Z-Wave och Zigbee/Homekit

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
CFS75
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jul 2018, 16:26

Z-Wave och Zigbee/Homekit

Inlägg av CFS75 »

Har jag uppfattat nedan korrekt:

1) Z-Wave controller (typ HCL/HC2) behöver ha en HUE brygga samt Automationbridge för att styra HUE samt integreras med Homekit?

2) Z-Wave controller med andra protokoll (typ Athom Homey) behöver också en HUE brygga (trots Zigbee protokoll) men kan läggas till i Homekit via mjukvara i controllern?

3) Behöver alltid Fibaro controllers en hårdvarubrygga (HUE/ Logitech Harmony/Etc) för att styra andra enheter än Z-Wave (via mjukvara i controllern)?

4) Behövs en Zigbee hårdvarucontroller (HUE/Ikea Trådlös) till de Controllers som även stödjer Zigbee direkt (Vera/Athom) eller det är endast för utökad funktionalitet som detta behövs?

Vill gärna ha en Z-wave controller som har möjlighet framöver att integrera i Homekit, men som i dagsläget skall kunna styra Z-wave enheter och Zigbee belysning (företrädelsevis HUE). Fibaro/Vera/Athom har alla olika intressanta +/-, där automationbridge verkar lösa Homekit. Om Athom Homey också behöver ha en HUE controller (likt HCL/HC2), så kanske Fibaro är bättre att satsa på (fått intrycket att de har bäst stöd för Z-wave enheter samt programeringsmöjligheter).
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Z-Wave och Zigbee/Homekit

Inlägg av Quart »

Om du köper en Homey behöver du ingen brygga
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Z-Wave och Zigbee/Homekit

Inlägg av dargosch »

CFS75 skrev:Har jag uppfattat nedan korrekt:

1) Z-Wave controller (typ HCL/HC2) behöver ha en HUE brygga samt Automationbridge för att styra HUE samt integreras med Homekit?
Svaret på denna fråga beror på vilken kontroller du kör. HCL/HC2 stödjer inte HomeKit och kommer nog aldrig att göra det. Men, du kan köra en programvara "hombebridge" som agerar "brygga" mellan olika system in till HomeKit. Det finns många plugins för HomeKit, bland annat för Fibaros system. Den körs på en dator som är igång (du kanske har en liten raspberry pi eller liknande igång?) som loggar in på din HC och sedan översätter signalerna mellan HomeKit och dina Z-wave-enheter. Eftersom din HC kan ha användare med speciell tillgång till enheter så kan du avgränsa vilka enheter som kommer över till HomeKit. Om du vill det.
CFS75 skrev: 2) Z-Wave controller med andra protokoll (typ Athom Homey) behöver också en HUE brygga (trots Zigbee protokoll) men kan läggas till i Homekit via mjukvara i controllern?
Jag är inte säker på att jag förstår denna fråga rätt, men många kontrollers (utom Fibaros då) gör det möjligt att på något sätt exportera ut enheterna den håller koll på till HomeKit. Enhetstyperna i z-wave och HomeKit överlappar inte helt. Har kört Z-way med deras HomeKit-brygga med rätt bra resultat ett tag.

När man sedan går till Hue-delen av frågan så finns det nog många sätt att få Hue-lampor in i HomeKit, om du har en brygga för dem redan. Om du har en kontroller som stödjer Zigbee förutom Z-wave så KAN du klara dig utan brygga, förutsatt att ditt Zigbee är Pro (tror jag) och att den är kompatibel med Philips Hue. Jag har bara läst detta, så jag hoppas jag fått detta rätt nu. Zigbee är i alla fall inte en standard på samma sätt som Z-wave, och kompatibiliteten är därför heller inte på samma nivå.
CFS75 skrev: 3) Behöver alltid Fibaro controllers en hårdvarubrygga (HUE/ Logitech Harmony/Etc) för att styra andra enheter än Z-Wave (via mjukvara i controllern)?
Ja, och jag skulle efter ett par år i Fibaros kontroller säga att man ska räkna med att just kopplingen till externa system kan vara lite mindre genomtänkt och mindre prioriterad för Fibaro. Jag vet inte hur länge Harmony-pluginen låg nere t.ex. (igen, enligt forumet) vilket gjorde att man inte kunde köra scenerna i Harmony från HCn. Fibaro är "z-wave first" och även om det kan gå att få till andra kopplingar så märker man tydligt det fokuset.
CFS75 skrev: 4) Behövs en Zigbee hårdvarucontroller (HUE/Ikea Trådlös) till de Controllers som även stödjer Zigbee direkt (Vera/Athom) eller det är endast för utökad funktionalitet som detta behövs?
Kan inte något om detta, utöver det jag läst och beskrivit ovan.
CFS75 skrev: Vill gärna ha en Z-wave controller som har möjlighet framöver att integrera i Homekit, men som i dagsläget skall kunna styra Z-wave enheter och Zigbee belysning (företrädelsevis HUE). Fibaro/Vera/Athom har alla olika intressanta +/-, där automationbridge verkar lösa Homekit. Om Athom Homey också behöver ha en HUE controller (likt HCL/HC2), så kanske Fibaro är bättre att satsa på (fått intrycket att de har bäst stöd för Z-wave enheter samt programeringsmöjligheter).
Nu beror det på vem du är och vilken bakgrund du har. Jag skulle säga så här att Fibaros system (som jag ser det) är outstanding (jag har provat Zibabox, openHAB, Z-way och Fibaro HC2) på följande punkter
* Övervakning av temperatur och elförbrukning. Helt outstanding, utan speciellt mycket jobb.
* Uppdatering av firmware i z-wave enheter. Jag har inte sett något så smidigt system någonstans annars.
* Enkla automationer. HC2 har fyra olika typer av automationer som du kan göra (Magic scenes, block-scenes och Lua-scener, samt Linked devices / och där man kopplar samman enheter ). Magic scenes, och sammankopplingar av enheter av olika slag fungera rätt bra tycker jag, även om man inte verkar kunna använda Linked devices som en enhet så som alla andra (t.ex. i Heating panel). Nu kan kan ju vilja påpeka att många av dessa saker hade gått att lösa lika enkelt direkt i Z-wave-protokollet genom "associations", men det är så klart lite mer avancerat så det är bra att Fibaro har gjort det enkla enkelt att göra även för nybörjare.
* Jag måste också nämna deras appar - de är de bästa jag har sett, speciellt iPad-appen.


Programmeringsmöjligheter i övrigt så skulle jag inte ge toppbetyg för. De har stöd för Lua, men biblioteket man får använda är kanske inte det mest genomtänkta. Det fungerar, absolut, men många kör ramverk så som GEA av en anledning. Och, block-scener har en lång historik av att generera helt tokig Lua-kod underliggande som faktiskt inte fungerar. Jag tänkte att jag borde påpeka det, för det står inte i Fibaros reklam direkt, och något som man bara känner till om man redan har en HC2, tyvärr.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar