig ett gott skratt när jag googlade det) är i mitt fall mer avhängig resultatet än investeringskostnaden. Hon såg t ex inte behovet av varken robotgräsklipparen, logitechfjärrkontrollen som ersatte fem kontroller eller självupplindande trädgårdsslangshållaren men såhär i efterhand har jag till och med fått beröm för dem. Så det överlägset viktigaste är att den enhet jag köper fungerar klockrent och dessutom har ett vettigt gränssnitt mot brukaren.

Några funderingar har jag dock fortfarande:
- LUA, är det svårt att lära sig det? Jag har inga som helst programmeringskunskaper men fastnar gärna i att pilla med logiska formler i excel och jag har en ingenjörsexamen. Visserligen i kemi (ytterst märkligt val så här i efterhand) men jag ser mig inte som helt tappad bakom en vagn inom teknik.
- Jag tycker inte att det framgår riktigt om det är några avgifter för att nyttja controllern och dess tjänster. Är det bara inköpskostnaden så är det ok.
- Vissa skriver att controllern blir väldigt varm. Jag har tänkt fästa den på väggen i klädkammaren, dock med fri cirkulation runt sig. Är det ok?
- Någon som vet om det är en ny fantastisk produkt på väg att lanseras? I så fall väntar jag gärna någon månad eller så.
- Är det er uppfattning att Fibaro Home Center 2 är det bästa valet för en sån som mig?

Stort tack på förhand till den som inte somnar halvvägs in i min novell och dessutom har ork kvar att skriva ett svar.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av dargosch »

Fredrik B skrev: Några funderingar har jag dock fortfarande:
- LUA, är det svårt att lära sig det? Jag har inga som helst programmeringskunskaper men fastnar gärna i att pilla med logiska formler i excel och jag har en ingenjörsexamen. Visserligen i kemi (ytterst märkligt val så här i efterhand) men jag ser mig inte som helt tappad bakom en vagn inom teknik.
Skulle gissa att det inte blir något som helst problem. Jag kom iofs in i detta via programmeringen så jag är kanske inte rätt att fråga, men Lua är inte ett svårt språk. Det är tänkt att vara ett språk man skrittar applikationer med, och då faller det ju på eget grepp om det är för avancerat. Det finns också bra resurser på nätet. Jag tror inte det blir något problem.
Fredrik B skrev: - Jag tycker inte att det framgår riktigt om det är några avgifter för att nyttja controllern och dess tjänster. Är det bara inköpskostnaden så är det ok.
Nej, det är bara kontrollern som ska köpas + enheter. De tillhandahåller en tjänst för distansuppkoppling och gratis appar till telefon och platta. Det är också en faktor att ta i beaktande faktiskt. Jag har provat OpenHAB, Zipato och Fibaros Home Center (har nu också en Lite i stugan) och jag skulle säga att Fibaros app för iPad är i en klass för sig när det gäller det estetiska (och har också bra funktioner, även om de ibland är lite för dolda tycker jag) av de jag provat. Du kan ju bekanta dig med dem på nätet (ser att Android-appen är likadan som iPad-appen https://play.google.com/store/apps/deta ... blet&hl=sv och den för telefonen ser likadan ut som den för iPhone https://play.google.com/store/apps/deta ... baro&hl=sv). Jag gillar dem.
Fredrik B skrev: - Vissa skriver att controllern blir väldigt varm. Jag har tänkt fästa den på väggen i klädkammaren, dock med fri cirkulation runt sig. Är det ok?
Jo, min går lite varm. Dock kan jag inte tänka mig att det egentligen kan bli ett problem, om det finns lite ventilation där du ställer/hänger den. Kanske någon annan har erfarenhet av??
Fredrik B skrev: - Någon som vet om det är en ny fantastisk produkt på väg att lanseras? I så fall väntar jag gärna någon månad eller så.
Fibaro verkar ta tid på sig att lansera saker, så även om man skulle kunna förstå att det på sikt kommer en HC med Homekit eller stöd på något annat sätt (eftersom Apple antytt ett samarbete) så skulle jag satsa pengarna på att det kommer att ta ganska mycket mer än ett par månader tills dess att vi faktiskt ser en sådan. Men, vem vet?
Fredrik B skrev: - Är det er uppfattning att Fibaro Home Center 2 är det bästa valet för en sån som mig?
Jag är nöjd. Vill man föra samman flera olika tekniker ska man inte satsa på Fibaros kontroller, men om man som jag är nöjd med det som tillhandahålls inom Z-wave-världen så skulle jag i alla fall rekommendera ett köp. Om man känner sig till freds med att skiljas från de pengarna så klart då.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Fredrik B
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 okt 2016, 06:45
Ort: Hässelby

Re: Hjälp mig välja Z-Wave controller

Inlägg av Fredrik B »

Tack för utförligt svar! Ang HomeKit; är det rimligt att tro att Apple själva släpper en controller inom en överskådlig framtid? Om jag förstår det rätt så är HomeKit ett mindre avancerat och mindre flexibelt alternativ men finns det en risk att z-wavetekniken "dör ut" till förmån för Apples lösning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar