PLEG till Vera. Alternativ?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av DenSnea »

Jag är nyfiken på om alla Vera användare känner likadant som jag eller om jag helt enkelt är för novis för denna pryl?

Har migrerat från Telldus och varit en glad hemautomations "amatör" som lekt med mina 433 MHz enheter och skapat variabler och regler som styrt lampor efter skymningsensorer, avfuktare, fläktar, värmeelement o.s.v. Detta har, om inte alltid, så i 9 fall av 10 fungerat helt ok. Men nu är jag inne på saker där jag verkligen vill ha stenkoll på vad som händer och kommer fortsätta bygga med z wave istället.

Då anläggningen börjar bli så stor så duger inte telldus live längre där alla enheter är i en enda rörig lista, utan jag vill kunna bygga upp rum och kategorisera. Tellstick net v2 föll alltså bort och jag köpte en Vera plus med rfxtrx433e att börja med.

Har efter mycket om och men fått igång allt och lärt upp Veran alla mina gamla enheter. Men att skapa regler (Scenes) för styrning är ett skämt! Visst kostade det 200 kr per år på tellsticken för avancerade regler men det fungerade och man var igång på nolltid.

Veran har ingen som helst regel byggnation i sig från start. Man ska förlita sig på programmering av Luup och PLEG, något som jag suttit i två dagar och läst diverse guider på både engelska och svenska men jag blir bara inte klok på det!

Ska jag erkänna mig besegrad, göra mig av med Veran och klänga fast vid min gamla tellstick och inse att hemautomation är inte för alla...?
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av Mats789 »

Jag gick liksom du från Telldus till Vera. Anledningen då (tidigt 2016) var att Telldus Znet V1 ej kunde läsa 433 sensorer vilket Veran med Rfxtrx kunde.
Jag uppskattade också Telldus enkla gränssnitt för regler men har insett att idag skulle jag inte kunna gå tillbaka då Veran ger betydligt större möjligheter och att gå tillbaka endast skulle ge att jag fick ge upp en del av vad systemet gör idag.
Visst, jag var tvungen att lära mig lite LUA-kodning då Veran inbyggda regler är begränsade, men det var inte svårt då så mycket exempel finns där ute som man bara kopierade och modifierat efter sitt eget behov.
Eftersom behovet (viljan) ökar med antalet sensorer och saker som man vill/kan styra så vill jag idag ha ett system som ger så få begränsningar som möjligt och det tycker jag Veran gör idag.
Men visst, hemautomation är idag mer att betrakta som en hobby som kräver en insats i form av tid och intresse då de flesta system idag inte bara är Plug-and Play-
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av DenSnea »

Mats789: Så du rekommenderar att jag skippar PLEG och försöker att lära mig lite LUA kod av alla exempel som finns där ute? Kan du rekommendera någon site där det finns exempel att utgå ifrån?
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av DenSnea »

Har faktiskt sprungit på ett plugin till Veran som heter "Combination Switch" som löser många av mina automationsproblem för stunden. Med hjälp av den kan jag skapa en virtuel switch där jag ställer in OCH eller ELLER kommandon och få den att triggas efter dom. Därefter kan jag skapa en vanlig scen i Veran med virtuella switchen som trigger.

Knappast vackert med massa virtuella switchar överallt under devices, men jag lyckas åtminstone få igång min automation så som min tellstick skötte den :). Återstår bara att lära sig PLEG så man kan nyttja Verans hela potential.
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av Mats789 »

DenSnea skrev:Mats789: Så du rekommenderar att jag skippar PLEG och försöker att lära mig lite LUA kod av alla exempel som finns där ute? Kan du rekommendera någon site där det finns exempel att utgå ifrån?
Jag kör inte PLEG utan kör mina scener med ibland lite LUA-kod. PLEG ger en del fördelar men jag har aldrig haft behov att sätta mig in i syntaxen. En bra start för LUA i Veran är denna tråd som har en del bra exempel:

http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=18679.0
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av DenSnea »

Har sneglat på exemplen på sidan du länkade till, och det ser faktiskt inte krångligt ut. Åtminstone inte för att åstadkomma enklare scenarior. Börjar återfå hoppet till Veran :)
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av Mats789 »

Ja, forumet är omfattande och jag har hittat i stort sett allt där när jag stött på problem. Det kan dock vara lite tidsödande att hitta bland alla trådar där. Vi är också några här som kör Veran så det är bara att fråga på. Lycka till :)
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av DenSnea »

Jag har försökt öva på lite Luup kod i Veran nu. Men jag blandar ihop huruvida jag ska dela upp koden på vare enhet eller om jag ska lägga in all kod i slutet när man skapar en scen. Finns det någon bra guide som verkligen går igenom på bas nivå hur man programmerar conditional scenes på en Vera?
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av Mats789 »

Nu är jag inte riktigt med på vad du vill göra men jag lägger oftast in min kod i slutet av scenen under:

Also, execute the following Luup code

Jag har inte direkt något minne av en basic-kurs men det finns ju några videor på Youtube från Vera Control som du kan snegla på.

Step 1: Select a Trigger
- 1. Först något som triggar (en enhet, tid eller manuellt t.ex en knapp som triggar en scen)
Step 2: Device Actions
- 2. Välj den/de enheter som något skall hända med, en lampa skall lysa
Step 3: Finish the Scene
Also, execute the following Luup code
- 3. Lägg in den LUA-kod du vill skall ge extra villkor eller händelser under ovan val i slutet av scenen

Vad menar du med att dela upp koden på varje enhet?
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: PLEG till Vera. Alternativ?

Inlägg av DenSnea »

Jag har en fläkt i garageväggen som jag vill ska sänka RH i garaget vid gynnsamma förhållanden. Tanken är att den ska starta om luftfuktigheten i garaget går över 50% RH, fast bara om det är torrare än 40% RH utomhus. Dessutom får den bara starta när det är varmare än +15 C utomhus.

Ska jag ange min luftfuktighets sensor i garaget som en "trigger" i scenen och sen resterande temp och luftfuktighets sensorer som Luup kod?
Jag läste någonstans om att man kunde ange flera sensorer och villkor som funktioner i Luup kod, är det något som du brukar göra Mats? Eller hur sammanflätar du flera villkor i Luup?
Skriv svar