Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
AndreasForsman
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 dec 2018, 13:33

Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av AndreasForsman »

Hej alla!
Snart påbörjas en renovering av mitt hus. Jag är nyfiken på hemautomation och känner att jag redan nu måste planera då bland annat taket ska lyftas och all el ska dras om. Jag är helt ny inom detta område och skulle därför vilja få konkreta tips från er. Det enda "smarta" som jag använder idag är ID Lock 150 och Arlo Pro 2.

Jag skulle vilja:

* Styra belysning via app, gärna med röststyrning.
* Styra spotlights i kök+v-rum. Vilka spotlights är kompatibla? Måste vara LED då taket lyfts till nock. Finns därför inget säkerhetsutrymme för värme osv.
* Styra ID Lock 150 och få lampor att automatiskt tändas när man kommer hem.
* Byta ut alla eluttag, lampknappar osv för smart styrning. Kan tyvärr inte använda Philips Hue då jag har lampor med redan integrerade LED-slingor.
* Kan man använda systemet Philips Hue i några av rummen? (garage+förråd) Kan dessa att samspela med övrig belysningsstyrning?
* Jag har papegojor och behöver hitta en stark ljuskälla (nästan som lysrör) som kan styras via timer osv.
* Hitta ett automatiskt fönster kompatibelt med smart styrning. Kan också vara en lucka 1x1 m med automatisk styrning.
* Kunna styra automatisk rullgardin från "MotorGardin.se" med app och även timer.

- I vilken ände börjar man? Är det någon speciell styrenhet man ska använda? Det här är så avancerat :lol: Jag har fiber och router med möjlighet till trådad anslutning. Tacksam för svar! =)
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av etompau »

Många frågor var det ...
Ett enkelt svar nu när du ska renovera är att tillse att det finns en neutralledare i väggdosorna där brytarna ska monteras. Även kanske använda en större dosa ex. Elko "big box". Detta gör det enkelt att stoppa in och installera valfri brytare när det blir dags.

Det mesta exklusiva systemet för brytare/ljusstyrningar får nog anses KNX vara. Det kräver mer professionellt arbete vid installation och konfigurering.
Stor prislapp.

Sedan är det väl Z-wave som kommer därefter, finns mycket att välja på. Läs och surfa runt ser ser du vad som kan göras.
Du kan sedan välja flera olika controllers för styrning och automatisering. Enklast att komma igång med kulle jag säga är Telldus Tellstick ZNet.
Röststyrning och olika appar finns.
Du kan även använda 433-mottagare, typ Nexa för okritiska prylar, vilket sparar en hel del pengar.

Plejd är också något som många brukar nämna. Ett mer "slutet" system men funkar med app, använder Bluetoooth.


Spotstyrning - här måste du första välja vilka grejor du ska ha, till spottarna kommer ofta någon drivenhet, denna ska då kunnas dimmas på primärsidan för styrning. Svårt att skriva så mycket mer då det finns så mycket att välja på.
En del drivenheter använder 1-10 V-styrning vilket då kopplas till passande mottagare.
AndreasForsman
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 dec 2018, 13:33

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av AndreasForsman »

Tack snälla för ditt svar!

Jag tänker mig antingen Fibaro HC2 eller Homey som styrenhet. Vad finns det för begränsningar respektive möjligheter med alternativen? Jag vill köpa ett ordentligt kit från start så att man slipper byta upp sig osv vid senare tillfälle.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av etompau »

Sorry, här har jag inget att tillföra. Kanske användare av dessa system kan ge lite input.
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av Quart »

Kika även på Homey :D
AndreasForsman
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 dec 2018, 13:33

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av AndreasForsman »

Har ännu inte köpt styrenheten. Men nu är alla belysningsknappar installerade. Alla 40 spotlights är indelade i grupper (matplats, kök, hall badrum osv) och har varsin WALLI DIMMER från Fibaro. Fågelrummet fick en styrenhet från Plejd som inte behöver vara uppkopplad mot Internet för att fungera, men med automatisk timerfunktion precis som jag ville ha det.

Nu till det sista;
*Vilken styrenhet ska man välja om man vill kunna säga till mobilen eller liknande på svenska "Tänd köket"?

*Behöver en rörelsedetektor eller knapp som ska tända 2 separata lampor ENDAST mellan kl. 22-06.

*Behöver en knapp i anslutning till ytterdörren som tänder/släcker samtliga lampor i hemmet.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av etompau »

Det är basala funktioner. Skulle säga att alla Z-wave-kompatibla controllers har integration till Google Home idag.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av Plutonium »

Jag kör med homey och det fungerar väldigt smidigt mot google home må jag säga. Jag är nöjd :)
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
AndreasForsman
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 dec 2018, 13:33

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av AndreasForsman »

Tack snälla för alla svar! Har kommit på att det nog inte är någon smart ide med röststyrning. Fåglarna låter rätt så överjävligt och det kommer nog bli pannkaka av allt.

Finns det istället någon APP styrning till själva styrenheten? Antingen om jag väljer Homey eller Fibaro? Kan jag och sambon ha appen installerad på varsin telefon? Detta blir den bästa lösningen för oss tror jag :) :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Renovering av hus - HEMAUTOMATION

Inlägg av Plutonium »

Fibaro har jag dålig koll på men jag tror att det finns så man kan ha varsitt konto och med en app, det är i stort standard idag tycker jag.
Homey så fungerar det ypperligt, helt Ok app och man kan ha olika konton och så.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Skriv svar