Migrera från 433

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Paowtrick
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 sep 2018, 23:44

Migrera från 433

Inlägg av Paowtrick »

Tjena.

Jag vill migrera från 433 till 2vägs enheter. Jag har just nu en gammal telldus live som bara stödjer 433. Så för tillfället vet jag inte riktigt exakt vad jag ska gå över till. z-wave är väl de optimala, men de är lite kostsamt. Zigbee är som jag förstår en billigare z-wave. Jag vill inte vara bunden som nu till att de styrs via internet som live gör.

Hur som helst, så har jag kikat lite på att använda mig av home assistant, eftersom jag har en rapberry pi 3 liggandes. Kan det vara ett bra alternativ, eller borde jag tänka om?
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Migrera från 433

Inlägg av etompau »

"Telldus live" är själv tjänsten och har inget med enbart stöd för 433 MHz. Det är hårdvaran som begränsar frekvensbanden.
En ZNet v2 ger dig stöd för Z-wave, samt 433 MHz. Schemaläggning/händelser körs lokalt i enheten och med den nya appen finns möjlighet till lokal styrning mellan app och ZNet.

Skulle säga att du får vara bered på en hel del pillande och trixande med en Pi och HA. Känner du att du vill göra det så kör på det spåret.
Paowtrick
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 sep 2018, 23:44

Re: Migrera från 433

Inlägg av Paowtrick »

Har dom även på znet v2 en "pro" tjänst som begränsa saker som events?

Men om man ska köra RP, finns det någon kombinerad påbyggnad med både 433 och zwave?
Och när man fått allt å fungera med rp, då antar jag att allt "bara funkar"
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Migrera från 433

Inlägg av etompau »

Ja upplägget med premiumabonnemang är detsamma, bla OCH-funktion och SMS är grejor som det kostar några kronor att använda.
Med ZNet har du möjlighet att skriva egna program (LUA-program) för att få nya funktioner i systemet.

Jag har bara använt Rpi i loggningssammanhang och där har den varit mycket stabil. Kan ej uttala mig om hur det funkar tillsammans med Z-wave/433.

För att använda 433 i ditt system lär du ex. behöva https://www.m.nu/styrenheter-433mhz/rfx ... ransceiver förutom någon passande Z-wave-sticka.

Nya kontroller har på senare tid dykt upp, Homey är en och Animus är en annan. De innehåller både 433 och Z-wave.
Paowtrick
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 sep 2018, 23:44

Re: Migrera från 433

Inlägg av Paowtrick »

Beställde en homey för å se hur de funka.
Tack för hjälpen.
Skriv svar