Något av en existentiell kris

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Något av en existentiell kris

Inlägg av dargosch »

Hej,

Jag känner att jag har varit i den här världen ett tag nu, så jag borde inte fundera i de banor jag faktiskt funderar i nu. Jag har använt ett flertal kontrollers, och alla har sina sidor.
* Började med zibabox. Väldigt fördummande / frustrerande system för regler kände jag, och med en då lite flyktig struktur i mjukvaran också så bestämde jag mig för att söka mig til något mer "stabilt", i betydelsen - har inte förändrats nästa gång jag loggar in i systemet.
* Provade Razberry på en Pi 2 med openHAB 1.8 tror jag det var. Problemet jag såg var att de hade en bug i sin z-wave binding som rörde just RP och Razberry-kombinationen, och jag kände inte att jag ville byta kontroller-sticka sådär. Z-way fungerade ju rätt bra, men då var den väldigt begränsad, då apparna som sedan gav programmeringsmöjligheter inte hade kommit ännu. openHABs iPhone-app var kanske inte heller den finaste.
* Vid det här laget var jag less och satsade på kommersiella krafter och köpte en Home center 2. Fint system som fixar väldigt många saker man vill få till "automatiskt" - så som sammanställningar av strömförbrukning per rum/sektion eller per enhet. Och oftast bra templates (även om man inte alltid kan få dem).

Jag är kvar i Home center 2, men här kommer då kliet i fingrarna. Jag kan inte säga att den brist på insyn i hur nätet är uppbyggt och hur väl nätet fungerar inte stör mig. Och Lua-biblioteket som de gett oss är ju inte alls designat för hemautomation. Jag har knåpat ihop ett eget bibliotek, men då man inte ens kan ladda bibliotekskod i deras handikappade Lua-tolk så blir det tungrott att göra något. Jag tappar lusten helt enkelt. MEN, iPad-appen är oslagbar, och den på telefonen är också rätt trevlig.

Vad är det då som kliar i fingrarna? Jo, jag ser ju att Z-way nu verkligen har mognat, fått en än bättre network map och dessutom har funktion att lägga ut enheterna på en karta över ens hus, så att man kan se var de är någonstans. openHAB kan nu också använda Z-way som en backend, och har mognat till något helt annat än vad OH 1 var.

Frågetecknet jag har gäller dock 1) Razberrys räckvidd och 2) om jag bara har en kris och söker efter "ny lösning" bara för att jag är trött på den gamla? Eller så är det verkligen så att Z-way har något bra på gång i sin produkt, och att man ska bortse ifrån de snyggare apparna till fibros system och faktiskt se om man inte kan få til det i Z-way.

Är det någon på forumet som har testat båda lösningarna och kan ge mig råd? Jag känner att när man väl har försökt göra en "controller transfer" så har man ju på ett sätt gjort sitt val. Jag stör mig lite på att jag har en kontroller monterad under en hylla som jag skulle kunna ersätta med en Pi på väggen i skrubben som dels skulle passa bättre in och dels kunde försörjas med POE = snyggare och mer effektiv installation.

Vad tror ni? Är det kli i fingrarna jag ska ignorera (som nog familjen skulle vara nöjd med faktiskt) eller borde jag ta steget?
Vem har provat båda systemen (Fibaros HC2 och Z-way, och kanske också openHAB 2) och kan ge sina erfarenheter?
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez