Homey

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
zsh
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 aug 2016, 09:49
Ort: Lund

Re: Homey

Inlägg av zsh »

Plutonium skrev:Hur upplever du räckvidden på din Homey zsh? Jag får verkligen inte in alla mina och jag har ca 10 st inom en radie på max 15 m. Gipsväggar.
Tänker du på z-wave eller 433 enheter?

Jag har inga problem med räckvidd. Bor i 1.5 plans villa ca 150m2.

Homey är på nedan våningen där de flesta enheter också är, men har 2 temp sensorer och en fibaro switch på ovan våningen = inga problem.
433 devicer är inom ca 7 meter från homey varav en lampa/motionsensor som är inne i en garderob.
Sedan har jag en z-wave temp mätare ute på altanen, ca 15m fågelvägen från homeyn genom 2 väggar och den fungerar fint den med.
Totalt 5st fibaro wall plugs som jag antar hjälper till med routingen i zwave nätet
Thesparrow
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:51

Re: Homey

Inlägg av Thesparrow »

zsh skrev:
Plutonium skrev:Sedan har jag en z-wave temp mätare ute på altanen, ca 15m fågelvägen från homeyn genom 2 väggar och den fungerar fint den med.
Vad har du för Z-wave temp mätare? Letar efter ersättare till mina nexa 433 mhz. Visst de är billiga, men föredrar Z-wave som är sååå mycket mer pålitligt :D
zsh
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 aug 2016, 09:49
Ort: Lund

Re: Homey

Inlägg av zsh »

Thesparrow skrev:
zsh skrev:
Plutonium skrev:Sedan har jag en z-wave temp mätare ute på altanen, ca 15m fågelvägen från homeyn genom 2 väggar och den fungerar fint den med.
Vad har du för Z-wave temp mätare? Letar efter ersättare till mina nexa 433 mhz. Visst de är billiga, men föredrar Z-wave som är sååå mycket mer pålitligt :D
Jag kör med philio, pat02-1b - https://www.m.nu/sensorer/temperatur-oc ... tsmatare-2
zsh
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 aug 2016, 09:49
Ort: Lund

Re: Homey

Inlägg av zsh »

Nu löste sig även "strulet" med Ikea dimmern :)

Mer info här:
https://forum.athom.com/discussion/3996 ... r-and-bulb
Thesparrow
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:51

Re: Homey

Inlägg av Thesparrow »

zsh skrev:Nu löste sig även "strulet" med Ikea dimmern :)

Mer info här:
https://forum.athom.com/discussion/3996 ... r-and-bulb
Skönt att det löste sig! Kollade ditt inlägg, kräver att man är pigg i skallen ibland när man ska göra scener eller flows ;)
Exile82
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 okt 2017, 21:31

Re: Homey

Inlägg av Exile82 »

God morgon, ladies and gents.
Fick hem min Homey igår, än så länge genomgående positiv måste jag säga. Jag har inga Z-wave enheter än, utan jobbar just nu på att lägga till alla mina Nexa- och Julaenheter. Vilket visade sig inte vara helt trivialt. Julaenheterna lyckades jag till slut lägga till som KAKU ACD-1000. Men mina socketdimmers från Nexa av modellen EYCR-201 hittar jag ingen motsvarighet för, och då har jag provat en hel del olika modeller ur KAKUs sortiment.

Har ni några tips?
zsh
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 aug 2016, 09:49
Ort: Lund

Re: Homey

Inlägg av zsh »

Exile82 skrev:God morgon, ladies and gents.
Fick hem min Homey igår, än så länge genomgående positiv måste jag säga. Jag har inga Z-wave enheter än, utan jobbar just nu på att lägga till alla mina Nexa- och Julaenheter. Vilket visade sig inte vara helt trivialt. Julaenheterna lyckades jag till slut lägga till som KAKU ACD-1000. Men mina socketdimmers från Nexa av modellen EYCR-201 hittar jag ingen motsvarighet för, och då har jag provat en hel del olika modeller ur KAKUs sortiment.

Har ni några tips?
En sådan kör jag som KlikAanKlikUit AGDR-3500 (vet ej om det spelar ngn roll egentligen), dock körde jag inlärning med hjälp av fjärrkontroll som följde med den brytaren
Exile82
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 okt 2017, 21:31

Re: Homey

Inlägg av Exile82 »

zsh skrev:
Exile82 skrev:God morgon, ladies and gents.
Fick hem min Homey igår, än så länge genomgående positiv måste jag säga. Jag har inga Z-wave enheter än, utan jobbar just nu på att lägga till alla mina Nexa- och Julaenheter. Vilket visade sig inte vara helt trivialt. Julaenheterna lyckades jag till slut lägga till som KAKU ACD-1000. Men mina socketdimmers från Nexa av modellen EYCR-201 hittar jag ingen motsvarighet för, och då har jag provat en hel del olika modeller ur KAKUs sortiment.

Har ni några tips?
En sådan kör jag som KlikAanKlikUit AGDR-3500 (vet ej om det spelar ngn roll egentligen), dock körde jag inlärning med hjälp av fjärrkontroll som följde med den brytaren
Tjena! Tack för svar!
Ja, jag provade att lägga till den så också, men det fungerar ju inte. Funderar på lägga till den med fjärr (basic Ansluta-fjärr från jula). Men Homey borde väl ändå fatta att den går att dimma. Ska kika på det ikväll (läs inatt, när barnen somnat).
Corneliatt
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 okt 2017, 22:49

Re: Homey

Inlägg av Corneliatt »

Hej!
Jag försöker också lägga till mina Nexa-produkter i Homey utan lycka. Är det någon som lyckats para ihop Homey med Nexa WMR-252 mottagare med dimmer? Har testat några av de KlikAanKlikUit-produkterna som finns med i listan men ingenting verkar vilja fungera :/
tenold
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 okt 2010, 19:38
Ort: Oslo/Arvika

Re: Homey

Inlägg av tenold »

Hej!

Jag kör Homey med:
Nexa PIR 433
Nexa slot it 433
Nexa magnetkontakt 433
Jula slot in 433
4 x Somfy utvändiga persienner Somfy
Netatmo väderstation

Återstår
Att koppla ihop Homey med min Alexa (Echo dot ver 2)
Få igång styrning av Verisure larm, yale doorman + givare (finns ett Python script)
Mrmupp
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 nov 2017, 22:47

Re: Homey

Inlägg av Mrmupp »

Har testat min nyinköpta Homey lite nu. Kör rfxcom sedan innan

Den klarar inte fineoffset för 433MHz iallafall så alla telldus/proove tempgivare jag har får jag inte in något på. Lite störande, jag baserar en hel del triggers på vad dessa skickar.. har dessutom 7st av dem.

Inte heller fixar den PT2262 vad jag har kunnat luska, även det lite trist då dörrklockan och diverse brytare använder det.. kollar tex brevlådan med en sån.

Det ovan är ett par dealbreakers för mig, nu ska man ju tydligen kunna koppla på sin rfxcom på systemet, men jag hade önskat slippa och jag hade gärna bidragit med uppgifter de de som gör apparna om jag visste hur!
gyllen
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 dec 2015, 12:25
Ort: Örnsköldsvik

Re: Homey

Inlägg av gyllen »

Mrmupp skrev:Har testat min nyinköpta Homey lite nu. Kör rfxcom sedan innan

Den klarar inte fineoffset för 433MHz iallafall så alla telldus/proove tempgivare jag har får jag inte in något på. Lite störande, jag baserar en hel del triggers på vad dessa skickar.. har dessutom 7st av dem.

Inte heller fixar den PT2262 vad jag har kunnat luska, även det lite trist då dörrklockan och diverse brytare använder det.. kollar tex brevlådan med en sån.

Det ovan är ett par dealbreakers för mig, nu ska man ju tydligen kunna koppla på sin rfxcom på systemet, men jag hade önskat slippa och jag hade gärna bidragit med uppgifter de de som gör apparna om jag visste hur!
Får du inte in tempgivarna alls? Om så är fallet så löser du det med att ladda hem betan av "wireless weather sensors" version 1.2.2. och installerar manuellt.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
Mrmupp
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 nov 2017, 22:47

Re: Homey

Inlägg av Mrmupp »

Hm, tror inte jag hänger med på hur man gör det manuellt... linux är inte min paradgren.. lite synd att de inte har ett betaprogram där på webbinterfacet då! Men det verkar ju lovande att det ena är på gång iallafall! bara PT2262 kvar sen då!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Homey

Inlägg av Plutonium »

Också intresserad av hur man får in 1.2.2 :)
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Mrmupp
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 nov 2017, 22:47

Re: Homey

Inlägg av Mrmupp »

https://www.youtube.com/watch?v=lRZLvhF2sfk

Klockren beskrivning på hur här!
Skriv svar