Telldus Znet problem

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
zupra
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 sep 2016, 16:05
Ort: EDSBYN

Telldus Znet problem

Inlägg av zupra »

Har precis bytt till ett z wave system och slängt ut en massa pengar på brytare och controller. Efter att ha läst om hur bra z wave ska fungera så tänkte man ju att det skulle fungera just BRA! Men det här är ju det sämsta skit jag haft... den här jävla controllern visar ju oftast fel om lampan verkligen är på eller inte... ibland lyckas den inte tända vissa brytare som ligger med i scheman. Trots att dom sitter nån meter ifrån controllern och har ett par, tre stycken brytare bredvid sig inom en 10 meters radie. Ska inte z wave skicka signalen vidare bland alla brytare?? Och försöka tills den får ett svar?? Ibland fungerar det klockrent. Anledningen till att jag bytte till z wave var ju att det skulle kännas säkrare. Känslan var att det i princip aldrig skulle misslyckas att tända eller släcka en brytare. Men det händer ju oftare nu än med min gamla Tellstick NET. Vad är det för fel? Vilken controller ska man ha för att skiten ska fungera? Alla verkar ju ha brister när man läser om dom. Men den här skiten från Tellstick är ju så kass att den inte borde få säljas om du frågar mig.... hjääälp!!! Blir galen... ska det va så svårt att tända och släcka lampor i ett hus??
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Telldus Znet problem

Inlägg av dargosch »

Hej,

Nej, det ska fungera. Något måste vara svajigt i ditt nät, om du inte har något som stör överföringen nära just kontrollern. Eller något sådant.
Svårt att veta vad det kan vara faktiskt, men det ska fungera finfint vid rimliga avstånd mellan enhetens.
Man ska inte behöva göra sådant, men har du provat slänga ut alla enheter och sätta upp nätet igen från den plats kontrollern står nu (om du t.ex flyttat den).?
Det är vad jag kan komma på att föreslå just nu.

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
deedje
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2016, 18:45
Ort: Karlskoga

Re: Telldus Znet problem

Inlägg av deedje »

Om du har inkluderat alla enheter precis vid kontrollern så försök att köra en network heal
arvid@carlander.ac
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 nov 2016, 11:35
Ort: Sandviken

Re: Telldus Znet problem

Inlägg av arvid@carlander.ac »

Hej,

Hur kör man en network heal från Telldus Live? Jag hittar massor av options men inte just "network heal"...

Eller är det en av:
Request network update?
Send node information frame?

-Arvid
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Telldus Znet problem

Inlägg av supportM »

arvid@carlander.ac skrev: 21 okt 2020, 13:52 Hej,

Hur kör man en network heal från Telldus Live? Jag hittar massor av options men inte just "network heal"...

Eller är det en av:
Request network update?
Send node information frame?

-Arvid
Hej,

Request network update motsvarar "heal network".

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar