Hjälp med att välja ny controller

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
JonasH
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2015, 20:01
Ort: Göteborg

Hjälp med att välja ny controller

Inlägg av JonasH »

Hej,
Jag har kört Vera och sedan HCL i några år. Men nu börjar HCL att krångla mer och mer så nu känner jag att det är dags för en ny controller.
Den viktigaste egenskapen på den nya är STABILITET. Sedan bör gränssnittet vara logiskt, snabbt och snyggt. Jag programmerar (helst) inte i LUA.
Jag har mest produkter från Fibaro men även andra fabrikat.

Vilken ska jag välja?

Tack på förhand:-)
EclipseEsp
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 sep 2018, 21:46

Re: Hjälp med att välja ny controller

Inlägg av EclipseEsp »

Hej,

Är också inne på att byta/uppgradera min Vera Edge till något annat som hängt med ett tag, upplever att den blivit allt segare och är ute efter precis något som dig. Just nu sneglar jag mest på en Homey men appen känns lite "sådär" sen känns trådlöst KNX inte riktigt värt det hela (hade det varit möjligt att dra KNX kabel hade jag nog faktiskt gjort det och kört KNX i hela alltet men ska det dras KNX behöver elslangarna i väggarna bytas)

Har du valt någon cotroller ännu?
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Hjälp med att välja ny controller

Inlägg av Mats789 »

Jag har en Vera Plus (och en Edge i sommarhuset) som gått upp och ner i tillförlitlighet under åren men som just nu är "rock solid". Sköter det de ska (ibland med lite fördröjning i z-wave länken) med säkert +80 enheter (Plus) +20 (Edge) från alla möjliga märken. Jag håller med om den inte är "logisk, snabb och snygg" och kräver en del LUA. Har tidigare haft Telldus som jag var nöjd med men saknade flexibiliteten. Om jag lämnar Vera går jag definitivt över till HA.
Om man inte vill koda något så veta jag idag inte vad jag skulle välja. Kanske Homey som jag inte har erfarenhet av?
JonasH
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2015, 20:01
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att välja ny controller

Inlägg av JonasH »

Nej, jag har inte valt någon ny ännu men det lutar nog åt en HC2 trots att den är så dyr. Homeyn verkar inte färdigutvecklad på långa vägar och Vera har jag testat förut men gillade den inte.
JonasH
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2015, 20:01
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att välja ny controller

Inlägg av JonasH »

Mats789 skrev: 21 sep 2018, 21:32 Jag har en Vera Plus (och en Edge i sommarhuset) som gått upp och ner i tillförlitlighet under åren men som just nu är "rock solid". Sköter det de ska (ibland med lite fördröjning i z-wave länken) med säkert +80 enheter (Plus) +20 (Edge) från alla möjliga märken. Jag håller med om den inte är "logisk, snabb och snygg" och kräver en del LUA. Har tidigare haft Telldus som jag var nöjd med men saknade flexibiliteten. Om jag lämnar Vera går jag definitivt över till HA.
Om man inte vill koda något så veta jag idag inte vad jag skulle välja. Kanske Homey som jag inte har erfarenhet av?
Vad är HA för någon controller?
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Hjälp med att välja ny controller

Inlägg av Mats789 »

Home Assistant. Det är ingen Controller utan en programvara som körs på olika datorer ex. Rasperry Pi. Dock inget att rekommendera för den som inte vill ägna sig åt kodning och inställningar
https://www.home-assistant.io
Alfredsson
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2013, 14:24
Ort: Åhus

Re: Hjälp med att välja ny controller

Inlägg av Alfredsson »

Du har inte funderat på Indigo, har kört det i många år nu och är super nöjd, installeras på en Mac dator tex. Macmini

Är 100% stabilt

//Jens




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar